{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
193 visninger | Oprettet:

I julegave ønsker jeg mig en afskaffelse af monarkiet {{forumTopicSubject}}

https://www.information.dk/indland/2019/11/juleklumme-julegave-oensker-afskaffelse-monarkiet?lst_mst

Jeg håber, at når julemanden kommer forbi, så har han en grundlovsændring med i sækken, så vi kommer af med kongehuset, alle prinserne og resten af slænget.

Det er også det eneste, jeg ønsker mig i julegave - som helt sikkert desværre ikke går i opfyldelse. smiley

Har du et særligt julegave ønske?

Kommentarer på:  I julegave ønsker jeg mig en afskaffelse af monarkiet
  • #1   2. dec Hvis du får opfyldt dit ønske Annella - så har jeg ingen ønsker. smiley smiley

• #2   2. dec Jeg kan godt leve med kongehuset - da det ikke koster mere end 20 kr pr. dansker, de her påfund med at nedlægge kongehuset kigger jo ikke i det reelle budget, kongehusene koster så mere efter nedlæggelse afr kongehuset da staten så også skal bekoste den indvendige vedligeholdelse som før var kongehusets opgave. Konge skibet koster det samme - for det skal jo ud og sejle med regeringen som også sejler. Alle de områder som er tilknyttet kongehuset skal stadig betales af staten.

Hvad der er tilbage er aflønning af hele kongefamilien - og det er i bund og grund småpenge - Danmark vil så også miste turist indtægter og image ud af til som kongedømme. Vi risikerer så at få en lille fed præsident som kan klovne rundt og opbygge der hvor kongehuset slap.

Men et par gode polo- shirt er nok mit mest ydmyge ønske.

• #3   2. dec Julegave ønske joooooooo jeg ønsker mig fred og ro + et godt liv og de tre ting følges ad smiley

• #4   2. dec Jeg kender nogle stykker som siger det samme som Annella, sjovt nok er de selv flyttet udenlands, så et eller andet sted, hvorfor interessere sig for det, når de alligevel ikke har deres daglige gang i Danmark.

I store træk er jeg enig med Polysl på dette område, det er så latterligt få penge der trækkes ud af samfundet til kongehuset, som jo også bruger mange penge til ansatte.

Og så lige til sidst, det eneste jeg ønsker mig til jul, er en slangevogn, hvor der kan være 60 meter slange på. (og den koster ikke mange basører) smiley noget skal man jo helst ønske sig. smiley

• #5   2. dec #4
    Å.R.

Jeg kender nogle stykker som siger det samme som Annella, sjovt nok er de selv flyttet udenlands, så et eller andet sted, hvorfor interessere sig for det, når de alligevel ikke har deres daglige gang i Danmark.

Jeps jeg er flyttet udenlands dvs. ca. 6 måneder om året, men jeg valgte et udland, hvor monarkiet blev afskaffet for 100 år, så klog var jeg da i det mindste. smiley

Og da jeg er skattepligtig i Danmark såååå..............

• #6   2. dec Å.R.- hvis ikke du er klar over det, er der altså kongehuse andre steder end i DK. Så nu kender du 2 eller flere .. Jeg er nemlig flyttet til det Spanske-- så begå nu ikke den samme fejltagelse som andre, at vi bare kan klappe i, da vi ikke bor i DK. . Forkert Vi er Danske statsborgere. og jeg har nok betalt lidt flere skattekroner end dig. hvis din Avatar ellers passer. men bare rolig , jeg er ikke sur.

• #7   2. dec #6
    Ron

Jamen det spanske kongehus frådser ikke med apanagen, som det danske gør, og så vidt jeg ved , har den spanske konge givet frivillig afkald på en del af hans apanage, det samme har den belgiske og hollandske konge - men det kunne vist aldrig falde vores (penge)griske kongefamilie ind at give afkald på noget som helst.

• #8   2. dec Hvis kongehuset bliver afskaffet, vil jeg ansætte Mary som stuepige.
    Ud over at støve af, kan hun få lidt ekstra for nogle...… ydelser.

• #9   2. dec Jeg synes det er dejligt at vi har Kongehuset, og ønsker det på ingen måde afskaffet.

