{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
277 visninger | Oprettet:

Lærer fyret: Ville ikke danse om juletræet {{forumTopicSubject}}

https://www.avisen.dk/laerer-fyret-ville-ikke-danse-om-juletraeet_541159.aspx?redir=eniro&utm_campaign=eniro&utm_medium=Eniro&utm_source=eniro

Ligebehandlingsnævnet har afgjort, at en skole skal betale næsten en halv million kroner til en lærer, der blev fyret, fordi hun som Jehovas Vidne ikke ville danse om juletræet.

Læreren havde allerede i september sagt til sin leder, at hun ikke ville danse om juletræet, da hun som Jehovas Vidne ikke fejrer jul. Hun foreslog dog, at hun kunne hjælpe eleverne med at stille op i en kæde og overvære dem under dansen, så længe hun ikke selv skulle danse. Men det var ikke nok for skolen.

Læreren foreslog derfor, at hun kunne tage en selvbetalt fridag eller hjælpe til med andre ting under arrangementet, men det accepterede skolen heller ikke. Det endte med, at læreren sygemeldte sig i tiden op til juleafslutningen. Kort efter blev hun fyret, fordi hun ikke havde deltaget i juleafslutningen.

Ligebehandlingsnævnet slår i sin afgørelse fast, at skolen ikke var gået i dialog med læreren omkring at finde en løsning. Der står også i afgørelsen, at skolen ikke kunne forsvare, hvorfor en anden lærer ikke bare kunne danse om træet sammen med eleverne.

Skolen forsvarede sig med, at juletræsdansen ikke var en religiøs handling, men derimod en del af den danske kultur. Ligebehandlingsnævnet holdt dog fast i, at det handlede om lærerens egen følelse.

Ligebehandlingsnævnets afgørelse kan du læse her:

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... ?id=207739

Hvad er din mening om denne sag?

Jeg har aldrig brudt mig om, at man bruger ens religion som undskyldning for ikke at ville 'så det ene' og 'så det andet' fordi, religionen forbyder det, men læreren kom jo med flere forslag til skolen, hvad hun alternativt kunne gøre i stedet for at danse om juletræet, måske havde det været klogt fra skolen side at acceptere et af hendes forslag?

Kommentarer på:  Lærer fyret: Ville ikke danse om juletræet
  • #1   8. mar Som beskrevet her synes jeg heller ikke at skolen har ageret særlig fornuftigt og man fornemmer at læreren skulle fyres uanset hvad smiley
    Mon ikke der findes en dybere årsag som vi ikke har hørt om smiley

• Ronald G
    Ronald G Online Tilmeldt:
    dec 2015

Følger: 9 Følgere: 35 Emner: 86 Svar: 2.351
    #2   8. mar Helt skørt -- Og hvad vil man også med en Jehova, Mon ikke det kunne støde visse elever og forældre,

• polysl
    polysl Online Tilmeldt:
    dec 2014

Følger: 8 Følgere: 191 Emner: 404 Svar: 5.801
    #3   8. mar Hun var vellidt hos elever - så hendes tro har intet med hendes gerning på skolen. Skolen har ville sætte et eksempel på man skal deltage i kultur arrangementer som lærer - danse om juletræ har intet med religion at gøre - alt er mere eller mindre importeret fra andre lande og så implementeret i dansk kultur. Skolen har gjort det til en religiøst strid.

• #4   8. mar Ja jeg syntes nu at læren gjorde sit for at få det til at køre så syntes det er ok at hun får de penge smiley

• #5   8. mar Mon ikke der findes en dybere årsag som vi ikke har hørt om

Jo Cody det tror jeg også, der gør.

• #6   8. mar Men Jehovas vidner går nu også over stregen ind imellem, det kommer næsten mere til at handle om principper end om tro.
    Vi havde et barn på fritidshjemmet, som lige som de andre børn fik en nissehue til en juletræs fest, men da moren kom havde hun blot at aflevere den, hold da op hvor tøsen græd.
    Det er kort proces, hak, hak, hak. - Ingen flexibilitet.

Angående tråden, har begge fejl, men en halv million kroner for at undgå at danse om juletræet, er da en pæn betaling, også for pæn.

• polysl
    polysl Online Tilmeldt:
    dec 2014

#7   8. mar markgreven

ikke enig...kun skolen har begået en fejl, hun har på flere måder prøvet at blive sat til noget andet og det burde skolen respekterer. Jehovas Vidner fejre ikke jul og burde respekteres på samme måde som de som fritages for samfunds religion.

• #8   8. mar Polysl.

