{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
577 visninger | Oprettet:

Fredag filosofi {{forumTopicSubject}}

< Et simpelt instrument >

De skrevne ord som kan glæde, støde, oplyse, ord som er skrevet med verdens mest magtfulde instrument.

Ordet kan bringe tanker, instrumentet kan bringe lidelse, ulykke, men også glæde.

Mange ser ikke værdien i instrumentet, de vandre rundt i uvidenhed, guder, tilbedelse som ikke har nogen værdi for dig og mig eller samfundet.

Tilbedelse er udelukkende svaghed et håbløst forsøg på at finde vejen ind til sig selv.

Ord er subjektivt, dog stærke, når man opdager ordets værdi når det er skrevet af verdens ældste instrument.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Fredag filosofi
  • #2   8. feb 2019 Polysl, du går med en digter i maven, for det er så smukt skrevet.

    Men de første skrevne ord i verdenen er faktisk billeder og tegn, kuldeskrift og hieroglyffer,
    bagefter kom de til ar repræsentere lyde


  • #4   8. feb 2019 Elena

    Her lige et som jeg er meget glad for...

    Digt. Polysl/steen larsen

    Lyset i mørket


    Nogen bruger pæren

    andre aner ikke hvad en pære er

    Nogen forklare og bliver klogere

    nogle bliver aldrig klogere

    og lever i mørke

    Man skal lære at pæren er viden

    til at lære at du er en del af alle

    Mørke er ikke negativt men

    kan være positivt det er måden

    man ser lyset i mørket på.-


  • #5   8. feb 2019 Rettelse: Kileskrift skulle stå der..

    Polysl har ret: ord kan heale, ødelægge eller dræbe...


  • #6   8. feb 2019 elena

    forstod det godt nok som kileskrift.... smiley


  • #7   8. feb 2019 Polysl, vi er så heldige at vi har læst nogle af dine digter, Lyset i mørket kender vi...

    Herligt at du har den interesse...


  • #8   8. feb 2019 Ord kan også være giftig adfærd, der findes ingen giftige mennesker, siges der, men giftig adfærd, som giver sig tydeligt udtryk i Statusbeskeder og oprettede analyserende tråde med henblik på at skade andre.

    Jeg har aldrig kunnet forstå den filosofi.


  • #9   8. feb 2019 jetset

    Ord forgifter de svage, de stærke sætter spørgsmål, argumenterer, der er brug for flere stærke som udfordrer ordet...


  • #10   8. feb 2019 Hvilke tegn er det så på forfatterne af ordene, er de stærke eller er det laveste fællesnævner ??

  • #11   8. feb 2019 jetset
    Jeg har respekt for forfattere som tager samfunds relevante problemer op, som flyder ud i en roman, eller kort historie.. Som med musikken som i dag er total ligegyldig,, men engang var det med et islæt i aktuelle problemer som på en sublim måde blev præsenteret.


  • #13   8. feb 2019 Nemlig , Polysl,

    ord kan blive også tekst til musik... og få en stærkere gennemslagskræft...

    Og i øvrigt er det sådan at hver fugl synger med sit næb....


  • #14   8. feb 2019 annella

    de svage har ingen modgift over for den retning regeringen har kørt i mange år om at de bare er dovne, ugidelige -


  • #16   8. feb 2019 Dejlig tråd om ord, digte og musik.

    1000 1000 tak Polysl. Du er dagens helt.. smiley


  • #17   8. feb 2019 ja da annella...senest kim som vandt over kommunen som i flere år har chikaneret ham fordi som du siger har ordet i sin magt.

    Men det er fåtal - og Kim er en som jeg har stor respekt for som fortæller sandheden - ikke alene sin egen men også hvordan man På Lærkevej jobcenter behandler folk.


  • #19   8. feb 2019 Tak elena

    dejlig at jeg kan bidrage med noget...


  • #20   8. feb 2019 Om 5 min er der turnering på spigo...så jeg hilser af og ses senere

  • #22   8. feb 2019 Polysl, selvfølgelig kan du bidrage med noget. smiley
    Forum manglede bare lidt poesi, filosofi og refleksion. smiley Trivialiteter har vi haft nok af. smiley


  • #23   8. feb 2019 Ja, Polysl, bare du holder hovedet koldt og kan klare al den ros du får .... tsk tsk tsk - tillykke med din status, alt kan vende 180 gr på en tallerken smiley smiley smiley

  • #24   8. feb 2019 # 20 God fornøjelse, smiley
    Det er velfortjent Polysl. smiley


  • #25   8. feb 2019 æv..ude af tur, møg kort...

  • #30   8. feb 2019 #27
    Me, hvad med det gamle system Do re mi fa sol la si ..


  • #31   8. feb 2019 Jeg elsker mere musikken end dialogen for den kan mere end blot ord, som jeg har sagt før musik er det universelle sprog.

  • #32   8. feb 2019 #26 præcis.
    Goethe var også filosof. smiley

    Svært at tilføje noget til hans kloge ord, men jeg tillader mig at minde jer om at " lidt har også ret".


