{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
316 visninger | Oprettet:

En mikrochip skudt ind i hånden {{forumTopicSubject}}

http://nyheder.tv2.dk/samfund/2018-12-20-tusindvis-af-svenskere-faar-en-mikrochip-skudt-ind-i-haanden

Når Marianne Stjernvall skal låse sig ind på sit arbejde, behøver hun ikke længere at huske sit nøglekort.

Hun fører blot sin venstre hånd ganske tæt op forbi kortlæseren, som kvitterer med et bip og et grønt lys, så hun kan gå ind ad døren.

Inde mellem tommel- og pegefinger har Marianne Stjernvall fået skudt en lille chip ind under huden. Den fungerer som nøglekort til hendes arbejde. Hun kan også bruge den, når hun skal printe eller betale for mad i kantinen. Sammen med cirka 100 kolleger hos rejseudbyderen TUI i Stockholm har hun sagt ja til et tilbud om at prøve chippen.

- Jeg synes, det er virkelig smart. Så har jeg altid mit kort med mig. Og jeg håber, jeg kan bruge den til mange flere ting i fremtiden. Som nøgle til min opgang eller i fitnesscentret. Så slipper man helt for at have ting med sig, men kan bare gå ud, som man er, siger Marianne Stjernvall.

Medarbejderne fra TUI er ikke alene – over 4000 svenskere har nu fået den lille chip skudt ind under huden.

Den kan eksempelvis også åbne ens LinkedIn-profil direkte, hvis man holder sin telefon tæt hen over den. Faktisk er det ret meget op til brugeren, og til den infrastruktur der er i samfundet, hvor mange ting man kan bruge den til, forklarer grundlæggeren af BIOHAX International, Jowan Österlund, som er førende på markedet.

Mulighederne kan udover nøglekort være kort til fitness eller andre medlemskort i forretninger, betalingskort og billetten til de svenske jernbaner.

Sikkerheden har været og er stadig en stor del af projektet, men chippen indeholder ingen GPS og er helt passiv, når den ikke bliver brugt aktivt – fuldstændigt som et nøglekort – så risikoen er minimal, siger Jowan Österlund.

- Alt kan jo hackes. Men det er betydeligt sværere, i og med den er meget lille, og vi sætter den de facto bag en fysisk mur, og så har vi har begrænset rækkevidden meget. Det, vi skal sørge for, er, at den altid skal være værdiløs for andre. Den kommer aldrig til at indeholde komplette sæt af data, siger han.

Ville sådan en chip være noget for dig?

Ikke for mig ellers tak jeg vil ikke have sådan et fremmedlegeme i min krop, hvis det ikke er en medicinsk nødvendighed.

Kommentarer på:  En mikrochip skudt ind i hånden
  • #1   28. dec 2018 Synes absolut ikke om det.

Først og fremmest er det et 'fremmedlegeme' man tilfører kroppen. Kroppen har det ofte med at reagere mod fremmedlegemer. Det kan gro fast, det kan 'gå' videre i kroppen, det kan give allergiske reaktioner.

Og, ja, alt kan hackes. Grundlæggeren af BIOHAX International, Jowan Österlund, nævner selv at chippen kan bruges til meget.

Så mon ikke nogle vil se det som en udfordring at hacke denne chip?

Jeg er helt enig i, som Annella siger, at jeg heller ikke ville tillade dette, medmindre der er tale om medicinsk nødvendighed.

• #2   28. dec 2018 Jeg ville ikke selv gøre det.
    Men i princippet, så har vi jo ikke noget imod at lade vores husdyr få chip ind under huden. Det kan virke lidt dobbeltmoralsk når man tænker lidt nærmere over det.
    Men jeg ville stadig takke nej til sådan et eksperiment.
    Ikke fordi jeg frygter at det kan "hackes", men mere det at hvis jeg en dag stopper i pågældende firma, hvad så? Hugger de så fingeren af mig smiley
    Nej selvfølgelig gør de ikke det, det er der jo heldigvis tænkt på. Brugeren deaktiveres i adgangskontrollen.
    Men som i er inde på, så kan det jo nemt misbruges. Jeg tror ikke på at teknologien er så sikker endnu.

