{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
123 visninger | Oprettet:

"Rundhylere" {{forumTopicSubject}}

https://www.alt.dk/artikler/klumme-michael-robak-om-folk-der-brokker-sig

Skrevet af: Af Michael Robak

Denne uges klumme er en tiltrængt opsang til alle de mennesker, der lykkeligt bader i deres egne dårlige følelser, og som ikke orker at gøre noget ved dem, men blot nyder at vræle ned i andres – meget trætte – ører.

Vi kender dem nemlig alle sammen, og jeg har i dagens anledning opfundet et særligt ord til dem – rundhylerne. Folk, der ufortrødent hyler i lange gentagne runder, og som fortsætter deres frustrerede klagesange uanset, hvor mange gode råd man giver dem.

For forståelsens skyld kommer her et par eksempler: En kvinde har været single i ni år og begræder tungt og vedholdende sin ægteskabelige status, men er for doven til at undersøge, hvorfor hun er havnet dér og er for længst stoppet med at lytte til sine venner og veninders gode råd om terapiforløb og blinddates.

En mand hyler ved alle givne lejligheder over sit åndsvage job og sin dårlige chef, men søger ikke nyt arbejde og vil helst bare snakke solen sort om sine spildte talenter og forpassede muligheder. En kollega bruger alle tænkelige grimme tillægsord om sin ekskæreste og kommer pludselig i tanke om seks år gamle nøglescener, når man forsigtigt for-søger at skifte emne.

Med andre ord, så taler jeg om folk, der både vil fastholde ulykken – og samtalen om den. De gode gamle rundhylere.

Men bare rolig, kære læser. Det er ikke de akut-ulykkelige, jeg vil give en opsang. Det ér tilladt at hyle i runder, når man lige er blevet ramt af et af livets strømførende hug.

Jeg taler om alle de mennesker, der har gjort rundhylet til en hobby, og som lader, som om de vil have gode råd, men bare vil have et publikum til deres tonedøve offersang.

Kender du sådan en eller flere rundhyler/e?

Et herligt ord "Rundhylere" - jo tak jeg kender rigeligt til flere rundhylere, nøj hvor er de trættende at høre på, til tider bliver jeg helt ør i hovedet af deres rundhylen, den værste rundhyler jeg kender, er en af min mands tidligere elever, ham kender jeg siden 1992 og lige så længe har han rundhylet.

Trods hans rundhylen kan jeg lide ham, og vi har stadigvæk privat kontakt til ham.

Kommentarer på:  "Rundhylere"
  • Elena R
    Elena R Online Tilmeldt:
    dec 2014

Følger: 10 Følgere: 107 Emner: 17 Svar: 2.135
    #1   10. feb Michael Robak har en fin sans for humor.. ja, vi allesammen kender rundhylere ..

Men der er selvfølgelig flere af slagsen: nogle er ret søde og harmløse, og andre er trættende, dominerende, ret aggressive når de gang på gang hælder vand ud af ørerne..

Dem der har gjort rundhylen til en hobby er som regel opmærksomhedsøgende, og prøver at skjule fakta, som fx deres egne handlinger som var årsag til deres ulykke.

Men lad dem endelige hyle, hvis de nyder det... så længe de ikke bliver ondskabsfulde...

• #2   10. feb Nogle kalder dem hylere, rundhylere, jeg vil kalde dem Pivling som min mormor plejede at kalde dem som har ondt af sig selv ,pointerer hele tiden sin egen elendige historik og stort set giver omverden skylden for alt.

Den som tager pokalen som pivling er en som igennem flere fora har slæbt hele historikken frem så alle kan den udenad - så er det man kaster op og ikke gider læse de meterlange pivling historie - som er en gentagelse men dog garneret med nye elendige historier om sin opvækst.

For lige at komme med et aktuel bidrag fra avisen.dk, hvor en offentlig ansat hylede løs om stress, og overvågning og mistænkeliggørelse og en dum chef - samtidig kunne hun ikke se hvad hendes beslutninger gør for andre borgere. Hun kunne starte med at prøve at ændre forholdene, er det så ikke muligt så gør offentligheden bekendt med forholdene, men det tør de ikke for kommunal direktøren har været på besøg og pointeret at alle har ytringsfrihed, men med en skjult agenda om at de lige skulle tænke sig om inden de gik offentlig.

Jeg må indrømme jeg aldrig har forstået hvorfor folk ikke søger væk for jobbet som i den grad belaster en. Men hej - så er der jo ikke noget at hyle om og nul fokus på personen.

• Elena R
    Elena R Online Tilmeldt:
    dec 2014

Følger: 10 Følgere: 107 Emner: 17 Svar: 2.135
    #3   10. feb Polysl: Jeg må indrømme jeg aldrig har forstået hvorfor folk ikke søger væk for jobbet som i den grad belaster en. Men hej - så er der jo ikke noget at hyle om og nul fokus på personen.

Du har en pointe her, hvis det drejer sig om yngre rundhylere. Men sandheden er at de udgør en blandet flok.
    De kan fx også være grå guld, som ikke er efterspurgte på arbejdsmarkedet, der findes også noget der hedder alderdiskrimination, skal jeg hilse og sige...
    Nemt at sige at de bare skal søge væk...

• #4   10. feb Elena

Nu kan der selvfølgelig være mange grunde til ikke at søge væk, den største grund er nok økonomi hvor man baserer den efter indtægt, hus, bil, vovse, sommerhus, men hvad er det værd hvis man ikke trives? folk bliver syge når de mistrives i et job og bare det at stå op om morgenen og sige - åh nej -

Jeg har selv haft den mening at den dag jeg siger åh nej så siger jeg jobbet op. Nu har man jo den mulighed at søge job imens man har job.

• #5   10. feb Det modsatte er lige så idiotisk, kender I dem der evindeligt snakker om deres dejlige børn, mænd, arbejde og egen fortræffelighed.....jeg kaster op, som jeg ser det er der ikke den store forskel på børn, mænd eller arbejdspladser.
    Det er ikke fordi jeg er misundelig......gider bare ikke det urealistiske vås....

• #6   10. feb Jeg ja jeg nøjes med at lytte til alle uanset hvad vi så skal kalde folket

• Claus G
    Claus G Hjælpe-administrator

Følger: 3 Følgere: 19 Emner: 23 Svar: 831
    #7   12. feb #5

Jeg kaster op over selvfede mennesker, der synes at de og deres er eneste og mest rigtige. Det er hvad jeg kalder curling. Den slags kan nemlig kun se andres fejl, men ikke sine egne. Den type tør feks ikke give en undskyldning, for det er jo kun andre der har taget fejl.
    Nå, jeg kunne holde lange taler om den slags, men det er bare spild af tid. For den type psykiske lave tilfælde, ville aldrig kunne se det fornuftige i det alligevel. Det tror jeg faktisk Rasmus Paludan også kan bevise, omend det er i den ekstreme afdeling.

Kommentér på:
"Rundhylere"