  • #36   8. feb 2019 # 33 Me,
    Måske kan du forkæle os lidt nu( Det er sent på en grå fredag ) med din fortolkning af Cavatina.
    Det ville være herligt. Pleeease. smiley


  • #41   8. feb 2019 Annella,
    I den engelske version af Wikipedia står der at Goethe var "natural philosofer". Jeg tror det er fordi folk sætter meget stor pris på hans filosofiske udtalelser.
    Rigtigt, han har ikke betragtet sig selv som filosof.


  • #43   8. feb 2019 #42
    Kan du ikke kopiere den fra harddisken til din
    dropbox ? Come on, ME smiley


  • #45   9. feb 2019 Titlen på melodien? Lyder jo bekendt. Dvs en variation af en kendt.

  • #46   9. feb 2019 Kirstine

    Cavatina blev brugt i Deerhunter, en fantastisk film...musikken er så fuld af symbolet på Vietnam at den næste er for meget at høre på når man har set filmen.


  • #49   9. feb 2019 #44
    Tusind tak Me. Skøn musik. smiley


  • #51   9. feb 2019 # 50 Annella

    "Uden musik ville livet være en fejltagelse. " Friedrich Nietzsche, tysk filosof

    Svært at være uenig her. smiley


  • #52   13. feb 2019 Digt. Polysl/steen larsen

    Slemme digt


    Jeg siger hej til et nej

    Det er ikke en kontrafej

    Men en leg for mig

    Man skal ej gøre som mig

    Men alene som dig

    Jeg vil ej tvinge dig

    Til at gøre som mig.

    Uden at stemme

    er du den slemme

    uden ret til at bestemme

    Du vil hellere blive hjemme

    Og lade andre bestemme

    Det er de virkelige slemme

    Som glemmer at stemme


  • #53   13. feb 2019 Ikke så dårligt Polysl, jeg går ud fra at dit digt snart bliver meget aktuelt smiley

  • #54   13. feb 2019 Ja Elena

    en lille opfordring til ikke at være magelig... smiley


  • #55   13. feb 2019 #54 Polysl
    De magelige fortjener at blive røvrendt, og det bliver de også ...
    det er stensikker. smiley


  • #56   13. feb 2019 Elena

    Jeg kunne tidligere læse på avisen.dk at mange mente det var ligegyldigt hvad de stemmer på for blå og rød er stort set fusioneret. Det skal jeg så ikke kloge mig på, for politik er noget af det som mangler igennem mit dejlige liv, men igen man prioriter og jeg har så valgt ikke at være ret meget politisk bevist. Så jeg er blank når andre snakker dyb politik og får de her øjne som man får når kvinder til en børnefødselsdag snakker og konkurrerer om hvilke baby som er den nuttede - hva rager det mig, bare de har 10 fingre 10 tæer og en iq som Einstein smiley

    Det er måske nok derfor jeg altid har travlt når børnefødselsdagene begynder at dumpe ind - og jeg hader boller, lagkage, lav for helvede et stort flæskebord hvor mændene kan gå ud til grillen og futte dem af til en god cigar.


  • #57   13. feb 2019 jeg forstår at mange er skuffede, da vi i de sidste mange år har været vidner til en række år med tomme løfter, løftebrud, kuldsejlede kæmpeprestige projekter, bedrageri og hvidvasksager osv.. alt dette under skiftende regeringer, vel at mærke.

    Som tingene går nu, med ustabilitet og uro i verden, en ny økonomisk krise som lurer i kulisserne, sociale problemer udløst af utilpassede kulturberigere, kommunernes slunkne kasser, kaos hos Skat osv. er det mere end nødvendigt at informere sig om politik.
    Ikke fordi man elsker den, men fordi man bliver ramt i nakken af besparelser, nedskæringer, omstruktureringer , ineffektive og dyre reformer samt andre ulykker Det kan ske hvis man sover i timen og ikke åbner øjnene... kort sagt.


  • #58   15. feb 2019 Digt Polysl/steen larsen

    Nattens tanker

    Livet drejer sig ikke om at have alle

    svar for hvad er der så tilbage?

    Den ubekendte faktor?, drømme

    længsler er det som driver en.

    Selv et usselt liv kan finde sine

    små glæder i livet.

    Vi sætter standarder og regler

    vi elsker at bryde ud og hver især

    lave vores egne regler.

    Hvor er den dybe sandhed hvis alle

    laver egne regler og standarder?

    Er sandheden så bare en illusion?


  • #59   15. feb 2019 Digt Polysl/steen larsen

    Hvad er kærlighed?

    Kærlighed er ikke ord men følelser
    som sætter en i en total limbus af irrationalitet
    Alle fysiske og mentale ting er ude kurs
    reaktionen er animalsk.

    Grænser afprøves
    Grænser accepteres
    Grænser afvises
    En famlen i mørket
    som ingen ende tager
    Indtil man kommer til forening

    Forener dagligdag hvor tingene er afprøvet
    og hvor dagligdagen bliver hverdag.
    Limbus tiden forsætter sin tid og jeg
    kan ikke gøre noget ved den andet at
    prøve at holde mig ved roret - kontrol?

    Du kan ikke kontrollere
    man er nød til at kompromittere
    for dagligdagen er en del af dig og mig.


Kommentér på:
Fredag filosofi

Annonce