Når du søger jobbet som lærer skal du være omstillingsparat og flexibel, det ved jeg ikke om du synes hun var.

• polysl
    polysl Online Tilmeldt:
    dec 2014

#9   8. mar markgreven
    Tror du muslimske lærere er omstillingsparate på diverse skoler? nej der tages hensyn til deres religion og tillader tørklæde, fritager dem fra alt der har med religion, eller andet som er i strid med deres kultur...

• #10   8. mar Polysl.

Men det har jeg heller aldrig sagt var i orden, men det er måske nemmere at prøve sagen af mod en fra Jehovas vidner, end en flok muslimer.

• #11   8. mar Polysl så må der tales om muslimske friskoler smiley

• polysl
    polysl Online Tilmeldt:
    dec 2014

#12   8. mar Grundloven sikre at man ikke lastes for at være religiøs og ikke at deltage i arrangementer som ikke tangerer en borgers kultur.

Der står intet om nogen steder man skal påtage sig et lands kultur eller tvinges.

• polysl
    polysl Online Tilmeldt:
    dec 2014

#13   8. mar Leon

Nu mener jeg folkeskoler og ikke muslimske friskoler - her fejre man ikke jul eller alt hvad der hører til.

Friskoler er mere frie til at lave deres dagsorden bare den ikke strider imod undervisnings ministeriets regler og krav.

• #14   8. mar Polysl.

Nu skal jeg lige være sikker på om det er kvinden fra Jehovas vidner vi stadig taler om, eller om det er muslimer.
    I førstnævnte tilfælde er der vel intet der rokker ved hendes kultur, da hun formentlig er dansker, og er bekendt med at der findes juletræer i december.
    At danse om juletræet er nu ikke særligt kristent, det er vel i grunden ikke mere religiøst end at tørre sig bagi efter et toiletbesøg.

Muslimerne udgør et andet problem, og det er da også en debat værd, men skal vi ikke prøve at lade være med at blande æbler og pærer sammen i denne tråd?
    Vi kan jo vente og se om denne sag danner præcedens for andre grupper.

• polysl
    polysl Online Tilmeldt:
    dec 2014

#15   8. mar markgreeven

Det var ikke for at vende talen hen på muslimer kun påpeget forskellen på hvordan ledelser på skoler forskel behandler - hvis det havde været en muslimsk lærer så havde de nok reageret anderledes.

• #16   8. mar Polysl.

Det er utvivlsomt sandt, der er vis elastik tolerance når det drejer sig om muslimer, men her kan man sige at det nok ikke var kommet bag på skolens ledelse, at der var visse juletraditioner de ville fravælge.
    Jeg er lidt mere i tvivl med Jehovas vidner, om det virkelig er forbudt at bære nissehue eller danse om juletræet, eller om det helt og aldeles er en subjektiv holdning, eller menighedens.
    I så fald skal det jo ikke respekteres, nissehuer og juletræer kan umuligt stride mod nogens religiøse overbevisning.
    Muslimerne på apotekerne hvor jeg arbejdede, tog med glæde en nissehue på i december medens de ekspederede kunderne.

• polysl
    polysl Online Tilmeldt:
    dec 2014

#17   8. mar markgreven

Jehovas Vidner fejre ikke jul og til det høre der jule arrangementer til som dans om juletræ, nissehuer,

Hvorfor fejre de ikke jul...fordi de mener den har hedenske rødder og dermed i strid med deres religion.

jw..fejre jesus død og ikke hans fødsel

citat fra jw...

Jesus sagde at vi skulle mindes hans død, ikke hans fødsel. – Lukas 22:19, 20.

• #18   8. mar Polysl.

Men nu var det jo ikke sådan, at hun ikke ville være med til arrangementet, hun ville bare ikke danse om juletræet, som slet ikke er hedensk, men en tysk opfindelse.

Dine bibelcitater, fattet jeg hat af, så undlader at kommentere dem.

• polysl
    polysl Online Tilmeldt:
    dec 2014

#19   8. mar markgreven

Det citat fra biblen er mere til at understøtte hvorfor jw ikke fejre jul.

Nu er det jo jw selv der siger det er en hedensk oprindelse, men som sådan ligegyldig i det her sammenhæng for jw fejre ikke Kristus fødsel ifølge deres tro og dermed heller ikke deltager i arrangementer som har med Kristus fødsel at gøre.

• #20   8. mar Nu er det jo jw selv der siger det er en hedensk oprindelse, men som sådan ligegyldig i det her sammenhæng for jw fejre ikke Kristus fødsel ifølge deres tro og dermed heller ikke deltager i arrangementer som har med Kristus fødsel at gøre.

