{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
197 visninger | Oprettet:

DF vil lukke socialt medie {{forumTopicSubject}}

De seneste dage har appen Jodel, hvor 270.000 danskere har en profil, været i søgelyset, fordi krænkelsesdebatten er flyttet ind på det sociale medie.

På Jodels såkaldte "sladder-kanaler" har brugerne delt rygter om navngivne politikere og mediefolk, som anklages for krænkelser og chikane.

Nu foreslår Dansk Folkeparti, at mediet helt bliver lukket i Danmark, indtil der ligger en mere fast lovgivning på området for de sociale medier.

- Vi mener, at man bør se på, om man kan lukke den her app ned, siger partiets retsordfører, Peter Skaarup.

Det er særligt det, at brugerne på Jodel er anonyme, som bekymrer ham.

- Det er brugere, der ikke står ved, hvad de kommer med. De kan komme med misinformation - både den, der skader enkeltpersoner. Men worst case scenario er, at fremmede magter kan sprede information, der skader Danmark, siger Peter Skaarup.

Derfor har Dansk Folkeparti nu bedt Justitsminister Nick Hækkerup (S) om en redegørelse af mulighederne for at lukke mediet samt for at forny den lovgivning, Peter Skaarup kalder "håbløst forældet".

Men at stramme lovgivningen og lukke Jodel er ifølge Jacob Mchangama, der er direktør for den juridiske tænketank Justitia, et skråplan, der "lyder helt grotesk".

Han mener ikke, at man bør lukke sociale medier af frygt for, hvad der kan blive skrevet på dem.

- Det er direkte Erdogansk at lukke en hel platform ned, fordi der ligger informationer, man ikke kan lide, siger han med henvisning til Tyrkiets præsident, Recep Tayyip Erdogan.

Selv om Jodel opfordrer brugerne til at opføre sig ordentligt, ændrer det ikke noget for Peter Skaarup. Han mener, at de sociale medier skal tage mere ansvar for, hvad brugerne skriver - og hvis ikke de gør det, skal det kunne håndhæves.

Hvad er din mening om at lukke et socialt medie/platform pga informationer 'man' ikke kan lide?

Og burde sociale medier tage mere ansvar for, hvad brugerne skriver?

Hvis et socialt medie skal lukkes pga informationer man ikke kan lide, så ville alle sociale medier vist blive lukket på et tidspunkt. Det ville sikkert ikke være forkert, hvis de sociale medier tog mere ansvar for, hvad brugerne skriver, f.eks. vil Facebook forbyde indhold, der afviser eller fordrejer Holocaust.

Kommentarer på:  DF vil lukke socialt medie
  • #1   16. okt Problemet er vist, at de ikke har moderatorer nok, og det er da modbydeligt med falske rygter, men at lukke er et skråplan for demokratiet...

Injurielovgivningen er gældende, men svært at komme til livs med anonyme brugere.

• #2   16. okt Man kan anonymt anmelde:

Sort arbejde
    Social bedrageri
    skattesnyd
    vanrøgt af børn

Så skal det også lukkes, for det bruges i stor grad af folk som har et eller andet kørende som strid eller andre uoverensstemmelser...

Danmark er ved at nærme sig Nordkorea, Iran, Irak, Tyrkiet, Kina - hvis man begynder at forbyde sociale medier som staten ikke kan lide.

De kan forlange at folk logger sig på med Nemide, men så er de jo ikke anonym mere, og hele ideen med mediet falder til jorden.

Man kan også gøre det at man skal aktiverer sit medlemskab med sit tlf nr - hvor der sendes en kode som skal aktivere ens profil. Men den kan også omgås ved at bruge engangstelefoner og så er man stadig anonym.

Facebook bruger i stor stil AI og meget avancerede logaritmer som hurtig kan finde ud af om det er sandt eller falsk - derfor har de ikke brug for en kæmpestor fysisk gruppe af moderatorer.

• #3   16. okt Ja anonym og at lave grimme rygter og andet kan skade både politiker og for den sagsskyld kan det vel blive landsskadeligt og ja jeg går jo ellers ind for den gode ytringsfrihed.

• #4   16. okt Leon

God ytringsfrihed er at vise ansigt og stå ved sine udtalelser - uanset hvad...

• #5   16. okt Polysl helt enig og det kostet så en fransk lære livet i dag smiley

• #6   18. okt Så kan man få den tanke om - hvis man i hele samfundet retter ind overfor islamister for ikke at fremprovokere en reaktion - ville det så blive mere fredeligt?

nixen biksen - så finder islamister bare på en anden "krænkelse" som de kan bombe løs på.

Det de vil er at de bliver herrefolket som skal bestemme samfundsstrukturen helt ud i det ekstreme. I bund og grund har det intet med en tegning at gøre - det er bare en bekvemt undskyldning.

Sunnier og Shia har i år hundrede bekæmpet hinanden - ikke fordi de har tegnet en tegning, men fordi de har forskellige måder at tyde koranen på Det er de 2 største grupperinger - så kommer alle de andre (mere end 50) som også har deres måde at fortolke koranen på.

Hvad kan man så udlede af det?

Jo - nogen bruger koranen som spydspids men i realiteten drejer det sig om magt, ikke om koranen - når man så har magten så kan man begynde at bruge koranen som "loven" Og igen drejer det sig om magt - magten til at kunne styre massen med frygt. I EU har man travlt med at kalde folk islamfober - en slags skældsord når deres manglende retorik ikke kan forsvare det de står for. Lidt som børn som bruger næverne når retorikken ikke holder vand.

