{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
203 visninger | Oprettet:

Copyright - Ophavsret {{forumTopicSubject}}

Nogle er usikre på betydningen af disse to ord Copyright på Eng. og Ophavsret på Dansk - det er jo klart, vi går jo ikke og læser Lovene hver dag.
Men på Wikipedia, kan man læse sig til det hele. og nogen burde gøre det. -- også om forældelsesfristen, som jo er ret så vigtigt.

Nedenfor er vist et eksempel. hvordan det burde fremstå. hver gang, men det kan altså være forskelligt. Der er intet forkert i at bringe sådan et billede , så længe det ikke er med berigelse for øje.

Samtidig fik jeg så igen læst ---- Lille Claus og Store Claus , som jo er et sandfærdigt Eventyr. . Meget berigende for resten. Lille Claus er den snedige og beregnende - Store Claus ( det er ham med kasketten) er den udspekulerede og ondskabsfulde. Han lider en ret så grum skæbne.
Absolut værd at læse . Og det er ganske vist.

Kommentarer på:  Copyright - Ophavsret
  • polysl
    polysl Online Tilmeldt:
    dec 2014

Følger: 8 Følgere: 193 Emner: 413 Svar: 5.840
    #1   7. feb Jeg har så oplevet at selv steder hvor man kan hente gratis billeder som ikke er copyright belagt men frit til at bruge ikke er nok her på BB.

Her skal man tage serveren under armen og klaske den på skrivebordet, jeg kan så ikke lige bære en stor server - så måske Heymate kan hyre et transportfirma som kan afhjælpe hver gang man skal lægge et billede - serveren skal jo tilbage igen for den ville blive savnet når andre også venter på at få den under armen - smiley

• #2   7. feb Ja Polysl - det er rart når man man kan fange nogen i uvidenhed. Jeg kan ikke huske hvor mange år jeg har blogget. Men det er længe, og jeg har næsten altid brugt billeder, og aldrig lagt mærke til hvad der står ved dem - Billeder der bliver lagt ud nettet, er til fri afbenyttelse. hvis ikke man kan tolererer det skal man lade være med at lægge dem på.
    Jeg har selv lagt måske tusindvis af egne billeder på nettet, og også mødt dem visse steder, det er jeg da kun glad for. Så går man i for små sko ,burde man blive hjemme.
    Her er igen et fra Tumbir, som jeg er medlem af. og der er vi meget frie.

profilbillede
  • #3   7. feb Billeder der bliver lagt ud nettet, er til fri afbenyttelse.

Det er ikke rigtigt Ron, intet der er lagt ud på nettet er til fri afbenyttelse, hvis det ikke udtrykkeligt bliver angivet ved f.eks. et billede eller en artikel.

• polysl
    polysl Online Tilmeldt:
    dec 2014

#4   7. feb Annella....

Når der står at alle billeder på et websted er fri for copyright - hvad vil du så tolke det som?

• #5   7. feb Jamen polysl det var jo det, jeg skrev, at der altid står ved f.eks. et billede, hvad det af andre må bruges til eller ikke bruges til.

Men det djævlske kan til tider være, at der står (hos os i Tyskland) kan frit bruges og udbredes, meeeeen dette lille - men gud nåde, hvis du glemmer at fortælle, hvem ophavsmanden til billedet er, eller hvor 'du' har kopieret det.

Ophavsret i Tyskland er 70 år fra den dag, ophavsmanden døde, men igen det djævlske ophavsret kan arves af vedkommendes arving/er.

Det bedste eksempel i nyere tid er Hitler's "Mein Kamp", her havde Fristaten Bayern ophavsretten, og da Hitler ingen arvinger havde, var ophavsrettet forbi 70 år efter Hitler's død - og se der, bogen blev frigivet og genoptrykt og oversat til flere sprog.

• #6   7. feb Det aner du ikke en dyt om Annella. Men det ligger jo i din natur at være modsat
    Jeg vil sige det på den måde. Hvis du var til Derby, så holder du på den forkerte hest.
    Hvorfor er du blevet så genstridig, Det klæder dig ikke.
    Dengang vi snakkede om Roskilde. gik det meget bedre.
    Og det var heller ikke dig der ødelagde noget dengang. Det var Krusse, hun var også den forkerte Hest, hvilket du selv har sagt til mig, du ødelægger det for dig selv. Hvorfor kan du ikke selv se det.
    Du får også lige et der heller ikke er Copyright på. eller er der. for det er mit.

profilbillede
  • #7   7. feb Jo Ron du kan tro, jeg ved en hel del om copyright, da jeg arbejder som oversætter, bruger jeg en hel del fra nettet.

Jeg går ikke til derby, jeg bryder mig ikke så meget om heste smiley

Ak ja vores Roskilde, det er heller ikke mere det Roskilde, som vi to kender smiley men uvenner blev vi da heldigvis aldrig over vores Roskilde-samtaler. smiley

Jeps Ron så er der altså copyright på dit billede, fordi det er dit, og du alene ejer det og kan bestemme over, om det må kopieres eller ikke og under hvilken betingelser, da må kopieres og videregives.

