{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
247 visninger | Oprettet:

Kommune køber kunstværk til 21.600 - og brænder det af {{forumTopicSubject}}

https://www.bt.dk/samfund/kommune-koeber-kunstvaerk-til-21.600-og-braender-det-af

Kunstværket Time/Line/Movement, som er kreeret af kunstneren Christian Falsnaes, er en illustration. Når man køber værket, medfølger en forpligtigelse til, at man tegner en kopi af det og sætter ild til den oprindelige.

Hver gang illustrationen skifter hænder, skal der tegnes en ny kopi, hvorefter den originale brændes af.

Kunstværket er købt for skatteydernes penge. Derfor er det socialdemokratiske medlem af billedkunstudvalget i Københavns Kommune, Rune Dybvad, imod købet.

I kunstudvalget er man dog godt tilfreds med kunstværket.
Michael Thouber, der er udvalgsmedlem og direktør for Kunsthal Charlottenborg, siger, at købet er ’fandeme billigt’.

Michael Thouber kalder kunstværket originalt og mener, at det grænseoverskridende i at skulle brænde kunst af i sig selv er en teaterforestilling.

Og hvad mener du om kunstværket? som kan ses i det indsatte link.

Jeg skulle bare have vidst, at der er så mange penge i sådanne 'kunstværker', så havde jeg ihvertfald tilbudt Københavns Kommune massevis af 'kunstværker' lavet af mine niecer og nevøer i 4-5 års alderen, og jeg havde tillige tilbudt kommunen dem langt billigere

Det er jo fuldkommen skrupskørt at bruge skatteydernes penge til køb af et stykke papir med nogle kryptiske streger på, jeg kan godt forstå det skal brændes af, men det burde forbydes at lave kopier af
de krusseduller

Kommentarer på:  Kommune køber kunstværk til 21.600 - og brænder det af
  • #1   19. dec 2018 FYR KUNSTUDVALGET!

Citat fra artikel:
    »Det her køb var lidt syret. De andre syntes, det var nyskabende, og at det ville være sjovt at starte mandagsmøderne ude i institutionerne med at brænde kunst af,« siger Rune Dybvad til Berlingske og uddyber:

»Det kan godt være, at de så en kunstfaglig værdi i det, men her var jeg altså nødt til at være borgernes repræsentant, og jeg ved ikke, om de nødvendigvis vil synes, at det er helt så fedt.«

Han pointerer blandt andet, at en del af de institutioner, der eventuelt skal stå og brænde værket af, selv er ramt af sparekrav.

Han stiller sig derfor tvivlende overfor, om de nødvendigvis vil se værdien i at stå og brænde penge af.

• #2   19. dec 2018 Det er helt væk og stiller alle de andre kunstner til noget jeg vil kalde for at blive til grin der kunne nok findes x-antal mange kunstner der vil være glade for at modtage beløbet på 21.600.kr

• #3   19. dec 2018 Det er i hvert fald en kunst at sælge det. du godeste.
    nu kommer Batman efter ham.

Kommentér på:
Kommune køber kunstværk til 21.600 - og brænder det af