{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
107 visninger | Oprettet:

Ny EU-kommissær vil sætte grænser for eksport af dagpenge {{forumTopicSubject}}

https://jyllands-posten.dk/premium/erhverv/ECE11831227/ny-eukommissaer-vil-saette-graenser-for-eksport-af-dagpenge/

Selvfølgelig skal få dages arbejde ikke give de samme rettigheder som 20 år på det danske arbejdsmarked, lyder det fra den nye EU-kommissær for beskæftigelse, Nicolas Schmit.

Skal få dages arbejde i Danmark giver ret til at tage danske dagpenge med hjem til f.eks. Bulgarien i et halvt år, selvom leveomkostningerne er langt lavere, og en måneds danske dagpenge svarer til en bulgarsk månedsløn på 185.000 kr.?

Det er en af flere sager, som er på vej igennem lovgivningsmøllen i Bruxelles, og både danske fagforeninger, arbejdsgiverorganisationer og regeringen er stærkt imod og voldsomt bekymrede over langtidskonsekvenserne for det danske arbejdsmarked.

Endelig noget positivt fra EU, med det forlsag lyder Nicolas Schmitt til at være en fornuftig mand som ny EU kommissær, jeg giver ham ihvertfald fuldkommen ret i at sætte en grænse for dansk pengeeksport til udlandet.

Hvad mener du?

Kommentarer på:  Ny EU-kommissær vil sætte grænser for eksport af dagpenge
  • #1   7. jan Jeg kender en del der sender noget af deres offentlige ydelse ud af landet, og til familie i et andet land.
    Jeg synes der kan være flere sider af samme sag.
    Hvis man ikke skal kunne sende den ene vej, så skal man vel heller ikke kunne den anden vej.
    Nogle sparer så ekstremt meget, for at de måske kan sende 3-400kr ud af landet pr mrd, og de bliver ramt også. Dem der snyder med div tilskud og boligsikring m.m. skal der selvfølgelig fokus på, så de ikke bare høster ind, for at kunne sende ud af landet til familie osv.
    Jeg synes ikke det kan generaliseres på den måde det er lagt op til.
    Men selvfølgeligt skal man som udlænding, ikke kunne modtage dagpenge, den dag man forlader landet her.

• #2   7. jan Jeg troede faktisk kun man kunne modtage dagpenge, såfremt man var til rådighed for arbejdsmarkedet, og komme til en samtale samme dag.
    Det kan man vel ikke sige at folk der bor i Bulgarien gør!?

• #3   7. jan Jeg tillader mig at være yderst skeptisk og jeg tvivler på at kommissæren kommer igennem med sit forslag.
    Det er ingen hemmelighed at Bruxelles får et stort hul i kassen efter brexit og det er heller ikke nogen hemmelighed at det fattige Øst Europa skal financieres af det rige vest Europa.
    Dette havde også været retfærdigt hvis ikke det lige var fordi at vest Europa i forvejen financierer 95% af de mellemøstlige og afrikanske kontanthjælpsmodtagere som EU’s ydre grænser ikke formåede at holde ude.
    Så nej, jeg finder det ikke rimeligt at øst europæere kan slæbe danske dagpenge med hjem efter få dages arbejde.
    I det hele taget finder jeg det tåbeligt at vi ikke, som briterne, melder os ud af den uduelige Union smiley

• #4   7. jan Ja når nu vi er i EU kunne jeg godt se at en masse regelsæt der blev holdt vil gøre godt for der findes mange regler der bare er helt hen i vejret smiley

• #5   7. jan Tror ikke på den lov bliver ændret selvom den er dybt åndssvag - for skulle det samme ske i Bulgarien så er det vist ikke mange penge man får med til Danmark. Dagpenge som skal ud af landet skal difranceres til landet levestandard - løntimer for en dansker er 1924 timer indenfor 3 år. Helt urimeligt at folk kan dappe ind fra andre eu lande og få dagpenge efter 2 løntimer.

Kommentér på:
Ny EU-kommissær vil sætte grænser for eksport af dagpenge

x