{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
488 visninger | Oprettet:

Skal sommertid afskaffes? {{forumTopicSubject}}

På torsdag stemmer EU om en ikke bindende aftale om afskaffelse af sommertiden. Men sidenhen vil det måske blive gennemtrumfet at sommertiden skal afskaffes.

Hvad siger i? Er sommertid stadig en god ting, eller er det et levn fra gamle dage?

Kommentarer på:  Skal sommertid afskaffes?
  • Claus G
    Claus G Hjælpe-administrator

Følger: 6 Følgere: 10 Emner: 31 Svar: 1.353
    #1   6. feb Jeg er ambivalent. Jeg kan ikke se for/imod sådan lige på stående fod. Så jeg kan ikke tage stilling til det her og nu. Men er spændt på at læse andres holdninger.

• Rasmus R
    Rasmus R Tilmeldt:
    nov 2017

Følger: 1 Følgere: 7 Svar: 878
    #2   6. feb kan i ikke lige forklare mig formålet og besparelsen ved sommertiden. bortset fra alle de dyr der bliver påkørt hvert år grundet trafikken ændres den time ?

• #3   6. feb Den ene time, hvor det er lyst om aftenen er for mig ikke så vigtig.

• #4   6. feb #2
    Det er at udnytte lyset udefra bedre, så du ikke behøver at bruge el på kunstigt lys i stedet.

• #5   6. feb Ja tak til afskaffelse af sommertiden.

• #6   6. feb Ja: Sommertid skal afskaffes - det kan kun gå for langsomt.

MEN når det skal foregå i EU, kommer det nok til at tage mindst 5 år, med den hastighed man arbejder i EU- maskinen.

• #7   6. feb Ja til sommertid ... Nej til EU..!!

• #8   6. feb kan det ikke være ligegyldigt...?

• #9   6. feb Sommertid er kun til besvær.
    Med udskiftning til LED pære er / bliver det økonomisk uden betydning med sommertid.

• #10   7. feb Sommertid er kun til besvær. -- De er mange forglemmelser.-- og som min Viv siger. som kommer fra en Gård. Dyrene skal have mad hver dag på samme tid. sommertid eller ej. det er en pestilens for en Dyreavler..
    Og så bliver det for øvrigt mere og mere ligegyldigt, jo længer man flytter til Ækvator.
    Det må være fanden der har opfundet det pladder.

• #11   7. feb Jeg nøjes med at sige: JA

• #12   7. feb Ja, der er ingen grund til den.

• #13   8. feb Afstemningen i dag i EU: 384 stemte for afskaffelsen af sommertid 154 imod.

• #14   8. feb Ja men nu skal dem der bestemmer jo først afgøre, om de vil rette sig efter afstemningen.

• #15   8. feb 13 --- Jamen det lyder jo godt. er det fra i morgen ?? eller skal vi vente en 3-4 år.

• Rasmus R
    Rasmus R Tilmeldt:
    nov 2017

#16   8. feb råvildtet blive vildt glade for den nyhed. bliver den mon publiceret i jagt magasinet ?

• Claus G

#17   8. feb Der er mange elektroniske p-skiver og ure, som ikke er radiostyret, men regulerer sommer/vintertid efter kalender, som der får bøvl. Så mon ikke det administrativt bliver begravet det forslag.

• #18   8. feb #15
    Ja vi skal nok vente 3 til 4 år, hvis forslaget vedtages.
    Det går ikke særligt stærkt der nede.

• #19   9. feb Hvornår startede det pjat egentlig. se her hvad Wikipedia skriver. det er sgu da noget vrøvSommertiden har været indført og afskaffet flere gange i Danmark. Første gang, den blev indført, var i 1916, igen i 1940-48, og sidste gang den blev indført, som vi kender den i dag, var i 1980.[15] Siden 1980 har overgangen fra normaltid (hvad mange kalder vintertid) til sommertid været sidste søndag i marts. I perioden 1980-1995 har overgangen fra sommertid til normaltid været sidste søndag i september, som ofte, men ikke altid, også har været søndag efter jævndøgn (fx lå jævndøgn i 1984 lørdag den 22. september,[16] [17] mens overgangenl.

• Claus G

#20   9. feb Det er ligegyldigt Ron. Jeg er stadig misundelig på jeres klima, og jeg glæder mig til at vi kan mødes

• #21   9. feb #19
    Ron

jeg mener at sommertid blev indført under oliekrisen i 73 med den begrundelse, at der skulle spares energi, men ellers kan jeg ikke huske, hvordan det udviklede sig med den permanente sommer/vintertid.

• #23   11. feb Nu har jeg boet 2 steder hvor det ikke har nogen betydning. her på Gran Canaria. og før på Grønland. Thule. så for min skyld . ud ad klappen med det forvirrende pjat.

• Rasmus R
    Rasmus R Tilmeldt:
    nov 2017

#24   11. feb det var sku et flot verdensbillede ron

• #26   12. feb Googlet
    Afstemning skal lægge pres på kommission
    Afstemningen i parlamentet blev vedtaget med 384 stemmer for, 153 imod og 12 blanke stemmer.

Det er dog ikke alene EU-Parlamentets beslutning. Men torsdagens afstemning kan bruges til lægge pres på EU-Kommissionen, som parlamentet i første omgang vil have til at lave en evaluering af direktivet.
    Fakta om sommertid:
    Det gældende EU-direktiv om sommertid trådte i kraft i 2001 og fastlægger en harmoniseret dato og klokkeslæt, så alle EU-lande skifter til sommertid samtidig.
    Sommertid blev dog indført første gang under Første Verdenskrig for at spare energi.
    Der findes flere protestgrupper og organisationer mod sommertid - blandt andet i Danmark med Landsforeningen Mod Sommertid.
    Undersøgelser peger også forsigtigt på, at tidsskiftet kan have en negativ indvirkning på menneskers helbred.

• Rasmus R
    Rasmus R Tilmeldt:
    nov 2017

#27   12. feb 26/ ja tingene er nu blevet kompliceret en del siden vores ungdom elizabetta. jeg husker da stadigvæk dengang regeringen kunne tage så simpel en beslutning selv

• #30   12. feb Det der irriterer mig mest er at andre har bestemt at jeg skal huske at stille mine ure 2 gange om året. Deltog engang i en filmklub i Grand hver lørdag kl. 10, p.g a- sommertid stod jeg der kl. 9, det styrtregnede og var temmeligt koldt, biografen var lukket, og jeg bandede sommertiden langt væk. Endte i en kold, moderne café, hvor hun sagde en eller to tjott, anede ikke hvad hun snakkede om, kender kender heller ikke stavemåden????

• #31   13. feb Nå, jeg er så en af dem, som holder meget af sommertiden, elsker de lange lyse sommeraftener, det er helt vidunderlige, så sommertid må meget gerne bestå

Kommentér på:
Skal sommertid afskaffes?