{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
114 visninger | Oprettet:

Annella
Annella
Online Tilmeldt:
7. nov 2016
Følger: 1 Følgere: 121 Emner: 448 Svar: 2.744

Er rige mere selviske end fattige? {{forumTopicSubject}}

https://www.avisen.dk/er-rige-mere-selviskeend-fattige_676438.aspx

En bugnende bankbog kan skyldes mange ting. Hårdt arbejde, held, dygtighed eller et godt familienavn.

Men mange penge, grunker eller paras kommer også af et ualmindeligt stort fokus på egne interesser - altså selviskhed. Det mener de fleste mennesker på tværs af hele 60 lande fra seks kontinenter ifølge et norsk studie. Det skriver Videnskab.dk.

Mere end 50 procent af de over 26.000 mennesker, som studiet bygger på, bekræfter, at de ser rige menneskers formue som i meget høj grad et resultat af selviskhed. Knap 35 procent af de adspurgte var endda er svært enige i denne forklaring.

Og i 49 af de 60 lande mener flertallet, at de riges formue bygger på selviskhed.

- Vi var ganske overraskede over, hvor stærkt udbredt og gennemgående holdningen om, at rige mennesker er rige, fordi de har været mere selviske, er på et globalt niveau, fortæller en af forskerne bag studiet, økonomi-professor Bertil Tungodden, til Videnskab.dk.

- At folk opfatter rige som særligt selviske, kan give vigtige indsigter i, hvordan folk ser på ulighed, omfordeling og moral, siger professoren, der er tilknyttet Norges Handelshøyskole i Bergen.

Hvis forestillingen om, at rigdom skyldes selviskhed er meget udbredt, vil samfundet eksempelvis have sværere ved at acceptere ulighed, advarer Bertil Tungodden.

Blandt befolkningen i de 60 undersøgte lande, som Danmark desværre ikke er en del af, ser Bertil Tungodden og kollegerne til gengæld særligt ét gennemgående mønster:

I fattigere lande med meget korruption og svage offentlige institutioner er det særligt udbredt at se rigdom som et resultat af selviskhed og kynisme.

- I lande med svage institutioner var der tendens til at tænke dårligere om de rige, fordi det er nemt at tro, at deres velstand kommer gennem kriminalitet. Omvendt blev der i rigere lande med stærke institutioner set på rige som mere positive og produktive for samfundet, forklarer Bertil Tungodden til Videnskab.dk.

I Indien, Pakistan, Bangladesh og Afghanistan var flest af de adspurgte således enige i, at der en kobling mellem rigdom og selviskhed.

I USA, Canada, Australien og Holland var der færrest, der var enige i sammenhængen mellem rigdom og selviskhed.

Hvad mener du, er rige mere selviske end fattige?

Det tror jeg ikke, for det første er det jo relativt at være rig eller fattig, og for det andet, er de mennesker med en bugnende bankbog sikkert mere tilfredse, end de mennesker, der føler sig fattige, måske set udefra forveksles de riges tilfredshed bare med selviskhed?

Kommentarer på:  Er rige mere selviske end fattige?
  • #1   13. jan Rigdom er en svær størrelse, misundelse er meget værre,

Selv kommer jeg fra fattige kår som barn, men har aldrig misunde andres velstand, som en klog sagde engang, brug ikke tid på det du ikke kan ændre, men tid på det du kan Det fortæller at alle kan ændre deres tilstand hvis de gider.

De stakler som sidder i sofaen og ryger som en skorsten og bæller bajere og hykler overfor tv2 at de ikke har råd til at sende poden til Bornholm med klassen - skulle bare have et spark i røven. De sidder og forbander dem som har knoklet i måske 50 år for så at kunne nyde sit otium.

Penge kommer ikke fra et træ - ok lige undtaget Mette Fupski som har et i baghaven, HUn har jo brændt dem af som affald - men hvem tæller 1000 milliarder for noget. ?

Nid er den værste slags - speciel fra dem som ikke gider.

Jeg gider ikke engang kigge på når EB proklamere af den og den er de rigeste i verden. Hvad rager det mig - jeg er mere interesseret i min egen konto. som gør at jeg kan have en dejlig alderdom.

• Annella
    Annella Online Tilmeldt:
    nov 2016

Følger: 1 Følgere: 121 Emner: 448 Svar: 2.744
    #2   13. jan Jeg gider ikke engang kigge på når EB proklamere af den og den er de rigeste i verden. Hvad rager det mig - jeg er mere interesseret i min egen konto. som gør at jeg kan have en dejlig alderdom.

Nemlig polysl

profilbillede
  • #3   13. jan Rigdom ja jeg ved jo at denne her skal måles i penge og den gør jo nok dagligdagen letter for dem - men for nogen ku det også blive til noget der er åh så træls smiley

• #4   13. jan Hvis ikke rige mennesker var selviske, så havde vi ingen fattigdom. Så ville det ikke være så svært at få gennemført nogle love, der afskaffer fattigdom.

