{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
387 visninger | Oprettet:

Den Danske Krænkelseskultur {{forumTopicSubject}}

https://www.kristeligt-dagblad.dk/danmark/hoejskolesang-foerte-til-kraenkelsessag-paa-handelshoejskolen-i-koebenhavn

En underviser på CBS følte sig krænket over, at der på et møde blev sunget ”Den danske sang er en ung blond pige”. Hun fik en undskyldning, og nu synges sangen næppe på instituttet igen.

Da Kai Hoffmann og Carl Nielsens ”Den danske sang er en ung blond pige” blev sunget som morgensang i forbindelse med et internt møde på CBS, Handelshøjskolen i København, følte en kvindelig, brun forsker sig krænket og ikke-inkluderet.

Sagen førte til diskussioner på instituttet og kom efterfølgende op på ledelsesplan.

Professor emeritus ved CBS Ole Thyssen var en af dem, der var til stede ved afsyngelsen af nummer 162 i Højskolesangbogen.

”Den ansatte påtalte efterfølgende, at hun følte sig holdt udenfor. Jeg må sige, at jeg synes, der var tale om en overreaktion. Den var, undskyld udtrykket, helt ude i hampen. Men de nye principper er jo, at hvis man subjektivt føler sig krænket, så er man krænket,” siger Ole Thyssen, der synes, at det ”åbner for en sliske, hvor der ikke er nogen ende på, hvad der kan være en krænkelse”.

Men Mads Mordhorst tror ikke, at ”Den danske sang er en ung blond pige” igen fremføres på instituttet.

Det er er sgisme sørgeseligt, hvis ”Den danske sang er en ung blond pige” ikke længere må synges pga krænkefølelser, sangen er fra 1924 teksten af Kai Hoffmann melodien af Carl Nielsen:

Den danske sang er en ung blond pige
hun går og nynner i Danmarks hus,
hun er et barn af det havblå rige
hvor bøge lytter til bølgers brus.
Den danske sang når den dybest klinger,
har klang af klokke, af sværd og skjold.
I mod os bruser på brede vinger
en saga tone fra hedenold.

Al Sjællands ynde og Jyllands vælde,
de tvende klange af blidt og hårdt,
skal sangen rumme for ret at melde
om, hvad der inderst er os og vort.
Og tider skifter, og sæder mildnes,
men kunst og kamp kræver stadig stål,
det alterbål, hvor vor sjæl skal ildnes
det flammer hedest i Bjarkemål.

Så syng da, Danmark, lad hjertet tale,
thi hjertesproget er vers og sang,
og lære kan vi af nattergalen,
af lærken over den grønne vang.
Og blæsten suser sin vilde vise,
og stranden drøner sit højtidskvad,
fra hedens lyng som fra stadens flise
skal sangen løfte sig ung og glad.

Nogen der kan fortælle, hvad man kan blive krænket over i denne sang?

Nej vel - ikkert ikke?

Jeg synes, det er en smuk sang, det er nok kun et spørgsmål om (kort) tid, før alle vores fædrelandssange for slet ikke at tale om Grundtvigs sange heller ikke længere må synges, for de kunne jo krænke.

Kommentarer på:  Den Danske Krænkelseskultur
  • #1   19. dec 2018 Både diskrimination- og krænkelseskulturen er gået over gevind.

Det er efterhånden de mest latterlige sager som bliver anmeldt.

Det er ihvertfald ikke sund fornuft der afspejler disse individer, og så absolut heller ikke dem som støtter sådanne anklager.

• #2   19. dec 2018 Det næste bliver vel, at vi ikke må afsynge nationalsangen/hymnen.

• Claus G
    Claus G Hjælpe-administrator

Følger: 1 Følgere: 15 Emner: 12 Svar: 636
    #3   19. dec 2018 Synes ikke jeg kan finde noget galt i den sang.
    Det næste bliver vel at brunkager skal hedde juletraditionssmåkagermedandenetniskkulørendhvid.

• #4   19. dec 2018 Et andet sted stod der en brun forsker, og det skal jo skrives for hun var ikke sort men brun.

Jeg personligt føler jeg mig krænket over at man fjerner en sang som er en sangskat bare fordi en abodulla føler sig krænket over sangens indhold.

Selv om sagen er 1 år gammel så er den højeksplosiv aktuel. For hvor går grænsen? Bliver det næste at en brun føler sig krænket over at der er så mange lyshårede piger i Danmark eller rødhårede eller skaldede?

Skal vi til at fjerne og omskrive flere 100 årige sangskatte fordi en abdula savner at der ikke står Allahu Akbar i danske sange.