Nu har dansen om juletræet jo ikke det mindste at gøre med Kristus fødsel, men en tradition der på et tidspunkt er opstået, hvorfor og hvordan traditionen er opstået, er der vist ingen, der rigtig ved.

• #21   8. mar Polysl.

Det kan da godt være Lukas har skrevet man skulle fejre hans død, og ikke hans fødsel, men jeg kan intet sted se i de citater, at det skulle være direkte forbudt.

• polysl
    polysl Online Tilmeldt:
    dec 2014

#22   8. mar markgreven

Det er som jw fortolker det - og gør det til deres religiøs kultur...det må man så bare respekterer på lige fod med andres fortolkninger i det religiøse.

Man kan ikke som nogen sidde og bedømme hvad de andre skal tro på...

• #23   8. mar Polysl.

Nå nå, der kommer nye vinde fra dig af. smiley

Du er måske blevet konvertit, for det er da ikke de ord jeg hører fra dig af, når der debatteres muslimer og gevandter. smiley

• polysl
    polysl Online Tilmeldt:
    dec 2014

#24   8. mar Nu er jw ikke skrupskøre som flere andre religiøse, og derfor er jeg mere for deres færden i samfundet til forskel for andre.

nej er ikke konvertit - men agnostiker,

jeg tror på at havenisser bliver levende om natten men det er ikke lykkedes mig at fange de bæster for så var de kommet på havearbejde smiley

Jeg syntes at muslimer fylder for meget i samfundet hvor de som forret over alle andre får en længere snor pga. konflikt sky offentlige ansatte.

Som demokratisk samfund betyder det at alle er lige for loven - det kan man så læse på avisen.dk at sådan forholder det sig ikke - for kultur og religion er nået helt til doms hvor der kigges mere på det kulturelle end loven. Loven skal ikke kunne gradbøjes på nogen måde hverken kulturelt eller religiøst.

• Ronald G
    dec 2015

#25   8. mar De er heller ikke værd at spilde tid på.. Det må de næste generationer tage sig af.

• polysl
    polysl Online Tilmeldt:
    dec 2014

#26   8. mar markgreven

Det ville nok ikke være en pæn arv at levere til næste generation.

• #27   8. mar Annella, jeg tænker tavshed er guld. Folk bør lukke røven. Kort sagt, så kan ævl og syge racistiske holdninger ikke bruges. Men altså der er jo altid samfundstabere der ynder at ytre sig om ting de overhovedet ikke forstår et suk af. Glæder mig til din/Jeres næste mail.

• #28   8. mar Claus.

Forklaring udbedes!!!!

Og du har været admin?

Du burde søge ind på psykiatrisk skadestue.

Ps. Dit indlæg er kopieret.

• #29   8. mar #28
    Din tilsvining er kopieret!

• polysl
    polysl Online Tilmeldt:
    dec 2014

#30   8. mar Ignorer claus og hans kommentarer - så dør de hen i stilhed.

• #31   8. mar Claus.

Det var ikke tilsvining, blot et godt råd.
    Det fortæller du lige support ikke? - Eller skal jeg gøre det?
    Jeg kan også ringe efter den blå vogn til dig, og du skylder mig intet.

• #32   8. mar Polysl din gamle spritter og løgner. Shhh...

• #33   8. mar Alan Bay, også shhhhh til dig. Dine råd bør du nok om nogen selv følge.

• #34   9. mar #27

Annella, jeg tænker tavshed er guld. Folk bør lukke røven. Kort sagt, så kan ævl og syge racistiske holdninger ikke bruges

Altså Claus jeg ser ikke en eneste racistisk udtalelse i en eneste af de kommentarer, der er blevet skrevet.

Og så lad være med at skændes, nu var her lige blevet fredeligt på BB, så lad freden fortsætte uden skænderier og personlige fornærmelser, det har vi haft mere end rigeligt af, det behøver vi ikke dyrke.

• #35   9. mar Og forresten nogle gange ville det være en fordel, hvis 'jeres' tastatur er blokeret smiley

tapetus.pl

profilbillede
  • #36   9. mar Vor herre bevares begynder det cirkus nu igen smiley

• #37   9. mar #36

Cody

Vor herre bevares begynder det cirkus nu igen

Forhåbentligt ikke!!

• Ronald G
    dec 2015

#38   9. mar Ja Cody han er sgu til at brække sig over .
    Mon ikke snart Baboom selv finder ud af hvem der skaber al balladen.

