{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
655 visninger | Oprettet:

Gamle dage. {{forumTopicSubject}}

Ja hvem husker ikke tiden der var en gang og ja en ven fortalte om hvordan hans mor havde lagt en muresten på karklovnen så den blev varm og når min ven så skulle i seng blev murestenen pakket ind i avis og lagt i benenden og brugt som opvarmning i sengen og når moren så gik i seng tog hun den og brugte rastvarmen i egen benende.
Jeg tænker selv på hvordan de ting der er blevet lettere gør at vi tager mange ting for givet og hvem vil gå i bad dagligt hvis vi skulle hente vand i baggården gå op på 2 sal og varme vandet op i en grukedel jeg tror ikke der vil være mange der fik deres daglige bad.
det var meget lidt af en lang historie hvor jeg kunne spøger om hvem der kom på besøg i Nord Jylland en gang om måned hvis der skulle cykles fra København smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Gamle dage.
  • #1   8. aug 2018 Du har ret i det du skriver, alt er blevet nemmere på det punkt. Ude på landet havde de en vandpumpe, det tog da også lidt tid at hente en spand vand, men var det ikke meget koldt og lækkert, det har jeg en fornemmelse af. Jeg pønser på at få en udendørs bruser, kun med koldt vand, så er det så nemt, så er der ikke noget, der skal tørres op og jeg behøver ikke håndklæde, kan bare gå ud i solen og blive tørret, det tager nok under 5 min smiley

  • #2   8. aug 2018 I min barndom boede vi i hc. Andersengade kakkelovn, dog rindende vand, men intet badeværelse - vi blev puttet i grue kedlen 1 gang om ugen ellers var det etage vask hvis de kunne fange mig.

    Masser af misser i baghaven og vores pis hund som var en terrier som jeg senere fik nakket som 5 årig - pis køter som bed rundt alle vegne. hysteriske bæst...

    <tænk hvor nemt vi har det i dag!!

    Ikke en hysterisk pis køter, vand badeværelse, komfur, micro, bålplads ned i gården....


  • #3   8. aug 2018 Vi havde også kakkelovn da jeg var meget lille.

    Da jeg skulle potte-trænes, blev jeg sat på potten foran kakkeloven med et par bøger, så kunne jeg ellers sidde der lunt og godt. smiley


  • #4   8. aug 2018 cris

    Hvor var du heldig skulle sidde med det her stive lokumpapir og trykke bæster ud.


  • #5   8. aug 2018 Vi havde et lille toilet, men på et tidspunkt skulle der laves badeværelse hos alle, hvilket var skønt.
    Underboen og kone, var ret irriterende. Klagede fx. over at min mor støvsugede for meget, det larmede! Ikke mindst over os børn når vi legede i gården, larmede når vi løb ned af trappen.

    Det tog sin tid at lave badeværelse, bl.a. skulle der laves nye faldstammer dér, lige ved siden at toilettet. Det resulterede i at der var et stor hul hele vejen igennem lejlighederne i et lille stykke tid.
    Det var jo ret ubekvemt og pinligt, når man kunne høre alt. Desuden kunne skyllet ikke bruges i den tid, så der skulle fyldes en spand vand, som man så hældte i kummen hver gang man havde været på toilettet.

    Jeg var omkring 10 år, skulle på toilettet. Jeg kunne ikke undgå at høre at manden nedenunder var i fuld gang med 'det store'. Så jeg tog den fyldte spand vand og hældte alt vandet i 'faldstamme-hullet'. ØJ, hvor han råbte op! smiley Så gik jeg ud til min mor og sagde at jeg meget uheldigt var kommet til at 'vælte' spanden, og han nok ville komme op og klage.
    Min mor kunne næsten ikke holde masken af bare grin. Hun vidste udmærket godt at det ikke var et uheld.
    Ganske rigtigt gik der ikke mange minutter før han stod uden for døren for at klage sin 'nød'.
    Min mor beklagede uheldet.





  • #6   8. aug 2018 Altså cris....lad være var ved at vælte ned af stolen.... smiley

  • #7   8. aug 2018 ja det kolde vand på landet husker jeg godt med de ellers så udmærket vandpumper der gik på håndkraft smiley

  • #8   8. aug 2018 cris7 - Polysl ja et København der var en gang smiley

  • #9   8. aug 2018 Her i Kbh. havde vi 3 tilstødende gårde, hvor der var individuelle cykelskure, tøjstativer, og 1+2 garager. Der var pigtråd omkring øverst oppe. Men det stoppede jo ikke os børn for at krave rundt for at 'udforske'.

    Nu er alle 3 gårde blevet til een, med lille græsplæne og pagola, ikke mindst masser af grønt og blomster.
    Det er virkelig en god forandring.


Kommentér på:
Gamle dage.

Annonce