{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
386 visninger | Oprettet:

God påske - og til din version {{forumTopicSubject}}

Hvad betyder påsken for dig?

Jeg kender den kristne fortolkning, men for mig betyder påsken noget helt andet - det er i påsken at Jesus viser, at vores sjæl lever videre efter den fysiske død.

Religionsfrihed er meget vigtig og er også skrevet ind i vores grundlov. Vores livsopfattelse er en del af vores identitet.

Hav en god påske!

Kommentarer på:  God påske - og til din version
  • #1   31. mar Påske er bare fridage som alle andre fridage - det religiøse aspekt rager folk en høstblomst, det som afspejler en højtid er maden.

Danskere er heldigvis så kloge at de ikke bruger højtider til at banke hovedet i jorden eller rende rundt om en idiotisk bygning et eller andet sted eller stå foran en mur og bukke og skrabe og putte små sedler ind i revnerne.

Jeg ser ikke danskere identificere sig i ens religion, nogle gør men det er dælme et fåtal her i Danmark.

Danskere holder ikke påske i tanke på det evige liv, mere det at køre rundt i en brandert overalt, god mad, god sammenkomster. Det samme billede ser vi til Pinse, sankt hans, jul og nytår....Det er de tidspunkter hvor folk slapper af og håber på ikke at blive snuppet for sprit kørsel.

• #3   31. mar God Påske Alis C

• #4   1. apr Ja god påske til jer alle
    Fordelen ved religionsfrihed og demokrati er heldigvis at folk kan bruge højtiderne præcis som de vil og hurra for det

• #5   1. apr Ja, jeg brugte min demokratiske frihed i formiddag til efter morgenmaden at gå i seng igen og sove videre.

Og nej - der er ikke meget religion tilbage i Danmark bortset fra i visse miljøer.

Jeg voksede op med streng autoritær religion og trusler om helvedes evige pinsler, men jeg blev jo ældre og lagde mere og mere afstand til religion. Der var imidlertid to ting, der gjorde et indtryk, som jeg ikke kan slette igen, det ene at der findes en metafysisk verden, og det andet at menneskers religion kan være så integreret i deres personlighed at det at angribe deres religion for dem opleves som at man angriber dem selv og deres selvværdsfølelse, så det skal man lade være med.

Jens Jørgen Thorsen lavede en Jesusfilm og havde en konstant kamp for at få penge til det. På den ene side synes jeg ikke man skal angribe folks religiøse følelser, på den anden side forstod jeg ham godt. Jeg voksede op med nogle fordomme, som jeg måtte tage en tørn med.
    Da Thorsen blev spurgt om hvordan han havde det med al den kritik, han måtte lægge ryg til, svarede han: "Når man træder folk over tæerne, må de vel havde lov at sige av for satan!"

Lidt det samme forhold har jeg med påsken. Det skulle dreje sig om arvesynden og at Jesus med sin død frikøbte os for skyld. Begge dele ulogisk - jeg tror ikke på en arvesynd, og jeg tror ikke på at man kan påtage sig andres skyld, den må de selv slås med.
    Alligevel har jeg lagt mærke til at man har meget travlt med at pådutte mennesker skyld, og funderet over om det skulle stamme fra vores religion. At folk skulle være født syndige og dovne og ansvarsløse? Højreliberal politik bygger på den menneskeopfattelse.

På Facebook så jeg en bemærkning i anledning af påske og overenskomstforhandlinger: Jesus forærede os 3 fridage om året i anledning af påsken, resten fik vi af fagforeningerne.

• #6   2. apr Fint formuleret indlæg Alis selv om jeg ikke selv på nogen måde er religiøs

Kommentér på:
God påske - og til din version