{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
121 visninger | Oprettet:

Annella
Annella
Online Tilmeldt:
7. nov 2016
Følger: 1 Følgere: 96 Emner: 321 Svar: 1.934

Flygtninge i Det Ægæiske Hav {{forumTopicSubject}}

Fredag 25.10.2019 - Giorgos Christides rapporterer fra Dikili: https://www.spiegel.de/politik/ausland/fluechtlinge-in-der-aegaeis-kollision-in-finsterer-nacht-a-1292799.html

I Det Ægæiske Hav holdes migranter væk fra Europa med enorme menneskelige og materielle omkostninger. For flygtningerne er havet mellem Tyrkiet og Grækenland farligere end nogensinde.

Præcis ved midnat forlader skibet med identifikationen TCSG 310 sin base i Dikili, en by i det nordvestlige Tyrkiet. Den 33 meter lange tyrkiske kystvagtbåd er fuldt lastet med modernste overvågningsteknologi.

I løbet af de næste otte timer vil TCSG 310 og dens besætning på 17 medlemmer krydse Det Ægæiske Hav med en hastighed på ca. 45 knob (ca. 90 km / t). Frem og tilbage går den langs den tyrkiske kyst, ikke langt fra den græske ø Lesbos.

Denne aften har besætningen to instruktioner: at identificere både med asylansøgere og stoppe dem, før de når græsk farvand. Og hvis nødvendigt fungere som en redningsmænd. Denne milde oktobernat skal besætningen gøre begge dele. TCSG 310 er en del af en flåde, som Grækenland, Tyrkiet og Den Europæiske Union i samarbejde i Det Ægæiske Hav skal forhindre migranter i at komme ind på EU's område.

Hundreder af medlemmer fra den tyrkiske og græske kystvagt og den europæiske grænsebevogtning Frontex patruljerer i havet dag og nat - udstyret med hurtigbåde, helikoptere, fly, droner, termiske billedkameraer og radarer.

Alene i tyrkiske farvande er 22 både om dagen undervejs ledsaget af tre helikoptere og fly . Fem af skibene skal blokere migranterne vejen til Lesbos fordi på denne ø kommer størstedelen af asylansøgere, der ønsker at nå Europa ad søvejen. Grækenland og Frontex har meddelt, at de vil indsætte endnu flere både, mere besætning og flere kameraer. Tyrkiske kystvagts embedsmænd har til tider dobbelte og tredobbelte vagter.

Selv omtalte overvågnings anstrengelser har ikke forhindret: På de græske øer lander så mange migranter igen som sidste gang i marts 2016, da EU fik en aftalemed Tyrkiet om flygtningepagten: Ankara skulle stoppe migrationsbevægelserne i Det Ægæiske Hav og modtog til gengæld Milliarder fra Bruxelles. Men alene i år er mere end 42.000 asylansøgere nået Grækenland ad søvejen.

Men antallet af dem, der blev forhindret i at krydse havet, er også steget: I oktober havde de tyrkiske myndigheder forhindret i alt 334.000 migranter i at nå Grækenland - 63 procent mere end sidste år. 44.000 af dem blev stoppet til søs, mere end dobbelt så mange som i 2018.

Derudover er levevilkårene på "hotspotøerne", hvor migranter skal vente på deres asylbeslutning, dramatiske. Der er optøjer, ild bryder ud, ennesker dør. Grækenland og EU er bekymrede: den nye, konservative regering i Athen har lovet at tackle migrationsproblemet, men Europa har længe frygter endnu en flygtningekrise udløst af den tyrkiske militæroffensiv i det nordlige Syrien.

Bortset fra dette beskylder Europa Tyrkiet for ikke at have gjort nok for at opfylde flygtningepagten. Græske politikere har endda mistanke om, at Ankara bevidst giver slip på tøjlerne for at tvinge indrømmelser fra Europa i den syriske konflikt.

Sådanne politiske intriger ser ikke ud til at påvirke besætningen på TCSG 310. De har deres ordrer, og de er enkle. Grænsevagterne ser de blinkende grønne prikker på radaren, hver og en repræsenterer en båd i området. Hvis en af dem bliver synlig på grund af sin størrelse eller hastighed, erklærer kaptajn Hasan Aldemir, at hans besætning har en mission til at opfange den. Eller endnu bedre at forhindre migranterne i at komme ombord på slæbebåde.