• polysl
    polysl Online Tilmeldt:
    dec 2014

#8   7. feb Ron nu skal du jo sætte kilde på dit billedet så du ikke skal slæbe både dine negativer og pc ned til Heymate for at bevise du er ophavsmanden - selv dit eget billede er copyright så du skal bevise det er dig der har taget billedet - for ellers går der klaus kludder i det hele smiley

• #9   7. feb Annella . den slags kunne jeg ikke forstille mig at spilde min tid på. når jeg lægger mine billeder på nettet. giver jeg dem fri. Ligesom jeg også selv udnytter hvad der er lagt ud offentligt. . Jeg kan da i hvert fald ikke se hvorfor i andre går så meget op i det, jer som overhovedet ikke bruger billeder. . Er der en ejer på et billede jeg bruger, kan vedkommende selv henvende sig til mig. Så udredes det. Alle andre kan bare passe sig selv. Det er jo ikke jeres bord.
    Kan du også oversætte fra Spansk til Dansk, for det er der penge i. Da min VIV døde, skulle jeg bruge en dansk oversættelse af dødsatt. jeg måtte ikke selv. Det var Danmark i en nøddeskal, alle andre kunne jeg godt selv lave på engelsk. Jeg gav 1400 kr for en side A4. det var meget syntes jeg.
    Du får sgu et til. Markbrænd i Kr. Hyllinge

profilbillede
  • #10   7. feb Polysl . Det vi jeg skide højt og flot på. De har bedre af at komme herned i varmen. bor de for øvrigt ikke i Nordjylland et eller andet sted. jeg ved det ikke

• #11   7. feb Ron jeg må heller ikke selv oversætte mine danske papirer f.eks. min dåbsattest, næh den skulle skam overesættes af en anden anerkendt tolk for dansk-tysk, det samme gælder mine årlige danske skatte- og pensionsgørelser , dem må jeg heller ikke oversætte, men de oversættelser betaler skattekontoret.

• #12   7. feb Annella , der er de langt mere medgørlige hernede, Det er kun DK. jeg har haft problemer med, Der går lang tid med alt, Nu er det snart 10 md. siden Bente smuttede, og jeg er da ikke færdig endnu. Den sidste er ATP kontoret. som smider ting væk, og ikke kan huske.
    Derimod kan jeg sige at Nordea, som jo også er en udskældt Bank. har været noget så søde og hjælpsomme, og det husker jeg også at fortælle dem. Jeg får jo min Pension gennem dem, skal selv trække de. Og deres bodelingsafdeling , har også været yderst hjælpsomme. --- Men Stat og kommune .Rend mig.

• #13   7. feb Jeg bliver ved med at spørge BB, hvor jeg kan finde ud af, hvilke billeder fra nettet jeg må benytte og får sq ikke noget svar, det må være fordi de ikke ved det smiley - men sletter bare løs helt ude i skoven ....

Hvad betyder det her, det står under samtlige billeder:

Billeder kan være beskyttet af ophavsretsloven. Få flere oplysningerBilledkreditering

Bemærk, der står KAN, det siger mig ikke, at det er det, ret misvisende smiley

• polysl
    polysl Online Tilmeldt:
    dec 2014

#14   7. feb Jetset

jeg er et stort ? som dig - efter forlydende skal man rod skrive helt ned til den enkelte bit så ikke engang Heymate er i tvivl. Jeg kan så ikke se hvordan de skal tjekke helt ned til ens rodbibliotek at man faktisk har copyright.

• #15   7. feb Bedste svar på det Jetset er at du lige læser dette igennem.
    https://da.wikipedia.org/wiki/Ophavsret.
    Der står alt det du behøver.

• polysl
    polysl Online Tilmeldt:
    dec 2014

#16   7. feb Hvordan kan man bevise at et billede der er lagt ud faktisk tilhøre en?

• #17   7. feb polysl . Jeg ser det som en opgave for den eventuelle forurettede. og ikke en ligegyldig moderator. eller babooms forum.

• #18   7. feb Jeg har haft den store glæde , at et billede jeg havde taget blev brugt (gengivet) i Thygo Brahes Planetariums månedsblad. Jeg fik det at vide bagefter sammen med et eksemplar af bladet. ---- Skulle jeg så rende efter dem med et erstatningskrav. Det ville efter min opfattelse være dybt go-nat. -- jeg var nærmest stolt.
    Det var dette billede.

profilbillede
  • #19   7. feb Wauw et billede, det var på rettested og tidspunkt, helt utroligt flot - øøøhhh, det ligner faktisk de billeder jeg tager smiley smiley smiley smiley smiley

• #20   7. feb Hva faen stod du ved siden af . det husker jeg ikke.
    Dette skete kun ca. hvert 3-4 år. Solen skal gå ned præcist samme sted. og så skal der være skyer. Det havde vi en snak om . dagen før eller efter dur ikke.
    her er et andet, bare ikke så specielt

profilbillede
  • #21   7. feb Det er lige så fantastisk smiley

• #22   7. feb Ron

Derimod kan jeg sige at Nordea, som jo også er en udskældt Bank. har været noget så søde og hjælpsomme, og det husker jeg også at fortælle dem.

Det samme kan jeg sige om Danske Bank, der jo også er en udskældt bank, jeg har aldrig haft problemer med dem tværtimod, de er også altid hjælpsomme i hver situation, jeg har haft brug for dem.

Kommentér på:
Copyright - Ophavsret