{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
191 visninger | Oprettet:

Ødelagt maleri vækker begejstring. {{forumTopicSubject}}

http://nyheder.tv2.dk/udland/2018-10-06-oedelagt-maleri-vaekker-begejstring-det-er-jo-et-ypperligt-kunstvaerk

Den verdensberømte, anonyme kunstner ’Banksy’ tog fusen på de fremmødte ved en auktion i London, da kunstværket ’Girl with balloon’ makulerede sig selv, kort efter det var røget under hammeren.

Og med en pris på mellem otte og ni millioner danske kroner, var det ikke et hvilket som helst billede, der blev destrueret foran de måbende deltagere ved auktionen.

En makulator i rammen på værket 'Girl with Balloon' sørgede for at Banksy-værk blev ødelagt efter hammerslag på auktion.

Eksperter er enig om, at makuleringen af Banksys kunstværk er et kunstværk i sig selv.

Banksy selv skulle have udtalt, at han lod kunstværket makulere efter hammerslaget, fordi han ærgrer sig over de høje priser kunstværker opnår på auktioner, det er intet kunstværk værd, sagde Banksy.

Og det er jeg enig med ham i.

Hvad mener du om makuleringen af kunstværket, forårsaget af kunstneren selv?

Fantastisk at gøre grin med kunstverden på den måde

Dette er omtalte maleri:

Kommentarer på:  Ødelagt maleri vækker begejstring.
  • #1   7. okt Fed happening.

Et andet eksempel at gøre grin med kunstverden.

Man havde ladet en abe fra zoo lave et billede og fik kunst kritikere til at vurdere værket, de havde kun roser om værket indtil de fik at vide hvem kunstneren var.

• Ronald G
    Ronald G Online Tilmeldt:
    dec 2015

Følger: 9 Følgere: 34 Emner: 43 Svar: 2.129
    #2   7. okt Det kan jeg helt tilslutte mig --- nogle mennesker tjener altså for mange penge.

• #3   7. okt Ja lad os endelig få mere af den slags !
    Disse selvfede kulturradikale smagsdommere trænger sku til al den ydmygelse der kan ligge på dem
    Det er til at brække sig over at brækklatlignende smørerier kan indbringe flere penge end kunst der rent faktisk ligner noget

• Ronald G
    dec 2015

#4   7. okt Ja min genbos datter på 8 år. laver tegninger til mig hver gang hun er her, de er da lige så gode.

• #5   7. okt #1
    polysl

Den historie kan jeg også huske.

Men ikke desto mindre, opnåede chimpansen "Congo"'s malerier helt pæne salgsbeløb ved en auktion i London - hvor London auktionshuset Bonhams havde billeder af "Congo", der døde i 1964, udbudt til salg sammen med værker af pop-art guru Andy Warhol og den impressionistiske Auguste Renoir.

Warhols og Renoirs billeder blev vraget til fordel for Congos. Hammerslaget for 3 af Congos abstrakte malerier (14.400 Pfund (21.515 Euro)) fik amerikaneren Howard, der beskrev sig selv som en ivrig samler af moderne og samtidskunst.

Direktøren for auktionshuset Howard Rutkowski, udtalte senere: "Vi tog Congos malerier med i vores program for vores egen fornøjelse skyld men anede ikke det mindste om, hvad malerierne var værd og om de overhovedet ville blive solgt. Jeg tror også, at alle andre auktionshuse har tænkt, vi er skrupskøre".

Chimpansen Congo, som blev fejret i halvtredserne som "Cézanne i Abernes verden" havde som 3-årig malet billederne i 1957 .

Det fortælles, at Pablo Picasso havde en ægte Congo hængende på en væg i sit hus.

Her et billede af et af de 3 solgte malerier:

I linket kan man se flere af Congos abstrakte malerier : https://www.google.de/search?q=schimpansen+congos+malereien+bilder&rlz=1C1CHBD_deDE781DE781&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=2ahUKEwj0mvf5p_TdAhXqz4UKHcNLC9gQ7Al6BAgGEBs&biw=1222&bih=664

• Ronald G
    dec 2015

#6   7. okt Fantastisk . De er da ligeså gode som alt muligt andet. og endda bedre end nogle, som kalder sig kunstnere,

• #7   7. okt Eksperter er enig om, at makuleringen af Banksys kunstværk er et kunstværk i sig selv.

Hvis det er et kunstværk.....eller en makulering er et kunstværk......så er verden til grin.
    "Kejserens nye klæder", må tage hatten af for vores gamle digter H.C. Andersen....

