{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
82 visninger | Oprettet:

jojojo
jojojo
Online Tilmeldt:
31. dec 2021
Følger: 5 Følgere: 2 Emner: 10 Svar: 88

Livet in the fast lane {{forumTopicSubject}}

Jeg skrev med vilje i to sprog, den ene vi kender fra barnsben, den anden vi kender måske fra skole, men nok mest fra internettet.

Inspireret af andet artikel går tankerne tilbage til tiden hvor internettet ikke eksisterede, og det er for de gamle som mig stadigvæk temmelig nye.

Det er ikke lang tid siden ""2000"" GM, eller General Motors var verdens største selskab og Apple nr. 500

Verdens mest populære mobil telefon, BlackBerry blev introduceret in 2001 af en Canadisk firma og alle selvrespekterede mennesker i verden ejede så en.

Nu i den her uge er dimsen lagt i graven, den virker ikke mere, den er blevet overhalte af Apple, Samsung og mange andre og hvor lang tid din nuværende telf. virker er ikke kendt, men sikkert ikke mere end fem år.

Det går stærk med teknikken, men hvad med os. Er vi blevet revet med at den hurtige udvikling med at skifte alt ud i en fart, og hvis vi er, hvem står så tilbage udover de gamle og de fattige i verden.

Og så læste jeg en artikel in USA hvor der hold en kø af 75 kilometer automobiler på en motorvej in Washington DC i lidt over 27 timer i frysende kold temperaturer hvor mange løb tør for vand, mad og benzin. Der er ikke rapporteret døde og jeg ved ikke om det kommer, men den opinions artikel in WAPO kom med et enkelt spørgsmål som ramte plet.

Hvad så hvis dette var sket samme sted samme tid og i minus grader i en snestorm med Elektriske biler.

Der skal ikke ret meget fantasi til at tænke det utænkelige, mindst halvdelen af de ca. 100.000 personer i køen ville være død pga. teknikken.

Så mit spørgsmål, Kan vi, og skal vi holde trit med teknikken og udviklinger som et levende og sårbar væsen.

Akut telefonen ville ikke kunne redde de liv hvis den vel at mærke virkede smiley

Kommentarer på:  Livet in the fast lane
  • #1   5. jan Det er et godt spørgsmål. Min lille hjerne siger mig, at vi anno 2022 ikke har el nok, hvis alle besluttede sig den 1.2.22 at anskaffe sig en el-bil, i dag har stort set alle familier 2 biler, mindre kan ikke gøre det.

Mine tanker omkring det, kunne være mindre forurenet benzin eller andet væske, det må kunne lade sig gøre, eller det lyder måske helt ude i hampen smiley

Og nu hvor EL er steget voldsomt i pris, hvad mon det så koster i dag at have en EL-bil ??

• jojojo
    jojojo Online Tilmeldt:
    dec 2021

Følger: 5 Følgere: 2 Emner: 10 Svar: 88
    #2   5. jan Jetset, vi eksporterer masser af el og kapaciteten bliver hele tiden forhøjet, men der er en mere enkelt forklaring hvorfor el biller til alle, aldrig bliver til noget.

El biller er forbehold de mest velhavende som ejer ejet hus, fordi det kræver adgang til elnettet hvis man ejer en elbil. Vi kunne f.eks. ikke ha en fordi vi bor på anden sal, og der findes ikke nok lade stationer med stort leverings tid, altså at man kan nøjes med 5 minutter ladetid.

Om det kommer ved jeg ikke, og vi må håbe på at el priser kommer ned på et mere fornuftigt nivo, og der skal vores regering ligesom i Norge vel nok sørge for.

Men jeg kender ikke til alle mekanismer som er med til at gøre El dyre og ifølge min lille hjerne burde el blive billigere og ikke dyrere i takt med at vi bruger mere vind energi.

• #3   5. jan Du har meget ret i det, du skriver, men indtil videre forholder det sig ikke sådan, min el-regning i lige steget 1000,- pr. kvartal, det er noget af en stigning, de vil så gerne have, vi skal køre i el, så skal de ikke sætte priserne så eksplosivt op, synes ikke det giver mening.

Og jo, el-biler er vanvittige dyre, de koster jo et 1/2 hus, jeg har ikke regnet på, hvordan det ville kunne betale sig rent økonomisk ift benzin X-antal år, det er nok godt for miljøet, men det kunne være, de skulle se på afgifterne, de er også tårnhøje i DK.

Med hensyn til Norge. Norge er Nordens SA, de behøver ingen hjælp til noget som helst, det er et heldigt land på alle områder, Norge er et meget smukt land, det kunne være skønt, om Skandinavien kunne finde ud af at samarbejde, så kunne DK også blive mere fri, det kan være det kommer.

Kommentér på:
Livet in the fast lane

x