{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
417 visninger | Oprettet:

Fattigdom - Hver syvende dansker er økonomisk presset i julen {{forumTopicSubject}}

https://www.a4nu.dk/artikel/fattigdom-hver-syvende-dansker-er-oekonomisk-presset-i-julen?src=eniro

Julen varer længe og koster så mange penge, at mere end hver syvende dansker har vanskeligt ved at få privatøkonomien til at hænge sammen. Det viser en måling, som analysebureauet Analyse Danmark har foretaget for 3F.

Ifølge 3F's næstformand Tina Christensen viser målingen, at der til trods for det økonomiske opsving fortsat er en bekymrende stor del af befolkningen, som har svært ved at få enderne til at mødes i julen. Derfor sender hun en opfordring til landets politikere om at sørge for, at de gode tider ikke blot bliver for de fleste, men også smitter af på nogle af de mest udsatte grupper i samfundet.

- Uligheden er steget markant de seneste 15 år, og det skal vi kæmpe imod. I et rigt samfund som det danske skal der være plads til, at alle kan få en god jul. Det er ganske enkelt ikke anstændigt, at vi fattiggør en del af befolkningen for at sikre fremgang for de fleste. Uligheden herhjemme er blevet uanstændig, siger hun og fortsætter: Videre i artiklen i linket.

Vi har selvfølgelig haft mange debatter om fattige og fattigdom i Danmark, men endnu engang jeg begriber simpelthen ikke, hvorfor det år for år for år igen og igen i medierne skal pointeres, at så og så mange ikke har råd tilat holde jul eller er økønomisk presset i julen.

Julen kan da ikke komme bag på nogen, derudover er det vel også et spørgsmål om, hvordan hver enkelt administrerer sine penge ikje kun i årets løb men generelt.

Og jeg er efterhånden også blevet træt af at høre om, at uligheden er stigende, ulighed har der altid været i et samfund og det vil også altid være der. Hverken regeringen eller samfundet skal gøres ansvarlige for borgernes økonomiske problemer.

Din mening?

Kommentarer på:  Fattigdom - Hver syvende dansker er økonomisk presset i julen
  • #2   24. dec 2019 Jeg føler blot man er ved at udrydde den såkaldte middelklasse, som hverken var rig eller fattig. I dag stikker det to veje enten er man rig eller også er man om ikke fattig, så mindre bemidlet.
    Og nej, det er ikke regeringens skyld at vi har fået nogle tusind unge IT millionærer der kører i Porsche og Ferrari, men det er da et godt argument for IKKE at fjerne topskatten.
    Hvorfor skal nogen køre på 1.ste klasse hele livet, medens andre sidder på 3.die klasse og får splinter i røven
    Vi skal løfte i flok.

Og dette er udtalt af en millionær, der blev rig på IT aktier, sorry.

• #3   24. dec 2019 Markgreven

Jeg er glad for at rige køre Porsche og Ferrari i Danmark Det betyder at det går godt i Danmark. Resten af de her hylere gider jeg ikke bruge skrift på, de kan bare være mere økonomisk bevist.

• #4   24. dec 2019 Polysl.

Den var sgu for nem, og det gider jeg heller ikke bruge skrift på.

• #5   24. dec 2019 Når man kan finde på at fyre sådan noget pis af, gider jeg heller ikke kommentere !

God Jul

• #6   24. dec 2019 Å.R.

Vi lever åbenbart i et små borgerligt samfund, hvor berigelse på andres bekostning, ses som et gode for samfundet.
    Det er lidt som: Har du penge så kan du få, og har du ingen så må du gå.

Jeg stopper nu inden jeg brækker mig.

God jul.

• #7   24. dec 2019 Sikken dog et julehumør i er i.

profilbillede
  • #8   24. dec 2019 Kan det ikke være fordi at alt i julen er skruet op folk kan ikke nøjes længere smiley

• #9   24. dec 2019 #8
    Leon

Kan det ikke være fordi at alt i julen er skruet op folk kan ikke nøjes længere

Jeg tror mere, at mange ikke kan nøjes fra januar til og med november, smiley

• #10   24. dec 2019 Folk har for travlt med at blive misundelige over hvad andre har og mener som en selvfølge de har krav på minimum noget tilsvarende smiley

Væk er det personlige ansvar for egen situation - det konsekvensløse velfærdssamfund løfter barren i takt med et venstreorienteret krav om at alle skal være lige uanset indsats smiley

• #11   25. dec 2019 Annella ja men sådan er det måske for nogen dog tænker jeg at julen gør mange syge og stresset - det er mange år siden jeg var med på den galej smiley

• #12   25. dec 2019 Cody N misundelse er en grim ting og jeg nøjes gerne med mindre - dog giver jeg dig ret i at velfærdssamfundet har en stor skyld men at give de venstreorienteret skylden er nok lige i overkanten for de højreorienteret og deres børn har ligeså stor skyld hvis der skal gives en skyld på den måde smiley

• #13   25. dec 2019 Jeg kommenterer i morgen , er for fuld og gal nu,,,,,,

• #14   25. dec 2019 Rigdom og fattigdom behøver vel nødvendigvis ikke at være økonomisk. Det kan jo være alt fra kognitiv evne og overskud, eller modsat
    Man kan også være fattig på forståelse og empati, men være rig på feks egoisme og at være selvfed. Eller måske helt omvendt.

• #15   25. dec 2019 Claus G jeg mener at jeg er rig ved at have et hjerte et hjerte der sikket slår mig ihjel en dag smiley

• #16   25. dec 2019 #15
    Leon

Pas nu på - du kan også blive FOR godhjertet.

• #17   25. dec 2019 Leon.

Livet er ikke kun at følge sit hjerte, men også fornuften.

• Brok S
    Brok S Tilmeldt:
    apr 2019

Følger: 1 Svar: 22
    #18   25. dec 2019 #10
    Væk er det personlige ansvar for egen situation - det konsekvensløse velfærdssamfund løfter barren i takt med et venstreorienteret krav om at alle skal være lige uanset indsats.

Det lyder næsten som om Enhedslisten har regeret Danmark de seneste år, og det har jeg overset.

Kommentér på:
Fattigdom - Hver syvende dansker er økonomisk presset i julen

x