• #10   2. dec Cris - Og det bliver det heller aldrig, vi kommer bare med ytringer. sov du bare roligt.

• #11   2. dec #6 Ronald G

Uha, sådan var det nu ikke ment, selvfølgelig har alle "Danskere" ret til at give deres mening til kende, uanset hvilket land de har bosat sig i.

Vi har et sæt venner i Malaga og et sæt i Grækenland - og jo, jeg kender godt de lande med Monarki.

Tror jeg holder her, jeg skulle jo nødig træde folk over tæerne smiley

NB ! Som i ser, har jeg sat gåsetegn om "Danskere" - ikke alle, ser jeg som ægte Danskere, der er nogen der har tilsnusket sig det Danske pas (efter min mening) - og igen Uha, hvem risikerer jeg nu at træde over tæerne ( men tror nu ikke, at nogen af dem befinder sig her på Baboom) smiley

• Ole S
    Ole S Online Tilmeldt:
    dec 2014

Følger: 10 Følgere: 6 Emner: 3 Svar: 169
    #12   2. dec I kroner og øre er der næppe stor forskel på et Kongehus og et do for en Præsident.
    Men der er dog det principielle, og her står kongehuset svagt.
    Men til start med kunne man jo fjerne nogle af de privileger som irritere os allesammen, så var man da begyndt et sted.

• #13   3. dec Jeg ønsker mig bare lidt god julemad. Så jeg laver det selv hehe.

I år giver jeg gaver til nærmeste familie. Jeg har fået en kunstner til at male portrætter af mine børn, og dem får de i julegave (4 stk).
    Julegaven til os selv, er vores hund smiley

• #14   3. dec Jeg har egentlig aldrig set mig selv som særlig royalistisk, men da dette emne kom op gik jeg i tænkeboks og jeg må indrømme at jeg sku nok er royalist alligevel.

Kongehuset og de royale er for mig indbegrebet af danskhed, tradition og national identitet - kort sagt vores kulturelle rygrad.

I disse tider hvor befolkningen er mere splittet end nogensinde før er kongehuset en af de få ting der stadig kan samle os alle på linie med landskampe og lign.

Jeg er faktisk stolt af vores upolitiske kongehus som er et af verdens ældste og som et af få monarkier har formået at bibeholde en høj popularitet gennem sit engagement og fine repræsentation på kongerigets vegne.

Som Å.R. skriver er udgiften til kongehuset pebernødder i det store regnskab og som med annoncer er det svært at måle den økonomiske effekt, men sammenlignet med en partipolitisk præsident i disse politisk splittede tider vil jeg hundrede gange hellere bevare et kongehus vi kan samles om når vi er færdige med at diskutere politik.

Jeg er heller ikke troende, men derfor elsker jeg sku da både jul og påske alligevel og altsammen er indbegrebet af hygge som danmark er så berømt for og hvis nogen republikanere synes kongehuset er for dyrt vil jeg foreslå at de skeler lidt til alle de mia. vi poster ud på ulandsbistand samt uintegrerbare indvandrere hvert år.

På disse områder får vi med garanti ikke valuta for pengene i modsætning til vores turistmagnet kongehuset smiley smiley

• #15   3. dec Claus G jeg tror at jeg sidder alene juleaften det er som regel noget jeg selv bestemmer - men så laver jeg god mad og tager og nyder en rødvin eller andet og jeg behøves ikke stresse eller se over glad ud - nej det er dejligt at være sig selv og tænker på alle dem der har juleaften/gave problemer smiley

• #16   3. dec Cody N jeg er royalist og om folk tror eller ej jeg er ligeglad og jeg pådutter ingen min tro for den er der og som jeg før har sagt min Gud lader mig pjatte i hans navn og nu du taler om jul der er mage der ikke tror men de holder både jul og søger julehjælp jeg spurgte en af mine venner om hvorfor han ikke søgte julehjælp da jeg syntes at han var en af dem der trængte og vi skal huske at vi ikke kun er søde og rare fordi det er jul hos mig er der ingen forskel - jeg tror jeg er sød og rar hele året smiley

• #17   3. dec Jeg tror også du er sød hele året Leon smiley

• #18   4. dec #12
    Ole S

I kroner og øre er der næppe stor forskel på et Kongehus og et do for en Præsident.

