{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
116 visninger | Oprettet:

Retfærdighed - hvad er retfærdigt? {{forumTopicSubject}}

Retfærdighed er, når alle får det samme, hører jeg tit, der bliver sagt, men hvad nu, hvis ikke alle har bruge for det samme? eller hvis den ene anstrenger sig mere og hårdere end andre

Det er fair, når alle får det samme. Men hvad hvis ikke alle har brug for den samme ting? Eller når een eller flere anstrenger sig mere end andre?

Politikere taler også ofte om retfærdighed - f.eks. når det kommer til, hvordan pengene skal fordeles i vores land. Hvor meget mere skal en chef tjene end de ansatte? Hvem skal betale hvor meget i skat?

Hvor mange penge skal folk, der ikke kan finde et job, have fra staten uden at skabe for meget ulighed?

Nogle politikere mener, at alle er ansvarlige for sig selv, og at staten kun skal gribe ind i en nødsituation. Andre ønsker strenge regler. For eksempel for at sikre, at ingen tjener for lidt, men heller ingen tjener for meget. Chefen for bilfirmaet VW tjener for eksempel mere end hundrede gange så meget som en normal VW-medarbejder. Er det retfærdigt?

Hvad er din mening om, hvad der er retfærdigt.

"Der er ingen enkel regel, der altid er retfærdig. Selvom ligestilling ofte er en god start. Hvis der er gode grunde, kan en ulig fordeling også være retfærdig." Denne udtalelse stammer fra filosoffen Ana Laura Edelhoff, og den tilslutter jeg mig i al sin enkelthed.

Det kan vist heller ikke siges bedre - eller?

Kommentarer på:  Retfærdighed - hvad er retfærdigt?
  • #1   11. feb Livet er ikke retfærdigt, det har de fleste voksne mennesker vist opdaget.

Heller ikke hvad økonomi angår...

Men som gemalen sagde, nogle kan man gi' en mio. om måneden, og den vil hurtigt blive formøblet, uden der er en krone tilover sidst på måneden, alt imens andre sparer op eller investerer sig, og en dag er de formuende.

• #2   11. feb Grunden til de til tider sindssyge gager og ordninger er at værdien stiger og stiger som arbejdskraft indenfor et fagområde. En slags konkurrence om at "vinde" den bedste og kompetente medarbejder.

Jeg vil ikke kloge mig med at sige: så meget kan han/hende ikke være værd - for jeg er faktisk ligeglad hvis det drejer sig om private firmaer - men absolut ikke ligeglad hvis det sker i det offentlige for det er alles penge som skal forvaltes på en fornuftig måde.

I 70 - 80 -90'erne havde IT medarbejdere en ret god løn hvor nogle havde en ekstrem god løn, samt at IT firmaer skovlede penge ind samt at investorer i 80'erne stod i kø for at investerer. Den boble varede ikke evigt og mange gik konkurs når investorer trak sig pga. manglende resultater.

efter 90'erne begyndte man at ud source IT til bla. Indien, Kina, Japan, Tyskland osv....En ny måde at sige på at i ikke er så uundværlige som førhen - hvor lønnen så røg noget ned.

Det var også her at alle de IT skandaler startede med dårlig valg af ledelse og medarbejdere og speciel IT chefter som krampagtig holdt fast i ud-daterede systemer fra Microsoft - når der var så mange andre gratis systemer som Linux.

Her ville det være klogt at se sig om efter unge som chefter som kan se at Microsoft er en død sild og kigge efter gratis systemer som kunne spare kommuner flere milliarder om året.

Det jeg vil frem til at det er vigtigt at vælge den rette chef og under - og det koster hvis man vil have den bedste. Men det er jo betinget af at beslutningstagere også er visuelle.

• #3   11. feb De rette folk koster penge, ingen tvivl om det, men hvis det står til troende, at f.eks. kendte tv-kokke kan tjene op til 700.000 kr. pr måned, og af samme grund satser deres helbred, så må man sige, at det er helt vildt, selvom mange bankdirektører tjener mere.

https://www.bt.dk/kendte/tv-kokken-claus-holm-var-taet-paa-at-doe-der-var-blod-ud-over-det-hele

Det er jo begrænset , hvad en enkelt person kan yde, også selvom bankdirektøren har et stort ansvar...og som de efterflg. kan løbe fra.

• #4   11. feb Retfærdighed er vel kun et spørgsmål om hvordan man ser på de forskellige ting og syntes det er retfærdigt at folk der satser det hele på en gang og vinder får en super god løn - retfærdighed er det også når en dirktør for en mega stor løn da han/hun skal stå til ansvar og hvis ikke resultatet er ok bliver de fyret - hvor arbejdsmanden alle ugens dage kan gå hjem og slappe af - jo der findes mange eksempler på hvad retfærdighed er smiley

• #5   11. feb I min verden, handler retfærdighed overhovedet ikke om penge !

Livet kan være godt, hvis vi bare formøbler det rigtigt, hvorimod penge kan være ødelæggende.

• #6   11. feb # 5

Delsvis enig, for der er jo ting, der kan gribe ind, vi ikke selv er herre over... smiley

• #7   11. feb Leon min ven - jeg får lange no.... hvor gang jeg hører dette:

retfærdighed er det også når en dirktør for en mega stor løn da han/hun skal stå til ansvar og hvis ikke resultatet er ok bliver de fyret

Det er århundredes dårligste undskyldning for en høj løn at de har et større ansvar når sandheden er at de ikke risikerer mere end manden på gulvet der ikke gør sit arbejde godt nok - nemlig en fyreseddel smiley

Derudover mener jeg at alle har pligt til at yde efter evne og nægter man det skal det medføre omgående økonomiske konsekvenser.

Intet velfærdssamfund kan hænge sammen hvis slendrian og dovenskab ikke har konsekvenser, men derimod belønnes smiley

Udover det bør nogen jo altid tjene mere end andre hvis det menneskelige initiativ og fremdrift skal bestå smiley

• #8   12. feb ÅH Cody N jeg vil nu stadigt mene at den der får den største løn også må stå med et ansvar og ja du har jo ret i at Direktøren kun kan blive fyret - men hvis det er en selvstændig og personen går konkurs ryger det hele jo - hvis det ikke er et skuffeselvskab smiley

• #9   12. feb Forstår godt hvad du mener, men en direktør er som regel ansat til forskel fra en virksomhedsejer smiley

• #10   12. feb Cody N ja enig de kan dog begge kalde sig for direktør eller chef smiley

Kommentér på:
Retfærdighed - hvad er retfærdigt?

x