{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
111 visninger | Oprettet:

Ekkokammer {{forumTopicSubject}}

Ekkokammer bruges som metafor for en bestemt form for meningsudveksling, primært på online fora, hvor man mener det samme og udelukkende bekræftes i sit eget verdenssyn. Der er tale om en proces på de digitale og sociale medier, hvor mediebrugernes individuelle holdninger forstærkes i et lukket meningskredsløb.

Et ekkokammer er i overført betydning et forum for meningsudveksling, hvor bestemte holdninger cirkulerer og bekræftes. Ligesom med et ekko, kastes de ord, man siger, tilbage mod én selv og gentages.

Ekkokammer eller ekkokammereffekten er ikke udelukkende relateret til internettet, men en del forskning peger på, at fænomenet er blevet forstærket af medieudviklingen, hvor folk i stigende grad selv vælger hvilke digitale medier, de orienterer sig efter, og i mindre grad modtager nyheder fra fælles public service-kanaler. Meget tyder på at der er en tendens til, at man som mediebruger ubevidst sorterer nyheder og informationer efter, om de bestyrker ens grundholdninger.

Ligeledes deler og liker man oftere opslag, der bekræfter ens grundsyn, end opslag, der modsiger egne holdninger.

Ekkokammer anvendes ofte som et negativt ladet ord. Hypotesen er, at når folk i stigende grad kun opsøger information og nyheder, som bekræfter de grundholdninger, de i forvejen har, opstår der separate eller ligefrem opsplittede mediebilleder, som aldrig mødes eller taler sammen.

Ifølge forskningen er der tale om et polariseret medielandskab, når mediebrugerne ikke længere har noget fælles ståsted, men splitter sig op i mindre deloffentligheder, hvor man udelukkende møder de holdninger og synspunkter, som gør sig gældende inden for det pågældende meningsfællesskab.

Er der noget om, at det forholder sig sådan?

Efter mine erfaringer så ER der -'noget om det'- meget sandhed i det, men det er faktisk kedeligt at deltage i et ekkokammers meningsfællesskab, 'man' kender jo næsten argumenterne i forvejen fra de enkelte brugere for ikke at sige fra rygklapperne.

Kommentarer på:  Ekkokammer
  • #1   2. jan Annella Ekkokammer den har jeg aldrig hørt før men jeg har jo oplevet det på cb radioen en ekko mike og endog har jeg hørt et rigtigt gammeldags ekkokald på cb radio smiley

• jojojo
    jojojo Online Tilmeldt:
    dec 2021

Følger: 5 Følgere: 2 Emner: 10 Svar: 88
    #2   2. jan Godt indspark Annella.

Tendensen er dødeligt for et fora hvor fænomenet findes, der skal være plads til alle på et fora, men helt bestemt også i medier, og her er det slemt med for mange medier ejet af f.eks. rige personer med en bestemt politisk vinkel, noget vi ser ofte in USA og nok de Østblok lande.

Det er næsten røvkedeligt at læse den internationale digitale udgave af Pravda og andre lignede stats medier, hvor ordet Pravda ironisk nok står for sandheden

Det opleves for tiden meget stærkt in Kina, hvor kritikere af systemet i høj grad bliver fængslet selvom kritikken er yderst berettiget og positivt i deres kritik.

Jeg abonnerer på Wapo, ""Washington Post"" som er ejet af Jeff Bezos, og finder det befriende at der bliver skrevet yderst kritiske artikler imod avisens politiske retning, in dette tilfælde hvor de skriver kritiske artikler om president Byden og direkt lyver, det er i nogen tilfælde forfærdeligt læsning, men det er også positivt samtidigt.

Jeg kan ikke lade være nævne Tigeren som er hadet af de fleste på de diverse fora, han overdriver men får også en til at tænke på og advare om at det ikke er sundt at færdes i en ekkokammer. smiley

• #3   2. jan Jojojojo R en tiger hum smiley

• #4   4. jan Her vil jeg sige nu at dette måske ,er et side spor ,nu men jeg drømmer i mine egne ud savn om at dette covid 19 snart kunne blive som mere at alle kunne leve livet igen ,og kunne enes i stedet for kives.
    dette må da være alles interesse ,da det rammer så meget at ingen undslipper ,dette er og skal ,gøres og ,det der er hele vores liv og teen, om hvem , vi end er i

Kommentér på:
Ekkokammer

x