{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
341 visninger | Oprettet:

Grisen {{forumTopicSubject}}

En novelle skrevet af Lars Saabye Christensen som hedder: grisen.

Det hele handler om at en kristen bliver syg og skal på hospitalet for at blive opereret - hans lille datter havde lavet en tegning af en gris som blev hængt op i hans værelse.

Næste dag kom en ny patient fulgt af et utal at kludekræmmere og hylende kvinder - han søn ser tegningen på væggen og river den ned og krøller den sammen.

Novellen er faktisk sjov at læse og er også blevet filmatiseret med Henning Moritzen i hovedrollen.

Den nye patient er stort set blind muslim og af hensyn til sin far rev sønnen tegningen ned af væggen.

Han tegner en selv og hænger op hvorved sønnen river den ned igen.

Den syge patient aner ikke hvad der foregår men siger til sidst:

Hvad er det jeg ikke kan se?

link:

http://bit.ly/2FJVFLO

På et tidspunkt havde jeg hele novellen, men ærger mig over ikke at få den kopieret -

Kommentarer på:  Grisen
  • #1   2. mar Din beskrivelse lød bekendt, og ganske rigtigt. Jeg har ikke læst novellen, men har set kortfilmen for en del år siden.
    Se nu bare, hvad Nasty har fundet til dig.
    youtube er et skatkammer af både skidt og kanel. Her er så lidt kanel for feinschmeckere

https://www.youtube.com/watch?v=MwkF1JbcXUk

• #2   2. mar Tak nasty for videoen

en film som viser at muslimske værdier vejere tungere end kristens værdier og manglen til tage hensyn til hinanden.

• #3   2. mar OT - Da jeg så billede af grisen, kom jeg til at grine højlydt, for det billede af grisen minder mig om engang min nevø var hjemme hos min mor, min mor og nevøen sad og kiggede på billeder i en børnebog med dyr, pludselig siger han højlydt, hvor er drisen dog drim mormor, dengang var han 4 år og kunne ikke tale rent, min mor og jeg skreg af grin. I dag er min nevø 47 år og taler helt rent.

Undskyld polysl jeg kunne bare ikke lade være.

• #4   2. mar ups det var vist ikke hans datter men barnebarn som lavede tegningen...

• #5   2. mar nasty

Novellen er meget mere beskrivende end filmen......læs den.....filmen er meget tynd i forhold til novellen.

• #6   2. mar # 5 Polysl

Sådan er det jo ofte, når en tekst skal filmatiseres. Det er svært at skildre f. eks. indre handling på film. Man bliver ofte skuffet, når man har læst en bog, før man ser filmen.

En af de film, jeg synes, er sluppet bedst fra forsøget, er 'Øst for Paradis' efter en af John Steinbeck's berømte romaner. Har set den et utal af gange.
    Nå ja, så er der også 'Verden ifølge Garp' efter en roman af John Irving.

Kommentér på:
Grisen