Min mor kommer fra en temmeligt velhavende familie, men det gjorde min far ikke, han giftede sig til penge. Derudover var jeg barn i 50erne, hvor der var økonomisk fremgang alle vegne.
    Snobberiet er lige udbredt i rige og fattige familier. Man kan ikke stille nogle generelle regler op for rige eller fattiges karakter.

Det er desværre min erfaring, at mennesker, der er parat til at ofre andre mennesker for at opnå fordele til sig selv, de bliver mere velhavende. De er også enormt gode til at overbevise sig selv om, at det er fordi de er dygtige. Og at dem, der ingen penge har, de bare er dumme.

Vi har brug for et politisk system, der sikrer alles mulighed for at overleve.

• #5   13. jan Alis

Hvordan ofre andre mennesker? Den må du godt definere så jeg forstår hvad du mener..

På en måde er fattigdom en god ting, det bringer i mange tilfælde folk videre, som nøjsomhed, som Spies sagde engang: Den eneste måde at blive rig på er at bruge 25 øre hår du tjener en krone - tanken er lidt forsimplet, men han havde ret. Det kan på ingen måde anfægtes.

Jeg kommer selv fra fattig kår, hvor mine forældre i min spæde barndom måtte kæmpe for at få tingene til at hænge sammen.

Den her balance mellem rigdom og fattigdom er intet værd hvis man ikke er elsket og behandlet med omsorg. Vi børn 3 styk, var med til at få enderne til at hænge sammen. Så i en tidlig alder får man færden af og lærdommen om at man må kæmpe for at få et god tilværelse - det er det som dem med sølvskeen ikke lære, de går ned som et psykisk vrag når hele deres økonomiske verden braser sammen.

Jeg forventede ikke et Rolex ur som de rige unger, bare en pose slik til jul og en appelsinvand. Fattigdom gør for dem som har oplevet det en ydmyg måde at se verden på.

Glæden i hjemmet når jeg kommer med en pose kartofler som jeg har tjent ved at slå en plæne, løg for at fjerne ukrudt - eller andre grønsager.

Alis for mig at se har du haft en enorm fattig barndom - uden kærlighed, uden krav, må sige godt det ikke er mig. Jeg har haft masser af kærlighed omsorg som har gjort mig det jeg er. Det har gjort at intet kommer af sig selv, man må aktivt selv gøre noget.

Men jeg er bekymret over den nye generation med curling forældre som kan blive krænket over en lille gul bamse skæres over i en CBB reklame. Er IQ i Danmark nedadgående?

• #6   13. jan Velhavende mennesker bliver ikke lykkelige fordi de har penge, men de har det nemmere med at være ulykkelige hvis man har dem.

• #7   13. jan Ole S enig smiley

• #8   13. jan Polysl #5

"Hvordan ofre andre mennesker? Den må du godt definere så jeg forstår hvad du mener.. "

Ved altid at tænke og handle til sin egen fordel, uanset hvad det koster andre.

"Alis for mig at se har du haft en enorm fattig barndom - uden kærlighed, uden krav, må sige godt det ikke er mig."

Jeg må sige at du er en usædvanlig dårlig menneskekender. Der var ikke meget kærlighed, men der var masser af krav. Efter at have fået mig blev min mor gravid igen, jeg har en lillesøster (eller havde) som er godt et år yngre end mig. Derefter blev hun gravid yderligere 2 gange, men aborterede. Dengang havde mine forældre landbrug, og der var masser af arbejde, køer, grise, heste og høns, der skulle fodres og have rent halm. Marker, der skulle tilsåes og kartofler m.m. der skulle høstes. Der var mange frugttræer så der var også en del at sylte. Oven i det så havde min mor rengøringsvanvid, så ud over at hjælpe til i marken, så var hele huset altid pinligt rent.
    Hun havde hverken tid eller overskud til at være kærlig, og jeg måtte hjælpe til alle steder hvor jeg kunne. I det miljø var det ikke almindeligt at manden tog sig af børnene.

Jeg tror det er omkring 15 år, vi har færdes i de samme debatfora, og alligevel kan du komme med sådan en fejlvurdering.

"Men jeg er bekymret over den nye generation med curling forældre som kan blive krænket over en lille gul bamse skæres over i en CBB reklame. Er IQ i Danmark nedadgående? "

Hvorfor i alverden bemærker du sådan noget? Du har oven i købet lavet en tråd om det. Jeg har også set de reklamer, men har rystet dem af mig igen. Folk reagerer forskelligt og børn og voksne reagerer forskelligt. Lær lidt tolerance!

• #9   15. jan Jeg tror at det er vigtigt at skelne.

Nogle er blevet rige ved hårdt ærligt arbejde, været gode til at opbygge noget.

Så er der dem som vil være rige i en fart, og som er fuldstændig ligeglade med hvem de skader for at opnå det.

Den sidste del er der desværre blevet alt for mange af.

Kommentér på:
Er rige mere selviske end fattige?

x