{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
290 visninger | Oprettet:

2019 - Grisens år {{forumTopicSubject}}

Kineserne fejrer nytår i dag !

2019 er grisens år og portalen kina-info giver os nogle detaljer vedr. dette år:
//
Grisen er den sidste af de tolv astrologiske dyr og dermed tillige symbolet på afslutning og fuldendelse af den kinesiske dyretegn cyklus på 12 år.

2019 er generelt et godt år, for alle dyretegn, at få afslutte alt, hvad de har startet det foregående år eller de seneste år.
I årets løb kan det være en god ide at reflektere over sine oplevelser, handlinger og tanker. Ikke blot det seneste år men en status over de sidste elleve år.
Det er også året hvor du bør få afsluttet de tilstande der har foruroliget dig, om det er følelser, venner, kærester eller hvad som helst.
Hvad skete der? Er der noget jeg overså? Hvad gik godt? – og hvorfor gjorde det det? Hvad kan jeg lære?

Et citat fra den gamle kinesiske filosof Laozi siger ’Hvis du ikke ændrer retning, ender du hvor du er på vej hen’. Er du på rette vej? skal der ændres eller korrigeres retning?
(..)
Således vil 2019 være et år for alle, at få afsluttet uønskede situationer og bevæge sig fremad og planlægge hen imod den næste tolvårige cyklus, der begynder den 24. januar 2020.
I det hele taget 2019, derfor ikke et år at tage for mange risici, men snarere at foretage omhyggeligt forberedelser til den næste periode i livet.
//

Lad os blive inspireret af kineser og reflektere lidt over de sidste 11 års oplevelser, tanker og uløste problemer.

Nogle vil muligvis sige at det er vrøvl, men det at reflektere har altid været en god ting, synes jeg ... smiley


Læs mere her
https://kina-info.dk/kinesisk-nytaar-2019-grisens-aar/


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  2019 - Grisens år
  • #1   5. feb 2019 Personligt har jeg ikke åbne problemer når hovedet rammer puden, for problemet er der så stadig når man vågner op. Det giver jo en stress faktor og oveni hvis man er stresset på sin arbejdsplads så er det man nærmer sig et lorte liv.

  • #2   5. feb 2019 Grisens år???

    Mon de gode kinesere har overvejet, om det politisk korrekt? smiley smiley smiley

    Forleden bemærkede jeg, at det som i supermarkedet havde etiket med hakket svinekød, nu hedder grisekød...

    Er der andre, der har bemærket det?!


  • #3   5. feb 2019 næ...Madonna

    Det bliver jo ikke mindre svin hvis man kalder det grisekød, men det er vel for at tilgodese de meget følsomme mennesker som ser spøgelser alle vegne sproglig udtrykt.


  • #4   5. feb 2019 #2 Madonna,

    Kinesisk horoskop er baseret på deres årtusinde gamle traditionelle astronomi, så tror jeg ikke at de giver en hujende fis, om det er politisk korrekt eller ej..... smiley


  • #5   5. feb 2019 #4

    Det har vi så noget at lære for den politiske frækhed som jeg kalder det er efterhånden blevet et diktatur hvor man hele tiden begrænser sig til der ikke er noget tilbage at skrive - debatten er død -


  • #6   5. feb 2019 Polysl,
    jeg tror ikke en milliard kinesere sætter deres tusinde år gamle traditioner til debat.

    ja, vi kan sagtens lære noget af dem.


  • #7   5. feb 2019 Traditioner, kultur, sprog bliver udfordret helt ud i det absurde i Danmark, Specielt politikere på borgen skulle igennem en ransagelse maskine som kan få dem nulstillet, samt alle de mærkelige mennesker som kan blive fornærmet over alt. Specielt også dem som tager de påståede fornærmelser op og retter ind. Kæft trit og retning - er devisen, man må ikke kalde en skovl for en skovl men et grave redskab.

  • #9   5. feb 2019 ja der er sikkert en del som bliver fornærmet og skal til psykolog over den lille ændring. smiley

  • #11   5. feb 2019 #10

    Ja, det gør de, det skal jeg love dig for smiley


    Ifølge en artikel i Samvirke foretrækker de unge i dag at sige gris i stedet for svin:
    //
    Væn dig til, at du snart skal til at sige mørbrad af gris, kam af gris eller kotelet af gris i stedet.

    Det sker, fordi branchen og detailhandelen er blevet enige om at udfase brugen af ordet svin i forbindelse med kød og erstatte det med gris. Vi forbrugere vil kunne læse ordet gris på kødpakkerne i stedet for svin fra begyndelsen af 2018.

    De unge vil have opskrifter med gris

    Der er gået et analysearbejde forud for planerne om at erstatte ordet svin med gris. Gris har en mere positiv klang end svin, og det er ofte gris frem for svin, de unge bruger, når de søger på Google efter retter, opskrifter og anden information, fortæller chefkonsulent Vicky Emné Ryge, Landbrug & Fødevarer.

    ”De unge er nutidens og fremtidens forbrugere, derfor vælger Landbrug & Fødevarer at tilpasse sprogbrugen til dem,” siger Vicky Emné Ryge.

    //
    https://samvirke.dk/artikler/svinekod-bliver-til-grisekod


  • #13   5. feb 2019 Tak, Elena, men kunne ikke få svar fra butikschefen, han ville vist helst ikke tale om det...

    Så jeg sagde bare, nå, men det sikkert den politiske korrekthed, der er slået til igen. smiley


  • #14   5. feb 2019 Madonna,
    "det sikkert den politiske korrekthed, der er slået til igen"

    det er også gået op for mig! smiley Før har jeg ikke lagt mærke til det. smiley
    Men det ser ud som om portalen Kina-info også vælger sit sprog for at tilfredsstille de unge.
    Jeg har læst kinesiske horoskoper i årevis, og det har altid heddet Vildsvinets år og aldrig Grisens år!



Kommentér på:
2019 - Grisens år

Annonce