Knæfaldet kan få stor betydning for det danske samfund som hele tiden vil omstille sig til muslimsk kultur så man undgår ballade. Hvorfor ikke tage kampen nu? sige<: du føler dig krænket men du kunne jo bare blive væk når der synges noget du syntes er krænkende for din kultur opfattelse. Så er den ged barberet og hun kan så fise af eller blive væk - valget er hendes. Vi skal - de skal ikke.....man skeler til Sverige og gyser og tænke vi stille og rolig bliver en del at det store broderskab fra Mellemøsten som sniger sig ind og påvirker idioter til at mene de hellere må føje mindretallet.

Det vi ser her er mindretals diktatur som pæreformede dumme idiotiske verdens fjerne pisøre etniske danskere er i gang med at indføre.

Og så kalder man CBS et forsknings institut - de er en samling havenisser som er i ledtog med venligboere.

• #5   19. dec 2018 Den underviser skulle fyres aldeles omgående!!!!

Hun har da fået noget aldeles galt i halsen, at hun overhovedet gør et nummer ud af den slags bagateller.

• #6   19. dec 2018 De, der er på Face Book har nu mulighed for at høre Naser Khader synge.
    https://www.facebook.com/

• Claus G

#7   19. dec 2018 #6
    Ja den så jeg godt. Som han siger i klippet, syng den morgen, middag og aften. Han er en mand med god humor.

• #8   19. dec 2018 Ja må bare sige at dersens krænkelseskultur er gået for vidt og måske skulle nogle af dem der føler sig krænket finde sig et andet land og bo i for som en i min verden så god en tale siger - hvis man ikke kan li røgen i bageriet må man gå til et andet bageri

• #10   19. dec 2018 Det mest paradoksale er at ved at inkludere den brune, ekskludere alle de hvide.

• Claus G

#11   19. dec 2018 Det skal hermed meddeles, at følgende julesange ikke må afsynges i julen, da de kan opfattes som diskriminerende:

"Det kimer nu til julefest": det er diskriminerende over for døve at forbinde julefest med auditive signaler.

"En rose så jeg skyde": det er diskriminerende over for blinde at indsnævre sansningen af Jesusbarnet til synet.

"Et barn er født i Bethlehem": det er diskriminerende over for adopterede at lægge vægt på Jesu biologiske fødsel.

"Højt fra træets grønne top": det er diskriminerende over for alle med vækstforstyrrelser at forbinde jule-høj-tiden (undskyld: jule-tiden) med toppe og andre høje ting.

"Juletræet med sin pynt": det er stærkt antropocentrisk at antage, at det er i kraft af den menneskelige afretning af naturen, at juletræet bliver kønt.

"Jeg så julemanden kysse mor": en heteronormativ fortælling om en sugardaddy er uforenelig med julens budskab om ægte kærlighed.

"Dejlig er jorden": det er diskriminerende og planeto-centrisk over for organismer af ikke-jordisk oprindelse (herunder Marsboere) at indskrænke Guds herligheden til kun én planet.

• #12   19. dec 2018 syntes det er uhørt at en så smuk og dansk sang skal blive kaldt for krænkende ,men er at det ikke er orden at den danske sang skat skal tolkes p åd en måde og skam jer der gør det nu ,hvad med denne sang med denne danske børnesang fra 60 er af ,der hedder jeg har set en rigtig negermand er da heller ikke til at ku tåle og meget mere , kan nævne mange både bøger og sange ,hvad er der galt ,med jeres hoveder nu

• Claus G

#13   20. dec 2018 "Jeg gik mig over sø og land" krænker i den grad kørestolsbrugere og bør snarest fjernes fra Højskolesangbogen.

• #14   20. dec 2018 Ja, det skilt burde sættes op overalt.

• #15   20. dec 2018 hvorledes mon hende fra cbs tænker når hun støder krydderier hjemme.?

• #16   20. dec 2018 Her kan man så høre den danske sang politisk korrekt..

https://bit.ly/2R7XASr

• #17   20. dec 2018

• #18   22. dec 2018 Hurra for det danske Folketing, som indledte dagens møder 21.12 med sang.....
    Den danske sang er en ung, blond pige.... naturligvis!

• #19   22. dec 2018 #18
    Tak Torben for den oplysning, det vidste jeg ikke, men ihvertfald et glædeligt budskab, og Folketinget får et par positive punkter fra mig

• #20   22. dec 2018 <Godt at Asmaa Adol Hamid ikke er på borgen mere, for så havde hun nok nok følt sig krænket over den sang..

Kommentér på:
Den Danske Krænkelseskultur