{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.997 visninger | Oprettet:

29-årige Safaa fra Somalia: At betegne folk som en byrde er udtryk for et frygteligt menneskesyn {{forumTopicSubject}}

https://www.kristeligt-dagblad.dk/danmark/betegne-mennesker-som-en-byrde-er-udtryk-et-frygteligt-menneskesyn

Det skaber ikke noget konstruktivt i forhold til integration, når Dansk Folkeparti slår somaliske kvinder i hovedet med, at de ikke er gode nok. I stedet skal vi diskutere, hvad der kan gøres for at få kvinderne i arbejde, mener den 29-årige cand.merc. Safaa Mohamed Ali.

Du er med i Facebookgruppen ”Somalisk berigelse”, hvor velintegrerede unge med somaliske rødder fortæller deres historie. Hvorfor har I oprettet gruppen?

Det er et modsvar til den stigmatisering, der sker af somaliere. Senest har vi set Dansk Folkepartis Facebook-opslag, hvor man kan svare på, om somaliske kvinder er en byrde eller berigelse.

Det er et udtryk for et frygteligt menneskesyn at betegne mennesker som enten en byrde eller en berigelse. Der er intet konstruktivt ved den debat.

Der er mennesker i samfundet, som har det sværere end andre, og de skal hjælpes, uanset om de er etniske danskere eller indvandrere.Når somaliere i Danmark hele tiden bliver slået i hovedet med, hvor dårligt det går, får det mange til at resignere og tænke, at de lige så godt kan give op.

Er det et frygteligt menneskesyn at betegne (nogle) mennesker som enten en byrde eller en berigelse?

Det ser jeg overhovedet ikke noget frygteligt menneskesyn i, for det er jo en kendsgerning, og for mig er flertallet af somaliere (og andre indtrængende fremmede nassere) i Danmark om mænd eller kvinder kun en byrde med måske ganske få undtagelser.

Kommentarer på:  29-årige Safaa fra Somalia: At betegne folk som en byrde er udtryk for et frygteligt menneskesyn
  • #2   25. feb Tænk i hvor mange år der har været tale om ældrebyrden! (Hvilket jeg mener er sjofelt).

Mennesker som flest har arbejdet meget, og længe for selv at spare op til at nyde deres otium.
    Ikke mindst har de den frækhed at leve for længe!

29-årige Safaa fra Somalia: At betegne folk som en byrde er udtryk for et frygteligt menneskesyn.

Nej det er det ikke! At blive véd med at modtage penge, som andre må arbejde hårdt for er! Ikke mindst når man bliver ved med at få børn, og intet gør for at yde en indsats selv.

Et udtryk for 'et frygteligt menneskesyn' er, når somaliere bliver ved med at omskære deres døtre.

• #3   25. feb De her små grimme sorte hoveder er da en byrde for samfundet, det siger statistikken, de vil hellere sidde og tygge på deres kæledyr khat -

Hvis man kan være i Danmark i 19 år og stadig tale pludder sprog så kan man dårlig kalde nogen velintegreret.

Og det kan man dårlig tale om den somaliske forening hvor ikke en kæft medlem fatter en høstblomst af dansk.

• #4   25. feb Det uhyggelige er vel også hvordan disse og flere kan i så mange år, gå gennem systemet, Jobcentre, uden der sker noget?

Jeg spurgte for lang tid siden en sagsbehandler, hvordan det var muligt at indvandrere som aldrig havde lagt een krone i statskassen kunne få førtidspension, når danske nedslidte ikke kunne, eller skulle i årevis så meget igennem.

Svaret var at det var nemmere, fordi der var alligevel ingen mulighed for at de ville i arbejde, eller at nogen ville antage dem, da deres undskyldninger var alt for mange, så det var den lettelse måde at blive 'fri' af dem på. Også billigste, fordi de kender systemet til mindste detalje og ved hvordan de kan dreje den, ved hjælp af deres kultur og religiøse baggrund.

Som een fra Møjnerparken fortalte anonymt til interwieu, 'vi sætter en ære i at kende regler, og få så meget som muligt. I har selv lavet de regler, vi bruger dem bare.'

• #5   26. feb Jeg synes generelt det er forkasteligt at mennesker kan emigrere sig til forsørgelse i andre lande.
    Alle lande burde forlange en forhåndskontrakt med et firma inden indrejse bevilges og mig bekendt er de fleste somaliere blot emigranter.
    Ovenstående eksempel er medvirkende årsag til rigets usle tilstand.
    Derimod synes jeg ikke det er nødvendigt at bruge betegnelser som Leon's #3 for at komme igennem med sine synspunkter

• #6   26. feb #5
    Cody
    - du mener vel polysl's kommentar #3?

For det er absolut ikke Leon's sprogbrug og alle andres forøvrigt heller ikke.

• #7   26. feb den skal Leon ikke have æren af

• #8   26. feb men de er stadig små dumme negerhoveder...

• #9   26. feb SORRY Leon
    Ja jeg mente selvfølgelig dig Polysl - tak Anella

• #10   26. feb Polysl, den mening har du jo lov at have, men jeg mener blot at man sagtens kan udtrykke sig anderledes på en off. debat

• #11   26. feb Cody jeg laver en revision af tidligere kommentar

De her søde dejlige arbejdsomme somalier er da en et plus for samfundet, det siger statistikken, de elsker at arbejde så det er en lyst...kommuner elsker dem og prøver at få dem til at emigrerer til deres kommune.

Hvis man kan være i Danmark i 19 år og stadig tale pludder sprog så er det ikke tegn for dårlig integration men om kultur - de udtrykker sig bare på deres måde at de oplever samfundet på.

At alle i den somaliske forening ikke taler dansk er bare en teknikalitet, som man ikke behøver at bruge tid på. Vi kan alle have en dårlig dag.

Når jeg går ind i en kiosk så har jeg altid et billede af prince og så viser jeg 2 fingre - så forståelsen er der ikke noget galt med her i Danmark - vi skal bare omstille os og gøre det hele mere forståeligt så ingen behøver at lære dansk.

Jeg skal så lige passe på ikke at vise 1 finger - det kan hurtig misforstået...

• #12   27. feb De er ellers meget forstående de somaliere.

For mange år siden tog jeg og min eks kone en taxi fra Flyvebåden i Havnegade, fordi vi skulle hente sønnen i børnehaven inden kl. 17.00.
    Den flyvebåd vi oprindeligt skulle have været med var overbooket...
    Så jeg sagde han godt måtte køre lidt stærkt, og det skal jeg love for han gjorde. Tror han kørte med 120 i timen over Langebro, eller var det Knippelsbro, ligemeget, to hjul i svingene, min kone var ligbleg, og jeg måtte bede ham om at sætte farten ned, for jeg ville hellere se nogle sure pædagoger end ende min dage i en trafikulykke.

Så jo, noget forstår de.

Kommentér på:
29-årige Safaa fra Somalia: At betegne folk som en byrde er udtryk for et frygteligt menneskesyn