• #7   19. okt For min skyld må de gerne lukke hele internettet ned - det ville kun glæde mig at gå tilbage til de gode gamle læserbreve igen smiley

• #8   19. okt Du kender vist ikke priserne på porto hos PostNord, Cody? smiley smiley smiley

• #9   19. okt Jo da Madonna og jeg giver gerne en tier for et brev hvis jeg kan slippe for alt det lort der fylder internettet og gør folk skingrende skøre smiley

• #10   19. okt Cody

Vi skal længere tilbage som til Morten Korch tiden, med gadekær, alle rendte rundt i en rus af glæde og fattigdom -

Jeg vil edder perkme ikke tilbage til dengang man skrev på det forbandede apparat som kaldes Olympia, fattigdom, elendighed,

Med en skrivemaskine kan man også producerer en masse lort hvis den ikke bruges til det, den var beregnet til. Det samme med internettet - Det er ikke internettet det er galt med på samme måde som at rydde et boligområde fordi der er problemer - det er jo heller ikke bygningerne det er galt med.

Hvis det ikke var for internettet så stod jeg stadig på en fabrik i et elendigt lorte job - internettet har gjort jeg kan pensionerer mig selv og få en god alderdom.

Så var det da bedre at afskaffe de mennesker som bruger internettet forkert.

• #11   19. okt Cody #9

tror du ikke at der ville være andre organer som ville gøre folk skøre? Tænk bare da dengang man opfandt telegrafen hvor man nu på få sekunder kunne meddele et eller andet. tv som også er et medie osv...

• #12   19. okt Husk nu at der findes over 7 milliarder som syntes de har mere ret end dig eller mig smiley

• #13   19. okt Leon

Det har jeg det fint med - bare de bliver i deres lorte lande - og nakker kvinder, og hugger fingre af eller arme og ben af---hvad rager det os.

Vi skulle for lang tid siden havde holdt nallerne væk fra de enfoldige lande og lade dem klare deres eget lort.

• #14   19. okt Jeg vil edder perkme ikke tilbage til dengang man skrev på det forbandede apparat som kaldes Olympia, fattigdom, elendighed,

Nåhh du mener dengang der ikke fandtes indvandrerbander, koranklodser, vanvidskørsel, knivstikkerier og mord på åben gade, skandaler hos Skat og alskens off. myndigheder, konkursrytteri og selskabstømninger, dengang sygehusene var rene og plejehjemmene passede på beboerne og folk havde respekt for politiet og ingen låste cyklen el. hoveddøren - den gang hvor de fleste kunne nøjes med mindre - joh for fanden da, den tid vil jeg hellere end gerne tilbage til smiley

Hvis jeg skulle veje fordele og ulemper op mod hinanden før og nu ville jeg til hver en tid vælge datidens ulemper fremfor nutidens og det samme gælder selvfølgelig fordelene smiley

• #15   19. okt enhver tidsalder havde sine problemer, og dengang var der også kursryttere, banditter og bander, og folk som kastede med brosten - det var bare mere usynligt. Hvis ikke avisen skrev at naboen var blevet anholdt for narko så ville jeg ikke havde vidst det - osv.

Dengang var info ikke så fremhævet som den er i dag - så folk lallede rundt i deres lalle verden uden at ane en skid indtil de står over for et gevær fra en tysk soldat.

Det vi mangler i vores verden er et folketing som vil erkende problemet og reagerer samt give politiet de værktøjer som er nødvendig. Hvad der var engang er historie - det er bedre at reagerer på nuet.

• #16   19. okt Savner iøvrigt alle de gode timer bag min gamle Remington skrivemaskine, men nu skal jeg snart igang med at skrive alle julekortene og det smager trods alt af gamle dage smiley

• #17   19. okt He he troede ikke du skrev julekort på en skrivemaskine... smiley

• #18   19. okt så folk lallede rundt i deres lalle verden uden at ane en skid indtil de står over for et gevær fra en tysk soldat.

Hvorfor nævner du 40’erne ? Jeg troede vi talte om 70’erne !
    Du kan da umuligt mene at nutiden er mere sikker og tryg end for 50 år siden for så er du væsentlig yngre end jeg troede smiley
    Iøvrigt finder jeg nutidens informationsstrøm og sociale medier langt mere skadelig end gavnlig smiley

• #19   19. okt Jeg savner de maskinskrevne sider til myndighederne og læserbrevene, men julekortene skrives skam stadig i hånden smiley

• #20   19. okt #18

Nu står det alle frit at sorterer i de medier - er man ikke tilfreds så kan man fravælge det.

Der er masser af ting jeg ikke gider klikke på - bt, eller eb, den korte avis, avisen, Fyensk dk.

Det var også derfor jeg fravalgte tv pakker - for det var som det meste genudsendelser, jeg streamer så DR - og hvad jeg kan se på youtube af film som der er tusinde af.

• #21   20. okt Polysl #15 der skal mere end et folketing til.

• #22   20. okt Cody N #18 er helt enig det er kørt helt af sporet smiley

• #23   20. okt Der er meget info vi slet ikke behøves at høre om der er ting der kun gøre ondt være smiley

Kommentér på:
DF vil lukke socialt medie

x