{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.109 visninger | Oprettet:

God/dårlig arbejdsplads? {{forumTopicSubject}}

Sæt dig ind i teksten og forestil dig at du selv stod i situationen.

Hvis i var på en arbejdsplads som denne ville i så mene den var god eller dårlig? :

<b>Du er ungarbejder.</b>
Du startede på dit nye arbejde for 1½ måned siden og de første 2 uger gik egentlig perfekt, udover at du aldrig har haft et job som det før, så det tager tid for dig at komme ordenligt ind i det hele. Ikke mindst er der en hel del at holde styr på og du kan ikke huske det hele på en gang, så du har en tendens til at spørge din arbejdsgiver ret ofte om hvordan du gør de forskellige ting, da du ikke kan huske på det hele.
Du er kommet for sent to gange, fordi du sov over dig, hvor du første gang fik at vide at det var i orden, men anden gang får du at vide at du aldrig må komme for sent igen, for så bliver du fyret; også selvom der måske ville gå et år før du kom for sent igen.

Da du startede fik du at vide at din løn ville ligge på 50 kroner i timen, men du tænker ikke videre over det da du ikke har prøvet at arbejde på den måde før.
Da din første løn går ind står der på din lønseddel at du får 62 kroner i timen og bliver selvfølgelig overrasket og glad for at du får mere i løn end du havde regnet med. Du tænker ikke mere over det.

Der er nu gået 3 uger og din arbejdsgiver er begyndt at hakke på dig ret tit.
Du siger ikke ret meget til din ene kollega og din arbejdsgiver af frygt for at sige noget forkert, så din arbejdsgiver hakker på dig.

Der er nu gået 4 uger og du bliver stadig hakket på.

I 5. uge smutter din arbejdsgiver og du står selv med din kollega. Du er ryger og har kun 2 pauser til at ryge i, i din 6 timer lange arbejdsdag. Du stresser og ryster, så du vælger derfor at spørge din kollega om det er okay at du lige går ud og ryger, og din kollega lover dig at han/hun ikke siger noget videre til din arbejdsgiver. Både din kollega og din arbejdsgiver er voksne mennesker.
Da dagen er slut og din kollega skal til at have fri, hvor du selv skal vente en times tid med at få fri, tager din arbejdsgiver fat i dig og nævner at du ikke bare må gå ud og ryge- dvs din kollega har stukket dig i ryggen.
Dagen efter er du stadig lidt muggen over det der skete dagen før og passer egentlig dig selv.

Da der er gået de 6 uger (1½ måned) bliver du syg for anden gang. Du føler ikke at du kan gå på arbejde da du virkelig har det rigtig skidt og føler at du kan rende på toilettet og kaste op hvornår det skal være.
Du ringer derfor til din arbejdsgiver og fortæller at du desværre ikke kan møde ind på arbejde, da du har det så skidt som du har det. Din arbejdsgiver bliver irriteret og siger at han/hun overvejer at finde en anden i stedet for dig. Du forstår det som at han/hun vil fyre dig.
Du får det endnu mere skidt med dig selv da du finder ud af at din arbejdsgiver har snydt dig for sølle 300 kroner og du kan ikke finde ud af om det er værd at kæmpe for at få de penge eller ej.

De fleste af dagene har du passet dig selv og haft det fint med at være dernede, men de ting der er dårlige som er sket dernede gør at du overvejer om det er værd at blive dernede eller ej..

<b>- hvad ville du gøre? ville du sige op eller ville du blive dernede?

Kommentarer på:  God/dårlig arbejdsplads?
  • Black Ice  S
    Black Ice S Tilmeldt:
    okt 2007

Følger: 1 Emner: 20 Svar: 173
    #1   3. sep 2008 sig op.

• #2   3. sep 2008 For det første vil jeg så lige sige at det ikke er min situation men min venindes, og jeg har lovet hende at spørge jer herinde om det. smiley

- men da jeg har lovet at hjælpe hende så meget jeg kan, så vil jeg også lige spørge om; mange siger at når man er ungarbejder kan man ikke forvente andet end at blive behandlet dårligt - passer det?

• #3   3. sep 2008 meld dig ind i en fagforening smiley koster ikke ret meget når du er ung.

så kan han ikke bare lige fyre dig uden en god grund.