I slutningen af denne nat vil den tyrkiske kystvagt sammen med gendarmeriet have stoppet 14 sådanne både med 535 passagerer. Tre grupper af migranter nåede ikke til Det Ægæiske Hav. "Vi har forhindret mere end 20.000 grænseovergange alene i år," siger Aldemir.

Kaptajnen ved, at man ikke helt kan blokere havet. "Det er meget svært at holde styr på hele kysten på ethvert tidspunkt. Nogle gange er vores skib 30 minutter væk, men migranterne har kun brug for ti for at nå en af de græske øer."

Imidlertid synes få ledere/ansvarlige i Grækenland, Tyrkiet og EU at bekymre sig om, om deres strategi ikke kun er ineffektiv - men om opgradering i Det Ægæiske Hav til en fæstning med flere og flere overvågingsressourcer og vagtfolk øger sandsynligheden for, at flere og flere mennesker dør.

Hvor risikabel passagen kan være, bliver ige klar mod slutningen af den nattlige indsats af TCSG 310. Kl. 05:49 modtager besætningen et SOS-signal: en båd fuld af migranter er i nød og flyder midt i havet, cirka en time fra Lesbos kyst. 6:22 ser man den lille gummibåd, overbelastet med 42 mennesker, inklusive mange børn.

Denne nat er vandet roligt, vinden blæser kun svagt. Men selv under disse gode forhold er Det Ægiske Hav et frygtindgydende mørkt hav. Næsten alle asylansøgere på gummibåden kommer fra Syrien, en kvinde fra Iran. En otte år gammel syrisk pige sammen med sine forældre og fire søskende har tomme plastflasker rundt om hans hals, tilsyneladende at de skal virkesom redningsvest.

De skibbrudne bliver uden problemer taget ombord på et mindre tyrkisk kystvagtskib, de bliver bragt tilbage til Tyrkiet væk fra deres ønskede destination Europa tilbage til Tyrkiet, drømmen om Europa er forbi men i det mindste lever de stadigvæk.

Det var et langt trådoplæg, hvad der undrer mig er, at den danske presse ikke skriver om overvågningen i Det Ægæiske Hav, (eller det er forbigået i opmærksomhed).

Kendte du til denne enorme overvågning? Og hvad mener du om den?

Jeg kendte den ikke, først da læste artiklen i det indsatte link, blev jeg klar over, at EU dog er aktiv for at stoppe flygtningestrømmen til Europa.

Kommentarer på:  Flygtninge i Det Ægæiske Hav
  • #1   27. okt Gummibåden skulle da vendes og lade dem sejle tilbage, sgu da tåbelig at tage dem op som om at Tyrkiet ikke har rigeligt med flygtninge. Eller samler Erdogan på dem så han kan presse EU mere?

Boykot Tyrkiet både som turister og økonomisk sanktion. Den lille idiot med for meget luft mellem ørene skal ikke komme her og afpresse EU.

• Annella
    Annella Online Tilmeldt:
    nov 2016

#2   27. okt Jamen polysl vi kommer desværre nok til at opleve, at Erdogan får heldet med sig til at afpresse EU.

• #3   27. okt Tror jeg ikke på ...Merkel er ved at brække sig over den invasion - og samme er danske politikere - de gider ikke mere af det skrammel.

Hvis vi ikke kan forhandle med Erdogan og hans beskidte trick, så kommer sanktioner som vil ramme den kamel basker ret hård - når turister finder andre rejsemål - han har EU 2 største hær og det koster meget - så det eneste eu kan gøre er at ramme den gnalling økonomisk.

• #4   27. okt Hvis Merkel er ved at brække sig over invasionen, hvorfor har Tyskland for kun få dage siden skrevet under på at tage yderligere 25% af immigranterne fra Italien og Malta?

Det kan godt være at EU nu, forsøger mere aktivt at bekæmpe invasionen, men det er trods alt stadig EU der er skyldige i at det overhovedet har fået lov at komme så vidt!

• #5   27. okt Cris

Måske Merkel har fået kuppel katar - det er jo vildt som der slæbes folk ind fra Mellemøsten - ok hun tager ansvar, men i første ombæring har hun ansvar for sine egne borgere og deres sikkerhed.

Jeg er sikker på den invasion kommer til at bide hende i sin egen røv. Tyskland har rigelig med kriminelle indvandre og flygtninge som samler sig til kriminelle bander. Mange af de flygtninge er slet ikke flygtninge men kriminelle bastarder som gemmer sig i flygtninge strømmen fordi de har gjort sig upopulære i Syrien. Men hende om det hvis hun vil omdanne Tyskland til et kriminel land - bare noget lort vi så har sverige på en den ene side og Tyskland på den anden side - og det er helt sikkert i fremtiden vi kommer til at mærke det.

