{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
350 visninger | Oprettet:

Østers {{forumTopicSubject}}

https://www.berlingske.dk/aok/oestersguide-en-grusom-orgastisk-mundfuld-af-havet-og-verdens-bedste-boevs

Herhjemme hænger forestillingen om det luksuriøse og dekadente stadig ved østers, selvom det ikke længere behøver at koste en formue. Men de seneste år er der sket en eksplosiv vækst i salget af østers på det danske marked - sikkert godt hjulpet af den gastronomiske revolution, der er skyllet ind over Danmark de seneste 15-20 år. Men østers er dog stadig ikke en allemandsspise, og det er tydeligt at østers ikke bare lever i vandene, men også deler dem.

At spise en østers, der optimalt set stadig er levende, har en snert af noget grænseoverskridende, måske pirrende, næsten erotisk, måske endda noget grusomt. Der er et element af tabu over processen, noget sært livsbekræftende og eksalterende ved den urgamle rå spise, der tilbyder det moderne menneske en sjælden chance for et ufiltreret møde med naturen og måske minder os om, at man kun lever én gang?

Men vi må ikke glemme det væsentligste: Østers smager jo forrygende! Og en helt særlig fornøjelse ved at indtage østers med champagne, er den lille boblende bøvs af hav og Reims, der tit følger efter indtagelsen. Jeg vover skallen, og siger: det er gastronomiens bedste bøvs!

Spiser du Østers?

Jeg gør ikke, jeg spiser generelt hverken rå fisk eller råt kød, jeg har smagt østers een gang, og det var første og sidste gang, det er jo ikke andet end vammelt gele at se på og uden smag.

Kommentarer på:  Østers
  • #1   30. dec 2018 Anella heller ikke østers her , syntes det minder om om snot ,smagte det en gang imin barn dom så det er ikke noget at fortære her føj

• #2   30. dec 2018 Nej tak, heller ikke her.

• #3   30. dec 2018 Har aldrig smagt det, og det tiltaler bestemt ikke.

• #4   30. dec 2018 Min mand elskede østers, og han fik det nytårsaften, jeg har prøvet 2 gange, og og fatter ikke den store fornøjelse, nu er det slut, får i stedet kaviar eller stenbiderrogn det er min delikatesse....med Champagne....og creme fraise..... smiley smiley smiley

• #5   30. dec 2018 Har smagt det en gang, og det gider jeg ikke mere.

• #6   30. dec 2018 Jeg vil altså heller ikke nyde østers men det kunne jo fordi man høre at den ligner en snotklat smiley

• #7   30. dec 2018 Et stort nej tak her fra. Har aldrig smagt det, og kommer ikke frivilligt til at smage det.

• #8   30. dec 2018 Hvorfor betale for en snotklat, når man kan få den gratis af utilpassede indvandrere?

• #9   30. dec 2018 #5
    Alan

En østers smagr jo heller ikke af noget, det eneste gode ved en østers ville være at bide på en perle, men det held har de færreste.

• #10   30. dec 2018 #6
    Jamen Leon det ligner ikke kun en snotklat...... smiley

• #11   30. dec 2018 Jeg kan spise hund og kat, kameler, får, lam, geder, tyrenosser osv...men lige det at smide en snotklat ind i munden overlader jeg til andre. Dee smager godt siges der? de smager jo af intet, det er toppings som smager.

• #12   31. dec 2018 Lige en ulækker forestilling....

At spise østers er at lave en kanon stor jubilæums harker hmmmm helt nede fra tæerne og op i munden og spytte den ned på en østers skal for derefter at hælde lidt citron på, kapers, purløg eller andet på og så hælde den i munden. Og så kæfter de op om at spise en snotter som hænger lidt ud af næsen er ulækker......Jeg kender ingen som er blevet syge af en god gulgrøn snotter som med lidt besvær kan trækkes ud så man igen kan få luft og spise den. Men der er utallige eksempler på både dødsfald og sygdom at spise østers...Vær velkommen....

• #13   31. dec 2018 Jeg kommer heller aldrig til at sluge sådan en fætter og det er vist en overdrivelse at påstå man kan spise en østers.
    Hvis nogen skulle føle sig fristet til at smage bør de læse Polysl’s beskrivelse herover og så er den lyst nok kureret smiley

• #14   31. dec 2018 Jeg smagte sådan en fætter i Sct. Maolou…. (Stavefejl kan eksistere)….. Den var ikke så slem, men jeg vil hellere have en fransk hotdog.

• #15   2. jan Absolut heller ikke noget for mig. Prøvede det, og yaakkkk, nej tak!

• #16   3. jan Ja jeg havde det som jer i mange år, min mand spiser østers hver nytårs aften, den første gang jeg smagte dem for 10 år siden spyttede jeg den ud, men nysgerrigheden vandt så jeg blev mere og mere betaget af den fine smag af frisk havvand med et dryp af citron og tabasco sauce, nu er jeg helt pjattet med dem, og det er ikke som i siger en snotklat, der er en fast struktur som man kan tygge på og de smager pragtfuldt. Jeg er blevet en østers elsker og skal til Østers festival i jylland næste sæson.

Kommentér på:
Østers