• #4   3. sep 2008 men altså ja ungarbejder bliver ikke ret tit behandlet ret godt ..

hakker selv en del efter dem vi har på arbejde .. men det er fordi de hellere vil gå og skrive smse og snakke istedet for at feje

• #5   3. sep 2008 Lorte sted, men du har squ heller ikke gjort dit inden du har startet.

Hvor er kontrakten på din ansættelse, og ansætelses vilkår?

• #6   3. sep 2008 "mange siger at når man er ungarbejder kan man ikke forvente andet end at blive behandlet dårligt - passer "

Hold kæft noget pis.

Selvfølgelig skal man KRÆVE at blive behandlet ordentligt, ellers skal man fandme skride fra den arbejdsplads hurtigst muligt!!

• #7   3. sep 2008 For anden gang det stadigvæk ikke mig, men min veninde der står i den situation.

Chris, Hun har ikke fået skrevet kontrakt endnu, da hun fik at vide at der kunne gå 3 måneder med prøvetid, før kontrakten skal skrives.

• #8   3. sep 2008 nu skal vi lige huske at der altid er 2 sider af en historie og nu har jeg selv været ansvarlig for ung arbejderne udde på mit arbejde og det er sku ikke altid læt jeg ville også give hende en advarsel hvis hun havde været syg 2 gange og kommet for sent 2 gange på 1½ måned det sku for meget og det med rygning det kan hun sku gøre i sine pauser.

men det der med hun bliver hakket på det ikke okay af en arbejdsgiver men som sagt der er altid 2 sider af en historie

• #9   3. sep 2008 Kasper, en advarsel? som jeg forstod på min veninde så er det ikke en advarsel, men en trussel hun har fået.

• #10   3. sep 2008 Kender godt de typer, fra den arbejdsplads jeg var på da jeg studerede.. Vi skal liiiiige ud og ryge. Vi ringer lige 1 time inden og siger vi ikke kommer.. Vi kommer altid liiige 5 minutter for sent..

Hvis hun ikke gider at være der, så sig dog op..

• #11   3. sep 2008 Kasper, har du tænkt dig at min veninde skal ringe dagen før og sige: "Jeg er muligvis syg i morgen" hvis hun ikke kan mærke noget dagen før? hvad nu hvis hun først begynder at få det rigtig dårligt og ikke kan falde i søvn før klokken 3, hvis hun overhovedet får sovet pga det? skal hun så bare ringe klokken lort om natten og sige at hun ikke kan komme når hun møder ind på arbejdet klokken 07:30 hver morgen?

• #13   3. sep 2008 Miss C, hvad kan man så gøre?

• #15   3. sep 2008 Miss C, okay. Det vil jeg sige til hende.

• #17   3. sep 2008 Man er satme også for dum er møde forsent 2 gange på et nyt job.
    Hver arbejde har sin rygepolitik, lev med det eller stop med at ryge.

• #19   3. sep 2008 Pappi, nemlig og du nævner kun din egen side.

• #20   3. sep 2008 Din veninde kan godt kræve at blive behandlet ordentligt, der er ikke noget være end at være et sted hvor de ikke er ordentlige over for en.
    Det med ryge pauser, bliver hun desværre nok bare nødt til at vende sig til.
    Men hvis det er skal hun melde sig ind i en fagforening, de kan halt sikker hjælpe hende, for det er ikke i orden at han ikke har skrevet under på nogen ansættelse kontrakt endnu.
    Hvor arbejder hun henne/inden for hvilken branche?

Men held og lykke med det
    Hvis det var mig ville jeg meget hurtigt begynde at kigge efter et nyt job

• #21   3. sep 2008 Pappi - du må nok hellere lave dette udsagn om:
    " SPECIELT da en ungarbejder ikke har verdens mest avancerede opgaver !"

Jeg er ungarbejder, men laver stadigvæk de samme opgaver som de fastansatte.. Så det er sgu ikke alle der har uavancerede opgaver, som eksempelvis at feje hele dagen.. smiley

Derudover er jeg enig med dig i at det virker lidt som sløseri at sove for længe to gange, jeg er kun kommet for sent en gang de sidste 3år, og det var fordi min telefon havde lavet noget ved min kalender så alle mine aftaler var rykket 1 time fremad..
    At rygere ikke bør ryge udenfor pausen vil jeg også give dig ret i, men når den anden kollega har sagt at det er ok synes jeg satme det er for dårligt at han/hun fortæller det til chefen!

