{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
265 visninger | Oprettet:

Annella
Annella
Online Tilmeldt:
7. nov 2016
Følger: 1 Følgere: 71 Emner: 213 Svar: 1.646

Hvis du måtte ændre én ting ved Grundloven, hvad skulle det så være? {{forumTopicSubject}}

I som kender min holdning til kongehuset, undrer jer sikker ikke over, at hvis jeg kunne ændre bare én ting ved Grundloven ville selvfølgelig være:

Afskaffelse af kongehuset.

Kommentarer på:  Hvis du måtte ændre én ting ved Grundloven, hvad skulle det så være?
  • #1   5. jun Hmmm....i hvert fald IKKE adskillelse af stat og kirke, og jo vist er monarkiet en anakronisme og bragende dyrt, men mon ikke det styrker DK på den lange bane?!

• #2   5. jun #1

Stat og kirke adskilles(1500 tallet) under reformationen, hvor man stækkede magten som kirken havde på det tidspunk. Det gjorde at kirken ikke mere havde magten i staten.

• #3   5. jun Nu kunne jeg godt lide at se et eksempel på hvilken brand en statsleder har i forhold til et kongehus.

Jeg er sikker på at kongehuset vil give flere kroner end en statsleder som bare er som mange andre statsledere.

• #4   5. jun Jeg vil aldrig åbne Grundloven og det går galt den dag folketinget får mandat til at entre Grundloven men det sker kun ved at lyve over for befolkningen.

• #5   6. jun Hvor er jeg lykkelig for, at du intet kan ændre, Annella

Hvis det har noget med Grundloven at gøre, så kunne jeg godt tænke på at spærregrænsen blev sat op, til eksempelvis den de har i Tyskland og det vil stadig være demokratisk.

• #6   6. jun Kære Anella hvis du vil afskaffe kongehuset afskaffer du samtidig grundloven.
    Hele vores grundlov er opbygget omkring kongen og det vil betyde en total omskrivning af grundloven hvis kongedømmet skulle afskaffes

• Annella
    Annella Online Tilmeldt:
    nov 2016

#7   6. jun #6
    Nej da Cody, Grundloven bliver ikke afskaffet, hvis kongehuset bliver afskaffet, den bliver bare ændret, og det ville ikke være det værste, der ville ske for samtidig kunne 'man' jo modernisere Grundloven så den passer ind i dette århundrede.

• #8   6. jun Prøv at læse grundloven Anella.
    Kongen er nævnt i næsten alle afsnit og forestil dig at skifte en livslang upolitisk regent ud med en politisk præsident der er på valg hvert fjerde år - det kræver mere end en enkel omskrivning.
    Hvem gad iøvrigt slæbe sine unger med ind på Amalienborg og råbe hurra for en præsident man er politisk uenig med

• #9   6. jun Jeg kunne bedre tænke mig et Danexit samt at ændre nogen af alle de fandens konventionsaftaler der binder landene på hænder og fødder

• Annella
    Annella Online Tilmeldt:
    nov 2016

#10   6. jun Jamen Cody det er jo ikke fastlagt i Grundloven.

• #11   6. jun Nej Anella, men det var hvad jeg bedre kunne tænke mig istedet for at ændre grundloven

Kommentér på:
Hvis du måtte ændre én ting ved Grundloven, hvad skulle det så være?