{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
120 visninger | Oprettet:

Vi navigerer i en jungle af kostråd – har du styr på dem? {{forumTopicSubject}}

https://www.sondagsavisen.dk/sundhed/2019-03-09-vi-navigerer-i-en-jungle-af-kostrad-har-du-styr-pa-dem/

Palæo, raw food, glutenfri, vegansk, syre-base-kuren, 5:2-diæt, spis efter din blodtype. Diæter, kure og kostanbefalinger fyger om ørerne på os, ikke mindst på diverse blogs og sociale medier.

Det kan være lidt af en jungle at navigere i, samtidig med at bloggere, trends og selvudnævnte sundhedsguruer kæmper om vores opmærksomhed med mere eller mindre velunderbyggede sundhedsråd. Men hvad er egentlig de officielle kostråd og har du styr på dem alle?

Trods danskernes generelle tillid til de officielle kostråd, kan det være svært at holde styr på dem alle. En tidligere undersøgelse har vist, at over halvdelen af danskerne mellem 18-75 år føler sig forvirrede over de mange sundhedsråd.

De 10 kostråd:

1. Spis varieret, ikke for meget og vær fysisk aktiv

2. Spis frugt og mange grøntsager

3. Spis mere fisk

4. Vælg fuldkorn

5. Vælg magert kød og kødpålæg

6. Vælg magre mejeriprodukter

7. Spis mindre mættet fedt

8. Spis mad med mindre salt

9. Spis mindre sukker

10. Drik vand

Hvordan har du det med kostråd?

Jeg har det helt fint med kostråd, jeg tager mig ikke noget af dem køber og spiser det, jeg kan lide og tænker, hvis der er noget min krop ikke kan tåle, skal den som nok rebellere.

Kommentarer på:  Vi navigerer i en jungle af kostråd – har du styr på dem?
  • cris7
    cris7 Online Tilmeldt:
    dec 2014

Følger: 19 Følgere: 32 Emner: 39 Svar: 1.186
    #1   11. mar Jeg tager mig heller ikke af alle de kostråd, men følger en mere enkel måde.

Spis varieret, økologisk, skær ned på sukker, salt og fedt, så kan det ikke gå helt galt!

• #2   11. mar Nemlig Cris vi spiser også meget varieret og passer på med, hvad vi spiser af fedt og sukker, økologisk køber jeg så godt som aldrig, da jeg ikke har tiltro til de økologiske produkter, salt kan jeg desværre ikke holde mig fra, det bruger jeg sikkert for meget af på min mad.

• polysl
    polysl Online Tilmeldt:
    dec 2014

Følger: 8 Følgere: 191 Emner: 404 Svar: 5.801
    #3   11. mar Jeg gider ikke slik, kun lidt sukker i kaffen ellers ikke, ..fisk, masser af grisebasser og grønsager, løber lidt, cykler lidt.

Kost råd...min bare - lyt til din krop den ved bedre.

• cris7
    cris7 Online Tilmeldt:
    dec 2014

Følger: 19 Følgere: 32 Emner: 39 Svar: 1.186
    #4   11. mar Jeg bruger desværre også alt for meget salt.

Slik rører jeg næsten aldrig, men er meget glad for enkel vaniljeis med fx. pometgrantkerner.

Jeg cykler også så meget som muligt, for det er bare skønt.

• #5   11. mar Vi følger en madplan, som vi laver en uge forud. På den måde får vi varieret kost her i vores lille hjem, med mange proteiner, fibre og vitaminer, og få kulhydrater. Jeg personligt bruger kostråd og opskrifter fra bla Thomas Rode og Den skaldede kok, som vi selv modificerer lidt hehe. Jeg træner ikke så meget i øjeblikket som jeg nok burde. Jeg ejer ikke en cykel, og løb er ikke noget jeg benytter mig af. Men går ofte en tur i naturen, typisk 1-3 timer pr uge. Styrketræning og motionstræning 1-2 gange pr uge, og så kører/øver jeg racerkørsel 1 gang pr uge. Der er ikke rigtig tid til mere, og slet ikke nu her hvor det snart er tid til at komme i haven igen smiley
    Vi går op i hvad vi spiser, men vi er ikke fanatikere, vi elsker gammeldags husmandskost, sovs og kartofler hehe.

• #6   11. mar nej smiley

• Madonna M
    Madonna M Online Tilmeldt:
    jan 2019

Følger: 6 Følgere: 4 Emner: 4 Svar: 156
    #7   11. mar Følger ikke noget slavisk, men læner mig op ad de 10 kostråd. smiley

• #8   11. mar Det er nærmest umuligt, at følge de kostråd, for der kommer nye ting frem hver uge! - Så er først det ene, og så det andet, der er forkert/farligt/usundt.

Jeg har for nyligt fået konstateret type 2-diabetes.
    Derfor er vi gået over til lidt mere "dyrefoder"(grøntsager). Når der bliver blandet lidt mere forskelligt sammen, kan jeg godt vænne mig til det. Og så er jeg begyndt at spise lidt fisk hver dag.

Lægen synes, at jeg skal få gjort noget ved min "airbag", der voksede en del, da jeg holdt med at ryge.
    MEN det bedste råd var nu alligevel, at man ikke skal være så fanatisk, som det blev gjort til tidligere. - Og når du er fest, så skal du bare NYDE det. (Bare det ikke bliver fest hver dag)

Kommentér på:
Vi navigerer i en jungle af kostråd – har du styr på dem?