• #22   3. sep 2008 Jeg er fuldstændig enig med Pappi - der er ALT for mange ungarbejdere som ikke tager sit arbejde seriøst og 2 sygdomsperioder og 2 gange mødt for sent, det er virkelig useriøst!

• #23   3. sep 2008 Hvis jeg var dig havde jeg sagt op gider sku da ikke være i et lorte arbejdssted som det du er i nu..

Ellers havde jeg kommet op og skændes med chefen.

• #24   3. sep 2008 unge nu til dags kan ikke finde ud af at passe et arbejde ordentlig de er sku selv skyld i at de bliver behandlet dårligt nogen gange.
    for eksempel udde hos os har vi nogen der skal ud på toilettet mindst 15 gange på de 7 timer de er der og de er altid lige syge om mandagen eller fredag de hænger mig fucking langt ud af halsen. for det er faktisk pisse iriterende hvis de ikke kommer for så bliver arbejdet jo ikke lavet

bare lidt galle fra mig af smiley

• #25   3. sep 2008 For det første synes jeg at i er ret uretfærdige ved at sige at hun sløser fordi hun er syg to gange. Jeg ved at hun virkelig har været syg, og haft det rigtig dårligt de to gange, da jeg snakkede i telefon med hende og ikke mindst var hurtigt henne ved hende fordi jeg skulle hente noget hos hende den ene dag og aflevere det til hende igen den anden dag.

- desuden synes jeg heller ikke at arbejdsgiver har ret til at true hende med at fyre hende, ved at hun var så syg som hun var den dag. Ikke bare give hende en advarsel men en direkte trussel om en fyring.

• #26   3. sep 2008 L** *, lige netop. hun <b>arbejder</b> røven ud af bukserne når hun er dernede, og overholder de rygetider hun skal. det var kun fordi hun var så stresset til sidst at hun ikke kunne klare mere at hun gik ud og røg. sådan har jeg i hvert fald forstået det på hende.

• #27   3. sep 2008 <b>"Du er kommet for sent to gange, fordi du sov over dig"</b>

Eeehm, så vidt jeg kan læse ud fra det har hun ikke været syg, men sovet over sig... Undskyld, men mener ikke det er uretfærdigt at kalde hende en sløser hvis hun sover for længe så ofte...

• #28   3. sep 2008 Pappi, ryge hele tiden? hvor kommer den ind henne? det har jeg ikke nævnt nogen steder.

• #29   3. sep 2008 Brejne, Hun sov over sig 2 gange og har været syg 2 gange. De 2 gange hun er kommet for sent har hun sagt til mig at det var fordi hendes vækkeur var i stykker og derfor ikke har ringet optimalt.

• #30   3. sep 2008 ergo- det er ikke noget hun har gjort med vilje.

• #31   3. sep 2008 L** *

Hun spørger kollegaen om hun lige må gå ud og tage en smøg, og kollegaen giver hende lov. Det er 5minutter det drejer sig om, og hvis hun alligevel når det hun skal den dag ser jeg ikke noget forkert i det, ud over at kollegaen, efter at have givet lov vel at mærke, sladrer til bossen.

Altså bare på det grundlag havde jeg godtnok stoppet på arbejdspladsen, gider satme ikke et sted hvor man ikke kan stole på sine kolleger!

• #32   3. sep 2008 L** *, hvordan kan det være sløseri når det er vækkeuret det har været galt med?

• #34   3. sep 2008 jeg kan bare ikke forstå det. hvis hun ikke har haft mulighed for at få sit vækkeur lavet, eller få købt et nyt er det vel ikke hendes skyld. men det ved jeg ikke noget om. det er bare min mening.

• #35   3. sep 2008 Superstar - det vil altid være hendes skyld at hun ikke møder til tiden, hun burde have styr på sit vækkeur smiley

Den undskyldning er bare så BRUGT, tror sgu ikke rigtig på det desværre, og forstår godt hvis arbejdsgiveren synes det er en lam undskyldning.

• #36   3. sep 2008 Brejne, i orden at du har den mening. det vigtigste er vel hvis hun selv ved at hun taler sandt.

