{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
85 visninger | Oprettet:

Formue-chok: De 100 rigeste danskere ejer det samme som de 1.790.000 fattigste {{forumTopicSubject}}

https://ekstrabladet.dk/nyheder/politik/danskpolitik/formue-chok-de-100-rigeste-danskere-ejer-det-samme-som-de-1.790.000-fattigste/7494363

Faktisk er de 100 rigeste danskeres formue så svimlende stor, at der skal hele 1,79 mio. almindelige danskeres fast ejendom, indestående i banken samt pensionsopsparing til, før man kan nå op på samme beløb.

Ekstra Bladet kan i dag fortælle om den voldsomme ulighed i danskernes formuer på baggrund af en ny analyse fra Fagbevægelsens Hovedorganisation (det tidligere LO), der baserer deres undersøgelse på Danmarks Statistiks registerdata.

Og her står det klart, at de 100 rigestes samlede formue er på svimlende 74,7 mia. kroner. Det svarer til den samlede formue for de 40,2 pct. fattigste i befolkningen - altså de 1.790.000.

Hos Danmarks største lønmodtagerorganisation, FH (det tidligere LO), advarer formand Lizette Risgaard mod den ekstreme koncentration af rigdom i toppen af samfundet.

- Vi taler tit om os selv som et af de mest lige samfund på kloden. Men vi er slet ikke så lige, som vi går rundt og tror. Der er en voldsom koncentration af rigdom hos de aller- allerrigeste. Og det gør mig meget bekymret, siger Lizette Risgaard.

- Jeg frygter for sammenhængskraften og solidariteten i Danmark i fremtiden, hvis den her udvikling får lov at fortsætte. Derfor foreslår vi i FH nu et ulighedsstop. Det betyder, at politikerne skal forpligte sig på ikke føre en politik, som øger uligheden.

Og hvad så? Er det så vigtigt at vide, hvem der ejer hvad og hvor meget, de ejer?

For mig er det ikke vigtigt at vide, den viden kan jeg alligevel ikke bruge til noget.

Det undrer mig mere og mere, hvorfor der i Danmark i den danske presse bliver talt så meget om de rige, det oplever jeg ihvertfald ikke i den tyske presse, at der i tide og utide bliver påpeget, hvem de rige er, og hvor meget, de ejer.

Kommentarer på:  Formue-chok: De 100 rigeste danskere ejer det samme som de 1.790.000 fattigste
  • Madonna M
    Madonna M Online Tilmeldt:
    jan 2019

Følger: 5 Følgere: 3 Emner: 8 Svar: 299
    #1   6. feb Vi skal lige tænke på, hvor meget de rige har sat spil, og vel også givet mad i munden i form af arbejde til de1.790,000.

Hvis man ikke vil ha' noget på højkant, så bli'r man aldrig rig, de fleste har mulighed for det, hvis de tør ta' chancen,

Men misundelsen trives i lille Danmark, og folk er benbart ikke er klar over, at det er kapitalismen, der har skabt velfærden, og kommunismen der har spillet fallit andre steder.

Selvom det ikke altid er rimelig fordelt, og der stadig er meget at ønske i velfærds Danmark...

• Elena R
    Elena R Online Tilmeldt:
    dec 2014

Følger: 10 Følgere: 107 Emner: 17 Svar: 2.135
    #2   6. feb De rige må gerne blive rigere, hvis de har gode forretningsideer eller stærke virksomheder. Jeg har absolut ikke noget problem med det, men jeg er bekymret for den stigende antal af fattige, der kan føre til sociale problemer, uro, kriminalitet osv.

Nogle medier sætter fokus på de velhavendes liv, de har næsten fået kendis status, hvilket er uheldigt. Efterhånden kan det medføre til kidnapninger som fx er det sket i Norge.

Den der lever skjult , lever godt. Sådan har det altid været ...

• #3   6. feb Jeg er ikke bekymret over at rige bliver rigere, jeg er bekymret over den tone der er på borgen at fattige, ledige, syge, bare ikke gider, er dovne, simulanter - formålet er åbenbart at få vendt befolkningen mod de svage så man kan sparke dem mere ned.

Papa mener at fattige prioriterer tv pakker fremfor vinterstøvler, at de oser løs, drikker løs, gør dumme valg i det hele taget er dum.

På borgen strammer man hele tiden hvordan kommuner skal takle de svage, kommuner kigger på hvordan man kan få fingre i tilskud fremfor at få dem i arbejde, så som syg, ledig kastes de rundt i det kommunale cirkus imens de selv stjæler med arme og ben, snyder og bedrager og ikke engang vil accepterer højesterets afgørelse om en som uberettiget fik taget sine sygedagpenge.

• Elena R
    Elena R Online Tilmeldt:
    dec 2014

Følger: 10 Følgere: 107 Emner: 17 Svar: 2.135
    #4   6. feb "kommuner kigger på hvordan man kan få fingre i tilskud fremfor at få dem i arbejde"

Nemlig Polysl,

jeg kan slet ikke forstå hvorfor Arbejdsformidlingen med vold og magt skulle nedlægges, for i det mindste skaffede ledige arbejde...

Nu har man jobcentre i kommuner, men navnet Jobcenter er misvisende, da man intet job får ved at henvende sig der. Det skulle i stedet hedde Aktivering og kontrolcenter.

Kommentér på:
Formue-chok: De 100 rigeste danskere ejer det samme som de 1.790.000 fattigste