{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
270 visninger | Oprettet:

Butiksejer hængte tyv ud på Facebook, men er det i orden? {{forumTopicSubject}}

https://jyllands-posten.dk/indland/ECE11080527/det-virkede-vibeke-knudsen-begik-selvtaegt-og-fik-for-foerste-gang-sine-penge-men-er-det-i-orden/

Det virkede: Vibeke Knudsen begik selvtægt og fik for første gang sine penge, men er det i orden?

Butiksejer Vibeke Knudsen blev landskendt, da hun hængte en tyv ud på Facebook. Hun går ikke ind for selvtægt, men ville gøre det igen. Og hun er ikke den eneste.

I 2015 var det indehaveren af en børnetøjsbutik i Odder, som lagde billeder af tyveknægte på Facebook. I 2016 gjorde en butiksejer det samme i Silkeborg.

Og forleden blev Vibeke Knudsen kendt i hele landet, da hun offentliggjorde videobilleder af en kvinde, som tilsyneladende stjal et sæt sengetøj fra hendes forretning Ønskebørn i Aabenraa.

De tre tilfælde er langt fra enestestående. Hver gang fortæller de selvstændige erhvervsdrivende om deres frustration over, at det ifølge dem er for let at slippe afsted med tyveri. Og vrede over, at de stjålne varer aldrig bliver erstattet.

For 45-årige Vibeke Knudsen drejede det sig om et sengesæt til en værdi af 500 kr., som nu kan koste hende en bøde for brud på persondataloven. Ikke desto mindre ville hun gøre det igen.

Selvtægt er ikke lovlig, så selvfølgelig er det efter loven forbudt men for mig fuldt ud forståeligt.

Din mening?

Kommentarer på:  Butiksejer hængte tyv ud på Facebook, men er det i orden?
  • #1   21. dec 2018 Forståeligt, når politiet ikke har de fornødne ressourcer til at opklare, men naturligvis ikke i orden.

• #2   21. dec 2018 Det er helt i orden at gøre det, for det er den eneste måde at gøre opmærksom på det store problem som det er.

Den ene butiksejer efter den anden, ser de samme tyveknægte igen og igen fylde lommer eller i flokke tømme hele partier af varer.

De har tilbageholdt nogle, ringet til politiet som siger vi har ikke tid, bare lad dem gå. Skriv en mail!

Der er beviser, videoer, navne på flere tyveknægte, og politiet siger: Skriv en mail!
    Og så sker der ikke mere.

Hvordan mon det får butiksejere til at føle?
    Total afmagt, mens de ser deres hårdt tjente penge flyve væk, for mange af dem kan ikke engang blive forsikrede mere, grundet for mange tyverier.

Hvem skal betale? Det skal kunderne.

Så jo, det er helt iorden med denne selvtægt. For min skyld kunne de såmænd også tage dem med ud i baglokalet og give dem en 'endefuld'.

• #3   21. dec 2018 Cris7, vi kan da klaske dem med en spegesild på maven i stedet.

• #4   21. dec 2018 Jeps Donna.

Eller lade dem sidde i en gabestok et stykke tid, som udstilling i vinduet.

Kan det ikke gå under kunstfærdig vindues-udsmykning?

• #5   21. dec 2018 Det som ryster ens retssikkerhed er at politiet har tid til at skrive en bøde til dem som hænger tyve ud på facebook. Ellers får butiksejer at vide at de kan lave en online anmeldelse af det kriminelle forhold som betyder at tyve bare kan komme igen for der sker ikke noget.

Vi har set unge rende ind i en butik og vælge dyre jakker for så at tage en håndfuld og løbe ud igen. Politiet havde ikke tid.

Rema1000 oplever at en hob tyve render ind i en butik og fylder indkøbsvognen for så at løbe ud uden at betale. Politiet har ikke tid. Lav en online anmeldelse.

Selv påstår politiet at de reagerer på alle anmeldelser og køre ud til dem - det er så en direkte løgn for det er ikke hvad butiksejer oplever.

• #6   21. dec 2018 Rigtigt Poly.

Når politiet så 'flot' udtaler sig på tv, så gentager de at metoden med at hænge nogen ud er ulovlig, at de kommer når der bliver ringet. At der ikke er mangel på ressourcer, men at de prioriterer!

Videoer bliver vist til en politidirektør i et program, og han sagde at han ikke kunne genkende de problemer som butiksejere havde.

• Claus G
    Claus G Hjælpe-administrator

Følger: 1 Følgere: 15 Emner: 12 Svar: 636
    #7   21. dec 2018 Jeg er ambivalent ved det må jeg tilstå.
    På den ene side kan jeg godt se og forstå at man vælger at begå brud på persondataloven, og jeg havde ærligtalt nok gjort det samme, men på den anden side kender vi jo ikke til politiets arbejde, og det kan jo spænde ben for deres efterforskning.
    Jeg tror dog man skal passe på med at begå den slags selvtægt, selvom det oftest gøres i frustration. Det ender med at vi får sharia lignende tilstande og selvjustits.

• #8   22. dec 2018 Man må de sige at man igennem længere tid, har fået et ganske godt indblik i den måde som politiet arbejder på i disse omtalte sager.

Der er ingen undskyldning for politiet til intet at gøre. De får beviser serveret på et sølvfad.
    Det er meget utrygt for både butiksejere men også de handlende.

Selvtægt her, som det sker med at hænge de kriminelle ud, er helt nødvendig for ellers sker der intet, og problemet bliver kun størrere.

Det ender med at vi får sharia lignende tilstande og selvjustits.

Det kan på INGEN måde samlignes med Sharia, da den er en religiøs lov, hvor det er tilladt at slå folk ihjel bare fordi de er af anden mening.

Kommentér på:
Butiksejer hængte tyv ud på Facebook, men er det i orden?