• #39   10. mar Jeg blev dejligt glad og også overrasket over at jeg igen kan kommenterer i Anellas tråde. Så jeg mener at vi alle skal prøve at finde en god og hyggelig stemning frem uden alt det ævl og kævl. Det er for meget,
    Forøvrigt synes jeg at det er nogle mærkelige regler de har i Jehovas Vidner og jeg kan ikke fordrage den sekt. De lader hellere deres børn dø end de giver dem blod.
    Langt ude havde jeg familie i Jylland der ikke måtte rejse sig i kirken når "Vores" præst bad dem, De må kun hylde Jehova, Jeg kom engang til at sige Tillykke til en af dem, det måtte man heller ikke, Det var at hylde andre end Jehova. De er lidt syge i deres tanker efter min ydmyge mening. At danse omkring et juletræ er vist ikke noget Jehova har siddet i sin hellige himmel og bestemt sig for. Hold nu op,

• Ronald G
    dec 2015

#40   10. mar De har altid været syge i roen kisser.
    da vi var børn - og det er sgu længe siden. var de meget mere på stikkerne.
    Jeg tror ikke de findes hernede, jeg har aldrig hørt om dem.

• cris7
    cris7 Online Tilmeldt:
    dec 2014

Følger: 19 Følgere: 32 Emner: 39 Svar: 1.186
    #41   10. mar #39 Kisser smiley

Jeg har gode venner som er Jehovas vidner. Det som du nævner, lyder lidt forkert. Jehovas vidner ville ikke gå i kirke, medmindre der er tale om en begravelse af et familiemedlem, som er del af kirken. Der skal også udvises respekt.

Jehovas vidner siger da også tillykke, skriver kort giver gaver, hvis fx. et barn bliver født, bryllup, bryllupsdage, færdig uddannelse.

Juletræet repræsenterer da direkte julen, stjernen i toppen, og alt det andet. Det er ikke bare en tradition, men betragtes som en religiøs fest.
    EID er også en tradition samt religiøs fest i muslimske lande, men det fejrer kristne da heller ikke de steder.

Selvfølgelig skulle læreren ikke fyres. Har jo istedet tilbudt at yde andre opgaver, og selv sørget for at alle egne opgaver var opfyldt.

• polysl
    polysl Online Tilmeldt:
    dec 2014

#42   10. mar Cris

Nu ved jeg at Jehovas vidner ikke har venner, bekendte, familie som de har social samvær med - ja man kan være venner med dem - men ikke social samvær uden de er jw..

Jeg har ikke noget imod JW bare de holder sig langt væk, det positive er at de ikke springer nogen som helst i luften - som så mange andre religiøse idioter hvor pæren er slukket fra fødsel.

• #43   10. mar #41 Cris.
    Jeg ved bare at da jeg sagde tillykke med fødselsdagen fik jeg nogle øjne der kunne dræbe. og da jeg en anden gang sagde skål blev der fuldstændig stille og jeg fik senere at vide at det måtte Jehovas Vidner altså ikke sige.
    Jeg truede dem engang ved min dør hvor jeg sagde at næste gang de kom til min dør,ja så ville de få en spand vand i hovedet. Og grunden forklarede jeg dem også, ingen blod til deres børn, selv om det kunne redde deres liv. Efterfølgende skrev de mit navn op, så jeg fra vinduet, og jeg fik ikke flere besøg.
    Forøvrigt så er der så meget misbrug fra de "Ældstes" side, der har været mange eksempler på at de har været lige lovlig pilfingret over for de yngste medlemmer af sekten.

• Ronald G
    dec 2015

#44   10. mar Er man overrendt . kan man også hænge en lille klar plastik flaske med rød frugtfarve i, på døren, og nedeunder bare skrive Blodprøve. Det holder dem også væk, eller en kanyle, også med rød farve i.

• cris7
    cris7 Online Tilmeldt:
    dec 2014

Følger: 19 Følgere: 32 Emner: 39 Svar: 1.186
    #45   10. mar Jehovas vidner fejrer ikke fødselsdag, eller jul, men at nogen skulle opføre sig med dræberøjne er svært at forstå. For normalt så siger de bare stille og roligt tak, eller forklarer lige kort hvorfor de ikke holder fødselsdag, jul eller siger skål.

Men som alle steder, vil der altid være nogle som måske ikke har den bedste måde at udtrykke sig på.

• #46   10. mar Ja Cris, der vil altid være nogle der er mere høflige end andre, nu var jeg ret ung og kunne ikke rigtigt kapere disse hændelser, jeg var usikker på mig selv og tog det nok lidt mere som en nedværdigelse, Nu ville jeg bare have en skuldertrækning til overs for det.

Kommentér på:
Lærer fyret: Ville ikke danse om juletræet