• Annella
    Annella Online Tilmeldt:
    nov 2016

#6   27. okt Ork nej polysl tro endelig ikke at ret mange turister vil boykotte Tyrkiet pga Erdogans krigsførelse, og hvis er det kun et forbigående fænomen, som kort efter terrorangrebet i juni 2016, hvor 8 tyskere mistede livet. Dengang boykottede tyskerne Tyrkiet som feriemål, i dag rejser alle gladelig igen til Tyrkiet.

• #7   27. okt annella...

jeg kan så bare sige det er sørgeligt, tyskere har en så kort hukommelse.

• Annella
    Annella Online Tilmeldt:
    nov 2016

#8   27. okt Nej Cris der er ikke skrevet under på, at Tyskland vil modtage 25% flygtninge fra Malta og Italien, den tyske indenrigsminister har tilbudt at tage 25%, det samme har Frankrig tiludt og Italien har tilbudt at modtage 10%, men før det bliver fastlagt hvilke EU-lande og hvor mange hvert land vil modtage er forslaget ikke bindende.

• Annella
    Annella Online Tilmeldt:
    nov 2016

#9   27. okt #7
    tja polysl for mig har det altid været en gåde, hvorfor folk rejser til lande for at holde ferie, de landes borgere folk ikke vil have i deres egne hjemlande - tværtimod.

• #11   27. okt annella..

EU får affaldet fra Mellemøsten som absolut ikke er det generelle billede på folk i Mellemøsen.

Jeg har med min rejsekammerat været en del rundt dernede og ikke oplevet noget som kunne være farligt - man skal så ikke flagre med at man er dansker - det har Danmark fået ødelagt grundigt, ej heller tysker - så bare kalde sig Islænding eller grønlænder - det fatter de hat af.

Men på trods af det elsker jeg Tyskland, Østrig som de nære lande jeg har været i flere gange - så de lande har meget fokus i min bevisthed da de meget tangerer mig selv - måske også fordi jeg er opvokset med tysk som 2 sprog. Østrig med deres landområder, at sidde med en kold øl i et hotel ude på landet i 3 etager bygges af træ, det er super hygge.

• #12   27. okt Tyskland er klar til at tage imod
    Tyskland har dog meldt sig villig til at tage 25 procent af personerne.

- Som aftalen ser ud nu, så er vi villig til at tage imod en fjerdedel af de mennesker, som reddes til havs og som i dag ender i Italien. Dette vil ikke overvælde vores migrationspolitik, sagde den tyske indenrigsminister, Horst Seehofer, i sidste uge.

• #13   27. okt Det er absolut naivt at stole på Tyrkernes opgørelse over hvor mange migranter de har sendt retur, det er med stor sandsynlighed løgn.

Merkel er hovedansvarlig for den idiotiske aftale med slyngelstaten Tyrkiet og hun har nu efter 4 år sammen med resten af det uduelige EU endnu ikke formået at samle 10.000 Frontex grænsesoldater som lovet dengang.

Der er al mulig grund til mistro overfor EU’s troværdighed når det gælder viljen til at beskytte de ydre grænser smiley

• Annella
    Annella Online Tilmeldt:
    nov 2016

#14   27. okt #13
    Cody

Det er absolut naivt at stole på Tyrkernes opgørelse over hvor mange migranter de har sendt retur, det er med stor sandsynlighed løgn.

Ikke i dette tilfælde som omtalt i det indsatte link, det blev nemlig bekræftet af n-tv i går i Auslandjournal, n-tv, RTL, ARD m.fl. har udsendte journalister i området, de bl.a. har besøgt en hel del af de tilbagesendte flygtninge.

• Annella
    Annella Online Tilmeldt:
    nov 2016

#15   27. okt #10
    Cris

Der eksisterer ingen skriftlige aftaler, det er stadigvæk kun et mundligt forslag/aftale.

• #16   28. okt #14
    Annella - jeg tvivler ikke på der har været journalister i området, men det er højst usandsynligt at de har siddet lårene af tyrkerne hver dag i et lille års tid så jeg tillader mig stadig at være skeptisk over alt hvad der proklameres fra slyngelstaten smiley

Kommentér på:
Flygtninge i Det Ægæiske Hav

x