{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
200 visninger | Oprettet:

Derfor giver vi ordet til en mand, der har slået ihjel {{forumTopicSubject}}

https://www.information.dk/debat/leder/2019/01/derfor-giver-ordet-mand-slaaet-ihjel

Jan Andersens kronik er ubehagelig læsning, men det er også et smerteligt indblik i, hvordan mennesker bliver i stand til at slå ihjel – og ikke mindst hvordan de lever med det efterfølgende.

I lørdags udgav vi en kronik af Jan Andersen, der i 1993 slog sin femårige datter ihjel:

https://www.information.dk/debat/2019/01/forsigtigt-lagde-snor-hals-kyssede-lyse-haar-farvel?lst_mst

Han blev dømt skyldig og har udstået sin straf. Siden har han arbejdet med voksenpædagogik, blandt andet i socialpsykiatrien. Jan Andersen forsøger i kronikken at beskrive, hvad det var for en forstyrret virkelighed, han handlede ud fra, dengang han begik forbrydelsen.

Kronikken er blevet mødt med kritik, blandt andet på Twitter, hvor tidligere transportminister Magnus Heunicke (S) skrev, at han var »rystet over«, at Information har valgt at udgive den.

Berlingske Media har taget sagen op, blandt andet ved at spørge sine læsere, om det er »forkert at bringe et debatindlæg om barnedrab«. Det mener 67 procent, at det er.

Hvad mener du?

Jeg tilslutter mig de 67% og jeg tilslutter mig ligeledes denne mening:

I skriver bl.a.: "Det betyder også, at alle andre må acceptere at møde tidligere straffede på gaden, på jobbet eller som her, i debatspalterne." Nej, intet overhovedet betyder, at vi andre behøver møde personer som Jan Andersen og hans poetiske beskrivelse af mordet i spalterne på en avis som Information. Ja, vi skal måske acceptere at møde dem på gaden, uvidende om deres tidligere liv og gerninger, men vi behøver ikke acceptere, at Information på denne måde giver en person som ham spalteplads til at beskrive sin gerning i et sprog, så man kunne forledes til at tro, det drejede sig om teksten fra en salme af Kingo eller Peter Faber om juletræets grønne top og den lille Sine.

Kommentarer på:  Derfor giver vi ordet til en mand, der har slået ihjel
  • Claus G
    Claus G Hjælpe-administrator

Følger: 1 Følgere: 15 Emner: 12 Svar: 636
    #1   8. jan Jeg synes ikke det er iorden at han får "taletid" i et online medie på den måde.
    Han kunne skrive en bog, og så står det folk frit for om de vil læse den eller ej.
    Jeg ved godt man kunne springe det over i avisen, men mange bliver provokeret af det alligevel.
    Uanset hans uddannelse og arbejde nu, så er han stadig en fæl barnemorder i mine øjne. Den titel vil han altid bære.

• #2   8. jan Nogle handlinger kan man aldrig bære over med på trods af udstået straf, så jeg er enig med de 67%.

• #3   8. jan ja må jeg lige sluge kaffen nu, det er et spørgsmål er det det ,og at han da ikke skulle ha lov til at ,ku komme frem med dette i en bog , hvis han tænker at skrive en ,syntes da der er grænser da

• Busmann
    Busmann Online Tilmeldt:
    dec 2015

Følger: 15 Følgere: 2 Emner: 1 Svar: 133
    #4   8. jan Hvad med ofrene: - Pigens familie.
    Har de fået spalteplads?
    Har de fået hjælp af psykologer?

Det danske retssystem tager mere hensyn til "skurken", end til deres ofre.

Uanset hans undskyldninger, er det utidigt, at han får så meget "taletid" i avisen.

• Claus G

#5   8. jan Enig Busmann. Det er den forkerte der fik taletid.

• #6   8. jan Sex, død og vold har altid solgt aviser.
    Det ved de vellønnede redaktører meget godt. Så er det lidt hyklerisk nu at " spørge læserne " .
    Hvad med at spørge læserne før de giver en morden spalteplads i avisen?

• #7   8. jan #4

Desværre Busmann er jeg enig med dig.

• #8   8. jan Hvad med at spørge læserne før de giver en morden spalteplads i avisen?

Elena

Jeg er ingen gang sikkert på, det ville blive et NEJ, alt for mange mennesker er sensationslystne-

• #9   8. jan Jeg magter ikke en gang at kommentere for alvor på svinets skønmaleri. Har ikke læst artiklen, kun hørt brudstykker. Min mave gør oprør.

• #10   9. jan Jeg vil nøjes med at sige - godt nok har han fået sin straf af systemet - men han skal leve med det at havde slået din 5.årig datter ihjel - den straf er så meget større og jeg vil ikke kunne leve med sådan straf

• Claus G

#11   9. jan Ikke nok med at han skal leve med det, han skal også mindes om det konstant.

• #12   9. jan Han bruger sin barndom og dårlige opvækst som undskyldning, og forsøger at ville forklare sig ud af sin handling.

Han bruger ord som JEG og MIG, hvor han istedet burde bruge det skrevne til at undskylde overfor moren og familien. Undskylde overfor sin lille datter, der aldrig fik en chance for at leve.

• #13   9. jan cris7 vil du tage imod sådan undskyldning - jeg vil ikke

• #14   9. jan Leon

Alle, uden undtagelse, kan slå ihjel alt efter omstændigheder der sker. Forsvar osv.

Men denne person forsøger at retfærdiggøre sin handling på en eller anden måde, og den har han det naturligvis dårligt med. Men at tage livet af ens eget lille barn, for at hun ikke skulle føle sig forladt, som han selv gjorde som barn, er lidt langt ude med det han skriver.
    Det virker forkert.

• #15   10. jan cris7 jeg er helt enig i din tale

Kommentér på:
Derfor giver vi ordet til en mand, der har slået ihjel