{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
165 visninger | Oprettet:

Domstol skal bruge fire dage på at vurdere, om terroristen Breivik skal løslades efter ti år i fængsel {{forumTopicSubject}}

https://www.dr.dk/nyheder/seneste/domstol-skal-bruge-fire-dage-paa-vurdere-om-terroristen-breivik-skal-loeslades-efter

Er Anders Behring Breivik stadig så farlig, at samfundet har brug for ekstra beskyttelse mod ham?

Det spørgsmål skal Telemark Tingrett tage stilling til 18. januar.

Breivik, der er dømt for terror, har søgt om prøveløsladelse cirka ti år efter massakren på Utøya og bombesprængningen i Oslo, der fandt sted 22. juli 2011.

- Der stadig er fare for, at Breivik vil begå ny, alvorlig kriminalitet, siger statsadvokat Hulda Karlsdottir til det norske nyhedsbureau NTB.

Vurderingen baserer sig på materiale fra Kriminalforsorgen og en ny risikovurdering, der er foretaget af en psykiater.

Retten har afsat fire dage til sagen.

Breivik blev idømt 21 års fængsel for terrorhandlingerne.

Han har siddet i fuld isolation på en specialbygget afdeling, hvor han er den eneste indsatte, i Skien fængsel siden 9. september 2013.

Tror du det er muligt, han bliver løsladt?

Jeg gør ikke, jeg tror aldrig han kommer til at forlade fængslet levende og trods man ved jo aldrig, for det lyder da utroligt, at retten har afsat fire dage til vurderingen.

Kommentarer på:  Domstol skal bruge fire dage på at vurdere, om terroristen Breivik skal løslades efter ti år i fængsel
  • #1   3. jan Tror ikke at der er dommere som vil tage det ansvar, at på sin måde at være ansvarlig for at han begår ny terror.

• #2   3. jan Når de skal bruge 4 dage er det måske fordi de også skal begrunde deres beslutning.

Jeg tror ikke han nogen sinde bliver løsladt. Han kan aldrig tillade sig at få en normal samvittighed, for hvordan skulle han så kunne tilgive sig selv, hvad han har gjort. Altså er han nødt til at bilde sig selv ind, at det var i orden, hvad han gjorde, og så er han stadig farlig.

10 år i total isolation hjælper heller ikke på evnerne til at omgåes andre mennesker. Ok, jeg overlevede 20 år, men jeg har også fuld adgang til internettet, det har han så vidt jeg ved ikke.

Da der nu er gået så lang tid, har jeg også lidt ondt af ham, det er ikke en misundelsesværdig skæbne, men man skal heller ikke lukke øjnene for at han sandsynligvis stadig er farlig.

• #3   3. jan Her er lidt om de forhold Brevlk er isoleret under:

* I 2013 blev han overflyttet til Skien-fængslet sydvest fra Oslo.

* Det norske fængsel har indrettet en lille lejlighed bestående af tre celler til Breivik, som han frit kan bevæge sig imellem.

* En celle bruges til at sove i, en er indrettet som en studiecelle og det sidste er en træningscelle.

* Breivik har fået stillet en computer uden internetadgang, et tv og en PlayStation til rådighed.

* Hver dag får Breivik lov til at komme udendørs, dog holdes han adskilt fra de resterende fanger.

* Den eneste menneskelig kontakt, som Brevik har, er hovedsageligt med sikkerhedsvagter, når han næsten dagligt bliver kropsvisiteret nøgen i sin celle.

* Han får jævnligt besøg af en præst og sin advokat, der til gengæld skal holde sig bag en glasvæg.

* Breivik holdes isoleret, fordi han anses for at være til fare for andre fanger, samtidig er han selv i fare for at blive overfaldet.

* Desuden skal isoleringen hindre, at Breivik får mulighed for at etablere et højreekstremistisk netværk uden for fængslet.

* Ingen anden norsk fange er underlagt strengere sikkerhedskrav.

Kilder: NTB, TT, Ritzau

• #4   3. jan Ja når han slår 69 unge mennesker ihjel - skal han aldrig ud af fangeskab - når jeg så der til lægge alle de unge mennesker som skal leve med sådan oplevelse resten af deres liv - skal han aldrig ud af fangeskab - når jeg så lægger alle de mødre/fædre/søskende og familie som skal leve med det savn og sorg resten af livet - skal han aldrig ud af fangeskab - hvis han kom fri vil det være det samme som at gøre grin med alle de omtalte.

• Me .
    Me . Tilmeldt:
    apr 2019

Følger: 9 Følgere: 4 Svar: 42
    #5   3. jan Hvis han skal ud så skal det være i en trækasse med låg.

• #6   3. jan ME hej og ja enig bare så enig smiley

• #7   4. jan anella,også enig i dette ,men dette er så rædsomt og umageligt ligt ,som ikke nævnes ,og det da nu vel

• #8   4. jan ME

Hvorfor bruge træ, når man bare kan bruge en papkasse og futte ham af?

• #9   4. jan Norge har gjort det bedst mulige i en så umulig situation uden fortilfælde.

Under retssagen for 10 år siden ville man have ham stemplet som psykisk syge, men det protesterede han imod. Han mente, han var fuldt tilregnelig. Han blev også dømt uden psykiatriske diagnoser.
    Jeg tror han var syg, og at han havde været det længe. Det, de har bygget til ham ligner også en mellemting mellem et fængsel og en lukket psykiatrisk afdeling.

Hvis han har været syg, kan have været nem at manipulere for højrenationalistiske kræfter. Mennesker med en svag identitet står ikke godt fast på fødderne. Efter hvad jeg har hørt så havde han også mediteret for at blive stærk nok til at gøre det, han havde planlagt. Guderne må vide hvad han ellers har været udsat for.

Han er idømt 21 års fængsel, og jeg tror ikke han nogen sinde kommer fri. Jeg håber det heller ikke. Det norske retssystem, der hidtil har handlet så relevant mon ikke de også vil gøre det fremover.

Det vi andre kan tage os af er at spekulere på, hvordan man undgår at noget tilsvarende nogen sinde sker igen.

• jojojo
    jojojo Online Tilmeldt:
    dec 2021

Følger: 5 Følgere: 2 Emner: 10 Svar: 86
    #10   4. jan Alis C

Det vi andre kan tage os af er at spekulere på, hvordan man undgår at noget tilsvarende nogen sinde sker igen. skrev du.

Godt set, Sidste du skrev er nok det mest vigtige, og jeg tror ikke at han er blevet til et bedre menneske in isolation, og han var syg i knoppen i forvejen.

Han har TV skrev Annella, så han kan glæde sig til lidt omtale nu, men ellers synes jeg han må godt glemmes i offentligheder til om ti år igen han får lidt opmærksomhed.

Lidt mere pinligt må sagen, som nu er blevet lidt aktuelt igen, være før de forældre som tabte deres barn, det må være hård, og Norge kunne aldrig forklare dem at han blev sat fri fordi de har lidt ondt af ham stakkels mand.

• Me .
    Me . Tilmeldt:
    apr 2019

Følger: 9 Følgere: 4 Svar: 42
    #11   4. jan #8

"når man bare kan bruge en papkasse og futte ham af?"

Husk nu at det noget der heder luftforurening. smiley

Kommentér på:
Domstol skal bruge fire dage på at vurdere, om terroristen Breivik skal løslades efter ti år i fængsel

x