{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
150 visninger | Oprettet:

Annella
Annella
Online Tilmeldt:
7. nov 2016
Følger: 1 Følgere: 129 Emner: 665 Svar: 3.499

Indvandrerkvinder ansættes til at passe deres syge forældre {{forumTopicSubject}}

https://www.kristeligt-dagblad.dk/danmark/indvandrerkvinder-ansaettes-til-passe-deres-syge-foraeldre?utm_source=rss_eniro?t=krst

Flere ældre flygtninge og indvandrere vil ikke på plejehjem og bliver derfor passet af deres familie med støtte fra kommunen, men det er en ordning fyldt med dilemmaer, lyder det fra forsker og borgmester.

0-årige Elham er selvudpeget hjælper for sin 84-årige mor Rana, der kom til Danmark fra Mellemøsten med sin mand og børn i 1970’erne. I dag er Rana enke og lider ud over gigt, diabetes og forhøjet blodtryk også af begyndende mental svækkelse.

Da Elham for nogle år siden var i kontakt med jobcenteret som arbejdsløs, introducerede centeret hende for paragraf 94-ordningen, der betyder, at hun er ansat af kommunen til at passe sin mor. Det er hårdt arbejde for den 60-årige Elham. Hun er belastet af dårlig ryg og vil derfor gerne have assistance fra hjemmeplejen til at passe sin mor. Men Rana nægter, fordi hun ikke ønsker, at fremmede kommer ind i hendes hjem.

Hvad i alverden skulle det være et dilemma for, nogen der ved det og kan forklare mig det?

Jeg synes, det er da en fanastisk ordning, særligt alene af den grund, at der er mangel på plejekræfter. Men om den gode Rana permanent kan nægte, at fremmede kommer ind i hendes hjem, hvis hun har brug for mere hjælp end datteren kan yde, det tvivler jeg dog på.

???????

Kommentarer på:  Indvandrerkvinder ansættes til at passe deres syge forældre
  • Alis C
    Alis C Online Tilmeldt:
    jun 2014

Følger: 11 Følgere: 48 Emner: 98 Svar: 5.396
    #1   3. aug Vi ved jo ikke hvorfor moderen ikke vil have fremmede ind i sit hjem. Der må være et eller andet problem man burde finde en løsning på.
    For mig er det også forbundet med angst hvis andre kommer ind i mit hjem, men jeg accepterer det når det er nødvendigt, og så kan jeg glæde mig over at det er mig selv, der styrer det forløb. Det er også nødvendigt at tage hensyn til psykiske problemer.

Men det er heller ikke i orden at datteren skal slides op.

• #2   3. aug Jeg ser ikke rigtig, at folk der har boet i Danmark siden engang i 70erne, og som jo helt klart har haft kontakt til offentlige myndigheder, skulle være så bange for andre end familien så hun ikke kan /vil hjælpes. Som 84 årig må der have været kontakt til både læger hospital m.m.
    Så den med at hun fejler flere ting viser mig klart, at der må have været hjælp,
    så hvem skal der tages hensyn til mor eller datter?

• Polysl
    Polysl Online Tilmeldt:
    dec 2014

Følger: 10 Følgere: 235 Emner: 879 Svar: 11.173
    #3   3. aug Det kan være en kultur ting ikke at have fremmede i sit hjem. Men nu skrives der ikke om hvorfor hun har dårlig ryg, det er ikke noget man fødes med, så hvad?

<Men ordningen er ok, den bruges jo også af etniske danskere, som aflaster pleje systemet.

For mange år siden gik gamle på aftægt, og blev passet af familien speciel gårdejere. Det var først senere da samfundet gik hurtigt og flere kvinder kom i arbejde at man begyndte at lave plejehjem.

• Alis C
    Alis C Online Tilmeldt:
    jun 2014

#4   3. aug Brok - jeg har boet i Danmark hele mit liv, og jeg er generelt bange for at få andre mennesker ind i mit hjem.
    Man er nødt til at prøve at forstå hvad hendes problem er, og om man kan løse både hendes og datterens problemer.

Jeg er ikke bange for at nogen skal gøre mig noget, det er omvendt, jeg er bange for at folk kan komme til skade i mit hjem. Hvad hendes problem er, ved jeg ikke.

• Polysl
    Polysl Online Tilmeldt:
    dec 2014

#5   3. aug Alis

Og hvordan skulle folk komme til skade i dit hjem? - det lyder godt nok mærkeligt.

• Alis C
    Alis C Online Tilmeldt:
    jun 2014

#6   3. aug Polysl - det ville tage alt for lang tid at forklare. Den slags problemer har en anden logik end den direkte logiske, for der ligger et problem inde bagved.

På samme måde må vi forstå, at damen her også har et problem, der ikke følger vores logik.

• #7   3. aug Alice, moderen er 84 år og har brugt det danske system siden 70erne,
    Så den med, at hun ikke kan behandles i eget hjem af andre end datteren
    køber jeg ikke. For hun må da have været andre steder end hjemmet, for hvordan
    har hun fået konstateret andet end alder. Læge, Hospital m.m.

• #8   3. aug Mon ikke de fleste ældre med en god familie, vil foretrække at blive passet af deres nærmeste når de bliver ældre?

Ikke mindst når man ser hvordan der konstant er et rend af nye mennesker som man aldrig har mødt før, hvilket kan skabe utryghed.

Også at stopuret tikker såsnart en fra kommunen træder ind af døren, og der ikke er tid til den omsorg som der burde være.

Men der er sikkert som Poly nævner også noget kulturmæssigt som kan skabe problemer.

