{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
144 visninger | Oprettet:

Annella
Annella
Online Tilmeldt:
7. nov 2016
Følger: 1 Følgere: 129 Emner: 620 Svar: 3.241

Regeringen overvejer fodlænker til børn ned til ti år {{forumTopicSubject}}

https://www.information.dk/indland/2021/12/regeringen-overvejer-fodlaenker-boern-ti-aar

Selv om en socialdemokratisk justitsminister i 2012 afskaffede fodlænker til børn, overvejer Justitsministeriet at genindføre dem i forbindelse med afgørelser i Ungdomskriminalitetsnævnet. Det viser to interne dokumenter fra ministeriet. Nick Hækkerup afviser at have ’aktuelle planer’ om fodlænker til børn

Omvendt afviser han ikke, at der foregår overvejelser om sagen.

»Der er intet bevis for, at det virker. Der er heller ikke nogen, der tror, at det virker, i hvert fald ikke nogen af dem, der arbejder med kriminalitetstruede børn og unge. Og det er sådan set det, jeg baserer det på, når jeg siger, at det ikke virker.«

Sådan sagde den daværende socialdemokratiske justitsminister, Karen Hækkerup, da S-R-SF-regeringen i februar 2012 afskaffede muligheden for at bruge elektronisk overvågning som for eksempel fodlænker til børn ned til ti år. Selv om Ungdomskommissionen havde frarådet det, havde VK-regeringen med støtte fra DF indført børnefodlænkerne to år tidligere.

Nu overvejer Politikontoret under Justitsministeriet at genindføre muligheden for fodlænker for aldersgruppen 10-17 år. Det fremgår af to dokumenter, som Information er kommet i besiddelse af.

Hvad mener du om fodlænker til børn ned til 10 år?

Børn på 10 år skal ikke i fodlænker, justitsministeren afviser det jo også, men afviser ikke at der er overvejelser. Jeg ved ikke, om der overhovedet findes et land, der straffer børn på 10 år.

Hvis regeringen virkelig overvejer fodlænker til børn ned til 10 år, så er det for mig en syg tankegang, børn på 10 år skal ikke kriminaliseres, alene fordi jeg formoder, at et 10-årigt barn slet ikke ved eller har forstand på, hvad kriminalitet er.

Kommentarer på:  Regeringen overvejer fodlænker til børn ned til ti år
  • #1   6. jan Annella mit gæt må være at der er mangel på pædagoger smiley

• Annella
    Annella Online Tilmeldt:
    nov 2016

Følger: 1 Følgere: 129 Emner: 620 Svar: 3.241
    #2   6. jan Eller Leon manglende opsigt og opdragelse fra forældrenes side, hvis børn ned til 10 år bliver 'kriminelle'.

• #3   6. jan Hvis uopdragne møgunger er gamle nok til at kaste med sten, stikke med kniv og tyrannisere sine omgivelser er de bestemt også gamle nok til fodlænker. smiley
    Det er heller ingen hemmelighed at problemet primært drejer sig om flokmentaliteten blandt muslimske uopdragne unger smiley

• #4   6. jan Bander bruger i den grad møgunger til det beskidte arbejde, og kom ikke og fortæl mig at den møgunge ikke ved hvad der foregår. Problemet er at man afkriminalisere deres handlinger fordi de er 10 år. Selv en på 5 år forstår, at man ikke tager en kniv og stikker folk ned.

Så stop med al den blødsødenhed og rundbords samtaler og pædagog fis. Hvis man allerede i en ung alder rammes af konsekvenser af ens handlinger jo mere vil de forstå at hertil og ikke længere.

Fodlænke er jo bare en form for udvidet stuearrest, man får det til at ligne næsten tortur, hold nu op med den gang fis.

• #5   6. jan Annella ja smiley

Kommentér på:
Regeringen overvejer fodlænker til børn ned til ti år

x