{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
258 visninger | Oprettet:

»Man kunne også bare kalde det… »jul«.« {{forumTopicSubject}}

https://www.berlingske.dk/kultur/manglende-juleri-paa-noerrebro-skaber-virak-det-skriger-til-himlen

Flere steder i København hænger plakater med ordene »24 dage med kultur – Kulturoplevelser på Nørrebro 1.-24. december 2018«. Det har både skabt undren og spekulationer.

Samfundsdebattør og tidligere minister, Søren Pind, har lagt et billede af plakaten op på det sociale medie Instagram og skriver. »Man kunne også bare kalde det… »jul«.«

(Billedet kan ses i det indsatte link).

Hvorfor står der ikke bare »24 dage med jul«? Er det fordi, der bor så mange muslimer på Nørrebro, at arrangørerne ikke tør markere, at der her er tale om fejringen af en kristen højtid?

For mig uforståeligt, at danskerne ikke holder fast ved deres egne traditioner og nu ingen gang tør tage skrive ordet 'jul' men erstatter det med '24 dage med kultur'.

Kommentarer på:  »Man kunne også bare kalde det… »jul«.«
  • #1   28. nov JUL, må være det rigtige, men som du er inde på , beror det nok på 'hensynsbetændelse' overfor beboerne af fremmed herkomst.

• #2   28. nov Der kommer ikke juledekoration op i år, for Lokaludvalget mangler penge, ja det kan jo være svært at få tilskud fra butiks indehavere, når mange af dem ikke fejre jul.

11 medlemmer af Nørrebro Lokaludvalg stemte imod at yde økonomisk støtte til julebelysning i Nørrebrogade, mens to undlod at stemme.

Der har tidligere været problemer med juleudsmykning på Nørrebro. Ifølge Nørrebro Handelsforening har man lidt under "væltede juletræer, smadrede lys, hærværk mod kæder".

• #3   28. nov Lad os se det i øjnene.
    Muslimerne har magten på Nørrebro godt hjulpet af Radikale og venstrefløjs partierne.

Vi er fremmede i vores eget land.

• #4   28. nov man kan så gisne om hvem der sidder i udvalget, 11 medlemmer af Nørrebro Lokaludvalg stemte imod der er 2 muligheder, folk som ikke har butik, eller folk som har butik, men ikke fejrer jul.

• #5   28. nov Jeg vil også kalde jul for jul

• #6   29. nov Denne kommentar læste jeg i JP:

På de sociale medier morer man sig med at ønske hverandre »glædelig kultur« og synge »jeg så kulturmanden kysse mor.«

• #7   29. nov Det er jo fair nok at dem som ikke fejrer jul, heller ikke skal presses til at deltage i den højtid.
    Men kæden hopper af, når man af hensyn til disse mennesker, forsøger at kalde det noget andet, og ikke bare 'juler' løs for dem som ønsker det.

Nej, julen er ikke en kristen højtid, men er bare gennem tiden blevet optaget som sådan.

• #8   29. nov cris7 ja det har du så ment nok ret i og julemanden kom mig bekendt fra Tyrkiet

• #9   30. nov Hvis vi ikke passer på Danmark kan julen blive døbt om til Ramajul.

• #10   30. nov #8
    ak ja Leon der findes mange påstande om, hvor julemanden kommer fra, mig bekendt kommer han fra Grønland, men oprindeligt skulle han komme fra Grækenland.

Julemanden er nok en blanding af mange forskellige lande og kulturer.

Men skidt pyt bare han kommer til børnene juleaften, så er børnene nok ligeglade med, hvor han kommer fra.

Hos os kommer julemanden forøvrigt tidligt, i år åbnede han sit kontor den 14. november, kontoret ligger i byen Himmelpfort (Himlens Port), her modtager julemanden ønskesedler fra børn i hele verden, 10 juleengler hjælper julemanden med at besvare ALLE ønskesedler.

Weihnacht betyder jul på dansk:

• #11   30. nov #9
    pssst polysl - det er begyndt, nu tales der på Nørrebro ikke længere om juletræer men om kulturtræer.

Kommentér på:
»Man kunne også bare kalde det… »jul«.«