Det kan du tro, der er, ihvertfald hos os i Tyskland, vi betaler kun til Merkel og ikke til hendes mand og alle hendes familie medlemmer.

• #19   4. dec #14
    Cody

Kongehuset og de royale er for mig indbegrebet af danskhed, tradition og national identitet - kort sagt vores kulturelle rygrad.

I disse tider hvor befolkningen er mere splittet end nogensinde før er kongehuset en af de få ting der stadig kan samle os alle på linie med landskampe og lign.

Slet ikke enig med dig, kongehuset er aldrig blevet demokratisk valgt, der er tale om en arvetrone, og det er så udemokratisk , som noget kan være og strider mod alle demokratiske principper.

Jamen så synes jeg, kongehuset burde privatiseres, og lad dem, der ønsker at beholde det, finansiere kongerøgelsen, og den dårlige teaterforestilling, som kongehuset spiller hver eneste uge, hver eneste måned og hvert eneste år, så bliver der vist ikke meget samling af folket tilovers.

den dårlige teaterforestilling, som kongehuset spiller hver eneste uge, hver eneste måned og hvert eneste år?

• #20   4. dec Ja, Annella, der er jo mere glans og glamour over Mary end Merkel, men sådan noget koster jo, men flertallet af danskerne vil jo ikke bytte. smiley smiley smiley

• #21   4. dec Cody N griner smiley

• #22   4. dec Annella åh jeg tror nu på at Danmark kan samles om vores Dronning smiley

• #23   4. dec Monarkiet er dyrt ja, men det ville det også være med en præsident eller andet overhoved.
    Jeg er langt fra royalist, faktisk slet ikke, for jeg gider ikke se deres eskapader og gallamiddage på tv, ej heller bryllupper osv. Men jeg vil nu stadig hellere have vores monarki, frem for en gal diktator siddende som overhoved smiley

• #24   4. dec Ja Annella vi kan kun blive enige om at vi er uenige hvad angår kongehuset.

Præsidenter er noget som halvdelen af befolkningen på skift er utilfreds med uanset hvilken politik der føres.

Kongehuset derimod er vores upolitiske åndehul der ikke er på valg hvert fjerde år, men pr. tradition en bestående del af vores kultur.

Hverken historie, kultur, nationalfølelse, kristendom eller for den sags skyld danskhed er demokratisk valgt og da kongehuset symboliserer det hele skal det selvsagt ikke vælges til eller fra.

Iøvrigt forstår jeg slet ikke republik fortalerne.
    Samtlige verdens præsidenter er på den ene eller anden måde lagt for had både inden og udenlands - bare se på Frankrig, Tyskland, Italien og USA.
    Herhjemme skændes vi så det brager fløjene imellem hver gang den politisk magt skifter så hvad skulle en præsident gavne til forskel fra en statsminister ?

Hvis det kun drejer sig om at nedlægge historisk kulturelle institutioner og nationale symboler der ikke er demokratisk valgt så er listen dæleme lang og vores fremtid som samfund kort.

Ex. er hverken Dannebrog eller Danmark demokratisk valgt Annella smiley

• #25   4. dec Iøvrigt forstår jeg slet ikke republik fortalerne.
    Samtlige verdens præsidenter er på den ene eller anden måde lagt for had både inden og udenlands - bare se på Frankrig, Tyskland, Italien og USA.

Cody

Selvfølgelig er verdens præsidenter sikkert ikke dem deres borgere holder mest af, et lands præsident skal jo også tage stilling til og træffe afgørelser om alt det, der sker både nationalt og internationalt.

En pæsident kan ikke bare stå oppe på balkonen, grine fjoget og vinke til undersåtterne og kassere mio. bare for at være der og spille teater for folket.

• #26   4. dec Hvorfor skulle en afskaffelse af kongehuset, betyde at vi skulle have en præsident?
    Vi bestemmer vel selv om vi bare fortsætter med en statsminister.....