• #8   7. okt Alletiders happening, det er alt for høje beløb visse "kunstværker" opnår, Intet med virkeligheden at gøre,.

• #9   7. okt Ja vi har alle vores egne ideer om hvad kunst er og jeg vil altså bare tænke højt som i andre og sige kunst er hvad vi mennesker gør kunst til - jeg vil nøjes med kunst hvor jeg kan se hvad det er og at ødelægge et kunstværk ser jeg intet kunst i

• Ronald G
    dec 2015

#10   7. okt Der er alt for høje priser på alt ---- Det er jo sindssygt som det bliver skruet op.
    Efter læretid. fik jeg mit første job i København. Lønnen var svimlende den gang. 1956
    Jeg fik 750.00 kr. om måneden. det var meget, 200 kr. mere end min 4th års læreløn - 9000 kr. om året -- og hva får de i dag for at gå hjemme og glo.
    Det er Sindssygt.
    Men jeg var glad. og havde overskud til at kunne spare op til en motorcykel.

• #11   7. okt Fint foto....Da jeg blev udlært fik jeg 650 kr. om måneden og købte en ægte ruskindsjakke....den gamle var duvetine....

• Ronald G
    dec 2015

#12   7. okt Ja elizabetta vi er jo fra samme tid. og det var tider. alle var mere glade og tilfredse. Jeg havde også en duvetinejakke. senere fik jeg en sort lædervest, af en vens far. han var lokomotivfører, det var en brugt arbejdsjakke jeg fik, der var jeg glad
    Og dengang kørte man med Damptog.

• #13   7. okt Og dengang kørte man med Damptog.

Ja Ron mon ikke der kørte damptog, når vinden stod mod Køgevej, var vi tåget inde i dampen - men der var nu alligevel noget hyggeligt ovr det.

• #14   8. okt En lille historie. (20 år gammel.)

Jeg arbejdede et sted hvor der blev lavet kunstplakater. Det var et tidskrævende arbejde, og der skulle blandes meget farve i hånden for at få den rette nuance, der svarede til det malede kunstværk. En gang måtte jeg blande 28 farver bare til et enkelt kunstværk.

Flere af kunstværkerne fattede jeg ikke en brik af, men kunstnerne var jo meget ivrige når de kom og skulle godkende farver hele tiden.

Jeg syntes så at det egentligt så ret godt ud når man begyndte at blande farve, hvor den kun var rørt lidt.

Jeg tog derfor en kasseret trykplade, bagside op, som bare er en blank aluminiumsside. Fandt nogle farver og begyndte 'mit kunstværk'. Lod det tørre nogle dage, satte sort ducktape rundt som en ramme.

Det var jo kun for sjov, og måske min måde at gøre lidt grin med de 'skøre' kunstnere.

Jeg pakkede det ind i lidt papir, og gav direktøren/ejeren af firmaet det. Smilende sagde jeg: Se jeg kan også lave kunst!

Han grinte, men tænk, han blev så begejstret og syntes at det var sjovt, at han hængte det op på sit kontor.

14 dage senere kom han grinende ud i trykkeriet til mig, efter han havde haft møde med nogle kunstnere. Han fortalte at de havde spurgt til 'maleriet' og om hvem kunstneren var? Han fortalte bare at det var en gave.

Hæ, hæ, det var ret sjovt at kunne 'snyde' nogen, for et 'kunstværk', der kun havde taget mig 1 time at lave.

Direktøren beholdt det på væggen indtil firmaet flyttede.

Så sådan kan man også lave 'kunstværker'.

• #15   8. okt Din historie Cris passer helt find til "Verden vil bedrages".

• #16   8. okt Sandt Annella.

Men jeg må så også indrømme, at jeg faktisk syntes at mit 'kunstværk' var flot i farverne, hvis jeg skal sige det selv.

Da det kun var for sjov, så fik jeg ikke taget et billede af det.

• #17   8. okt Har lavet et "kunstværk" det hedder delfin med ild i røven.

• Ronald G
    dec 2015

#18   8. okt Det er da godt Polysl. og ligner også det du kalder det. jeg kan da godt se det.

• #19   9. okt Nu er Banksy's maleri efter makuleringen steget til det dobbelte i værdi.

• Ronald G
    dec 2015

#20   9. okt Det er sygt - den slags købere fortjener ikke at tjene så mange penge.

Kommentér på:
Ødelagt maleri vækker begejstring.