{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
187 visninger | Oprettet:

Vi »vender tilbage til normalen« {{forumTopicSubject}}

https://www.weekendavisen.dk/2022-29/samfund/den-haarde-genaabning

Det bliver godt igen, siger vi, når vi rammes af en tragedie. Denne sommer krammer og kindkysser vi, som havde pandemien aldrig fundet sted, mens præsident Zelenskyj trodsigt slås for at bevare en flig af den opmærksomhed, vi alle rettede mod slagmarken i Ukraine i foråret. Krigen slutter nok en dag, vi skal leve vores liv, ellers har fjenden vundet.

Har vi lært noget om os selv af de seneste års kriser?, er det, at vi higer efter normalitet, så snart vores verden forstyrres. Vi chokeres, samles i sorg, synger fællessang, og så glemmer vi langsomt alt igen. Enten vænner vi os til forandringerne eller ignorerer dem, til den næste tragedie rammer.

Onsdag i denne uge genåbnede biografen i Field’s efter masseskyderiet, der kostede fire personer inklusive en biografansat livet. Samme dag markerede Tivoli Friheden overgangen fra undtagelsestilstand til normalitet med en »blød genåbning«, efter at forlystelsen Cobra tog livet af en 14-årig pige i sidste uge.

Nej jeg har ikke lært noget nyt om mig selv pga kriser, jeg tror vi mennesker er programmeret således, at vi glemmer kriser, der ikke umiddelbart rammer os selv, jeg kan godt blive meget berørt af kriser, der næsten dagligt sker et eller andet sted i verden, men jeg glemmer dem heldigvis igen og "vender tilbage normalen".

Jeg kommer til at tænke på, at min tidligere chef en morgen kom til sit firma og fortalte os, at han lige havde været vidne til en frygtelig bilulykke på motorvejen, "den medførte til, at jeg de næste 20 km kørte ekstra forsigtigt og ekstra påpasselig, men så havde jeg også glemt alt om ulykken, og kørte 'normalt' videre, som jeg altid plejer at køre".

Hvordan påvirker kriser dig, kriser der ikke rammer dig personligt?

Kommentarer på:  Vi »vender tilbage til normalen«
  • #1   22. jul For længe siden oplevede jeg en som blevet kørt ned af en lastbil fordi pigen havde hovedet nede i mobilen og gik over for rødt, Hun blev dræbt på stedet. Det var en Fredag, så var min Weekend ødelagt. Det var slemt at se.

Men man kommer videre og glemmer, heldigvis - vil jeg sige.

Efterhånden er jeg træt af at høre om Ukraine, så det sejler jeg bare hen over, i Online aviser.

Nogen bliver meget berørt af kriser i verden, og gør noget som faktisk ikke har nogen betydning at gå rundt med et papskilt - og fint med det. Men løser det problemer?

Nej - for mig er det spild af tid - man kan også være kynisk og sige jeg er ligeglad med sult i Afrika pga. Ukraine - kan jeg gøre noget? Nej. De er alligevel for mange i Afrika da gummi er et ukendt der.

• #2   22. jul Man kunne nok slet ikke eksistere, hvis man skulle bære alverdens byrder...store som små...på sine skuldre, så derfor gør selvopholdelsesdriften nok sit til, at man heldigvis kan ryste dem af sig og komme videre....

• #3   22. jul ÅH Annella de huskes og normalen er ikke sikker endnu selv om mange tror det - men efter 7 fede år kommer der 7 mager år - eller en ulykke kommer sjældent alene.

Kommentér på:
Vi »vender tilbage til normalen«

x