• #27   4. dec Annella har du set Trump på en altan smiley

• #28   5. dec Den går ikke hr. Greve fordi det kræver en grundlovsændring da dronningen formelt er landets øverste leder i Statsrådet og skal underskrive alle love før de kan træde i kraft.
    Stadig kun formelt (konstitutionelt) men ikke desto mindre indskrevet i grundloven smiley

Ҥ 12

Kongen har med de i denne grundlov fastsatte indskrænkninger den højeste myndighed over alle rigets anliggender og udøver den gennem ministrene.

Kommentar:

Det lyder næsten, som om dronningen bestemmer alt. Men i virkeligheden er det ikke sådan, for grund-loven indeholder store begrænsninger for, hvad hun kan bestemme. Dronningen udøver sin magt gennem ministrene i en regering; hun har ikke nogen selvstændig magt. Det er beskrevet i § 13 og § 14.”

https://www.ft.dk/da/dokumenter/bestil-publikationer/publikationer/mingrundlov/min-grundlov/kapitel-3

• #29   5. dec Annella med nedenstående udmelding tror jeg vi er for langt fra hinanden i denne sag.

“bare stå oppe på balkonen, grine fjoget og vinke til undersåtterne og kassere mio. bare for at være der og spille teater for folket.”

Jeg vil nøjes med at glæde mig over at republikanere i Danmark kun udgør knap 15 % smiley

• #30   5. dec JA, vi er langt fra hinanden

Hip Hip for det Danske Kongehus smiley

• #31   5. dec Jeg glæder mig blot over at være Dansker smiley

• #32   5. dec Cody.

Ja, selvfølgelig kræver det en grundlovs ændring, vi snakker jo netop om afskaffelse af kongehuset.
    Det det så videre fører med sig er, om vi skal fortsætte med en præsident eller statsminister, og her ser jeg ingen grund til at anskaffe en præsident.

• #33   5. dec #27
    Leon

Annella har du set Trump på en altan

Selvfølgelig har jeg da det - masser af gange - her er et af ham med kone og søn

profilbillede
  • #34   5. dec Kan lige se visse ting i fantasien - godt det "kun" er fantasi smiley

profilbillede
  • #35   5. dec Hun kan da snart få job på den gyldne måge, med at lave milkshakes.

• #36   5. dec Annella griner og vil stadigt beholde min Dronning smiley

• #37   6. dec Der vil gå rigtig rigtig mange år, før en evt. snak om afskaffelse, finder vej til Borgen. Og heldigvis for det.

Jeg er ikke royalist og dog, He He, men jeg mener Danmark bliver frygtelig fattig uden. Det er folkeligt og noget der samler folk. Kongefamilien har så virkelig forstået, at følge med tiden rent menneskeligt og det er rigtig vigtigt, hvis de vil have folks opbakning.

Jeg elsker de runde fødselsdage, nytårstaffel og kure, samt alle de andre kongelige begivenheder, der sendes i tv.

Til næste år bliver det hedt, når vores dygtige, kloge og meget kreative dronning fylder 80 år. Jeg trækker stikket og ligger foran tossen, i flere dage. smiley

Jeg har ingen julegave ønsker. Kan lide julepyntning, høre julesange i radioen og se hvor alle herude hvor jeg bor, har hygget med lys i træer, buske og bygninger. smiley En hyggelig aften med min veninde og hendes lillebror har været tradition i 7-9 år. Vi kommer med 2 pakker hver og skiftes til mandelgaven. Det kan jeg lige overkomme. Det og så at bage småkager, lave konfekt og brændte mandler.

Annella. Hvis du tror, at kongefamilien kun skal vinke fra en altan og spille teaterforestillinger, som du udtrykker det, kunne vi alle tage jobbet. Langt de fleste når ikke dronningen til sokkeholderne. Det er benhårdt og livslangt arbejde, som du ikke selv kan vælge til og fra, hvis man vel at mærke tager det, at være født i en kongelig familie seriøst. Jeg vil ikke ret gerne bytte med dem.

Kommentér på:
I julegave ønsker jeg mig en afskaffelse af monarkiet

x