• #37   3. sep 2008 Jeg er selv ung arbejder, jeg har aldrig kommet for sent, men vi har fået at vide alle steder vi var, hvis du er syg, så ringer man inden kl.7 om morgenen! hvis man er sent på den ringer man og siger, jeg kommer 5 minutter senere, fordi jeg sov over mig, hvis dette var grunden! Man kommer ikke bare slendtrende ind ad døren 10 minuttere senere, og man så forventer at chefen ser let på det!
    Hvis hun første gang vidste at det var vækkeuret det var galt med, så ville jeg sætte min mobil til at ringe som back-up hvis jeg var hende!
    Selvfølgelig skal hun respekteres, men hun skal også respektere at arbejdsgiveren har altså en virksomhed at køre, han kan ikke blive ved med at tage hensyn til at hun er syg, eller sover over sig. sådan er det! hvis du hele tiden er syg, kan du risikere at blive fyret!
    Og det med rygepausen. Nu står jeg i sko-butik, og vi har et kvarters pause ved 5 timers vagter. Men da jeg arbejdede ved en bager, der var der ikke noget der hed rygning, nu ryger jeg ikke selv, men mange af mine kollegaer gjorde, og når de havde 10 timers vagter, ja så måtte de jo undvære! sådan er livet! man skal respektere de regler der er på arbejdspladsen!

• #39   3. sep 2008 Jamen helt ærligt hvor svært kan det være.. Hvis man har et arbejde, så skal man sku også kunne klare det ansvar der følger med! Det er det samme på en uddannelse, du bliver smidt ud, hvis du har for meget fravær! Det er lige så meget, hvis ikke mere, ung arbejderens ansvar som arbejdsgiveren. Som jeg sagde før, det er en virksomhed, hvis man ikke kan klare presset så er det ikke det man skal, så skal man finde noget andet! Med et arbejder følger et ansvar, og hvis man ikke forstår det, så er man ikke gammel nok til et arbejde!

• #40   3. sep 2008 Att. pappi : Jamen så svært kan det vel ikke være ? Det er vel basis viden , eller er det bare mig ?

• #42   3. sep 2008 Att. Pappi : Ja, gad ikke læse dem alle sammen smiley , men forstod du er boss et sted? så havde du vel også været ret arrig hvis det var dig der var boss for sådan en uansvarlig unge ?
    Bare jeg læser det første, og at det var hendes vækkeur, ja godaw man! så er man sku uansvarlig.

• #43   3. sep 2008 Att. Pappi : Du minder mig ekstremt meget om min chef på mit allerførste arbejde.. Det skal lige siges at vi er helt tilbage i 03 her.. Jeg var røget ind i en periode med on/off influenza lige da jeg var startet, og han var indforstået med det, for de fleste dage mødte jeg op alligevel, da jeg jo var bange for at miste mit job.. (Blev dog sendt hjem et par gange) Da jeg havde været der i 8mdr skulle vi flytte og jeg blev nødt til at sige op.. En dag da der ikke var mange kunder går chefen og mig og snakker lidt, og jeg siger at han har lært mig SÅ meget, og jeg er glad for at han ikk fyrede mig da jeg havde min sygeperiode.. Da kom han netop med den at man ikke bare smider guld væk.. Den har jeg aldrig glemt.. Det varmede virkelig...

• #44   3. sep 2008 Att. Natascha : Nej, men en arbejdsgiver må godt fyre personen hvis personen udebliver fra arbejdet, eller over en kort periode kommer for sent uden at anmelde det! Kender jeg en der blev, og hendes fagforening gav arbejdsgiveren ret.

• #45   3. sep 2008 ja, men hun har ikke ringet og sagt hun kommer for sent.. man kommer sku ikkee bare gående ind ad døren 5-10 minutter efter man skulle møde, man ringer, og hvis man ikke ringer, og det forsætter, så risikere man en fyring, fordi det er det der kaldes udeblivelse af vagt.

• #46   3. sep 2008 hun har meldt at hun kom for sent.

• #48   3. sep 2008 Ja men det jo ikke kun pga. den sygemelding. det jo sagen set på samlet.

• #49   3. sep 2008 Att. Julie : Tak, lige mine ord! så længe der ikke er en kontrakt og det er en prøveperiode, så er det som Julie siger, du kan blive fyret uden grund!

Og superstar : din veninde burde overveje betydningen af det ord der hedder ansvar, det har man nemlig på sin arbejdsplads, om man så lige er startet, eller om man har været der i lang tid. Hvis hun første gang vidste at det var vækkeuret det var galt med, så sætter man mobilen til som back up

Kommentér på:
God/dårlig arbejdsplads?

x