• #9   3. aug Vi har lavet et system på godt og ondt, hvor pleje i hjemmet er overladt til
    kommunen. Vi har så fået et problem, hvor vi ikke kan komme tilbage til
    det gamle system.
    Hvem idag kan passe deres forældre, hvis de bliver plejekrævende?

Og nej det er ikke altid godt med familie, for jeg husker tydeligt min egen mor,
    som jeg slet ikke kunne skifte ble og vaske, det var alt for grænse overskridende.

• Annella
    Annella Online Tilmeldt:
    nov 2016

#10   3. aug #8
    Hej Cris

hvor er det rart at se dig her igen, det tyder på din operation heldigvis er gået godt? det håber jeg sandelig for dig og ønsker dig viderehen fuldstændig helbredelse.

profilbillede
  • Polysl
    Polysl Online Tilmeldt:
    dec 2014

#11   3. aug Ja Cris

Det er også den i mente, med at få en ny plejer hverdag. Man kunne tænke sit, at kommunen ikke vil have at deres plejere bliver for personlige - min gamle mor har 5 forskellige plejere bare på en uge.

Det giver utryghed at have så mange fremmede i ens hjem på en uge. Der var en engang som spurgte om hun skulle handle ind for hende, hun bad om kort og Pin. Nu er min mor stadig skarp i hjernen så det sagde hun nej til. Det er min søster som står for husholdningen hos vores mor.

Skulle jeg være plejekrævende, så ville jeg ikke bryde mig om at have 5 fremmede i mit hjem, og næste uge 5 nye fremmede. Så jeg forstår godt det indlægget handler om, at den gamle ikke vil have fremmede i sit hjem.

• #12   3. aug Tak Anella, og også til jer andre for jeres hilsner. smiley

Jeg ved faktisk ikke rigtig noget endnu. Tirsdag får jeg besked om der skal tages mere, eller om strålebehandling kan begyndes.

Men jeg har det godt, og er ved godt mod.

• Polysl
    Polysl Online Tilmeldt:
    dec 2014

#13   3. aug Jeg sender de bedste tanker til dig Cris - bliv rask.

• #14   3. aug Poly. Tak. smiley

I det mindste har jeg ikke brug for plejere hjemme. smiley

Men det er et stort problem for mange ældre med alle de nye ansigter de skal forholde sig til.
    Den forskellige måde de bliver behandlet på. Især hvis der, som i det omtalte tilfælde også begynder at være en smule demens tilstede.

Bare se den historie, var vist fra igår, om den ældre kvinde der havde sår på benet, og de forskellige plejere havde forskellige måder at behandle på, hvilket ikke virkede.

Jeg skal se om jeg kan finde den.

• Polysl
    Polysl Online Tilmeldt:
    dec 2014

#16   3. aug Uhørt at hjemmeplejen behandler sår problemer som de slet ikke er uddannet til, og kan se alvorligheden af.

Som man siger<. der er ikke noget mere kommunalt, end at bruge en håndvask.

• #17   3. aug Det havde jo så også fatale konsekvenser for denne kvinde.

• Annella
    Annella Online Tilmeldt:
    nov 2016

#18   3. aug OT: En lille solskinshistorie selvom den ikke handler om pleje af min syge mor, min mor på dengang 87 år fik hjemmehjælp en gang om ugen, det var altid den samme, der kom, min mor var så glad for hende og sagde indtil sin død, at hjemmehjælpen var for hende som at få en fjerde datter (vi er 3 søstre), af bare tanknemmelighed for hjælpen overøste min mor hende med mange gaver, og det synes vi 3 søstre var helt i orden, hjemmehjælpen var altså også alle tiders og lavede tit meget mere, end hun var forpligtet til.

• Annella
    Annella Online Tilmeldt:
    nov 2016

#19   3. aug #15
    Uha ja Cris jeg kan åbne linket, det er uhørt, hvad der er overgået denne dame, men måske skulle datteren også have grebet ind noget tidligere.

• Annella
    Annella Online Tilmeldt:
    nov 2016

#20   3. aug #16
    polysl

Det var hjemmesygeplejersker, der behandlede benet, og det må de gerne.

• #21   3. aug #19 Annella
    måske skulle datteren også have grebet ind noget tidligere.

Datteren så jo kun forbinding efterfølgende. Og, mon ikke mange af os, stadig?, har tillid til at der bliver gjort det bedste.

• Annella
    Annella Online Tilmeldt:
    nov 2016

#22   3. aug #21
    Cris

Og, mon ikke mange af os, stadig?, har tillid til at der bliver gjort det bedste.

Jo det har du sikkert helt ret i.

• #23   3. aug Når først EB er ind over så tror jeg ikke på historien som sandfærdig.
    Hvis historien havde indeholdt, hvad moderen var visiteret til som ikke
    var overholdt, så var der noget at klage over, men virkelig overraskende, at
    en datter har set på misrøgt uden selv, at få gjort noget.

• Polysl
    Polysl Online Tilmeldt:
    dec 2014

#24   3. aug Brok

Nu findes der ikke et medie du stoler på. Om så mette F. med kode og fingeraftryk så vil du mene det er fupski. Så hvorfor overhovedet læse på medier?

• #25   3. aug Nu ved jeg nok bedre end dig hvad jeg tror og ikke tror.
    Dine historier er ikke andet end fantasi.
    Men det er rart at du fortæller det men ih hvor er det frit fra måske EB

Kommentér på:
Indvandrerkvinder ansættes til at passe deres syge forældre

x