• Nasty
    Nasty Tilmeldt:
    okt 2016

Følger: 7 Følgere: 18 Svar: 393
    #3   28. dec 2018 Hvis jeg bliver dement og ender på et plejehjem, så vil jeg ikke have noget imod at blive chippet med en GPS, så jeg ikke risikerer at ende mine dage i en vandfyldt grøft eller snedrive, hvis jeg skulle finde på at tage en springtur.

Den nævnte chip i opslaget er jeg usikker på, men da jeg bliver mere og mere glad for elektronik og de muligheder, det giver, skulle det ikke undre mig, at jeg ville takke ja.

Fremmedlegemer i min krop skræmmer mig ikke. Har haft hul i ørerne til øreringe i en 40 år, kontaktlinser også i mange år, samt et par bisser, der er skruet fast. Skulle det blive nødvendigt med nye hofter, ville jeg også takke ja.

• #4   28. dec 2018 Nasty, man har faktisk brugt det i en del år, det med GPS til demente, der har tendens til at gå på opdagelse.
    Mange bruger en Lommy, men så vidt jeg ved, er det med egenbetaling, dvs ikke noget plejecentre eller stat giver tilskud til.
    Ham der opfandt Lommy, har jeg arbejdet sammen med for en del år siden. Jeg synes det er en genial opfindelse.
    Men det kommer nok på et tidspunkt, hvor det kan kan komme ind i huden, via mindre indgreb. Men det varer nok en del år endnu, for der skal jo en energikilde til, som helst skal kunne supplere i mange år.

• Nasty
    Nasty Tilmeldt:
    okt 2016

Følger: 7 Følgere: 18 Svar: 393
    #5   28. dec 2018 Måtte lige Google 'Lommy'. Synes også, det lyder som en genial opfindelse.
    Synes, det burde være obligatorisk. Når man tænker i, hvad der skal bruges af ressourcer, når en bortløbet plejehjemsbeboer skal eftersøges. DET er dyrt i plejehjemspersonale, politiets hundeførere og evt. en helikopter!

• #6   28. dec 2018 #2
    Men i princippet, så har vi jo ikke noget imod at lade vores husdyr få chip ind under huden. Det kan virke lidt dobbeltmoralsk når man tænker lidt nærmere over det.

Det kan på ingen måde samlignes med en chip for mennesker, og deres færden!

Men, som du også nævner, hvad hvis man forlader firma, og chippen skal tages ud? Det havde jeg ikke lige tænkt på.

Ja, det giver god mening for demente at de kan spores, dog ikke ved at indoperere en chip. Men absolut heller ikke for at spare på vagt i nattetimerne, hvor meget andet kan ske.
    Fremmedlegemer i min krop skræmmer mig ikke. Har haft hul i ørerne til øreringe i en 40 år, kontaktlinser også i mange år, samt et par bisser, der er skruet fast.

Dette kan heller ikke samlignes, med overstående indlæg. Huller i ørene har de fleste, kontaktlinser og tænder, går under medicinske muligheder, så kan være nødvendige, men som man stadig skal holde øje med.

Fx. kan jeg ikke tåle kontaktlinser, eller nogen former for uægte smykker, reagerer kraftigt på det.

• #7   28. dec 2018 Som sådan er det en god ide i mange henseende - men nu har man jo altid ansigtet med sig, øjnene med sig og fingre med sig så hvorfor lige få en chip ind under huden.?

Som det nævnes så skal den jo fjernes når man ikke er ansat længere, og det er jo ikke som at trykke en bums ud. Så den skal fjernes kirurgisk og så giver den jo ingen mening længere når man har de andre muligheder. Fremmedlegemer under huden har det med at vandre - hvordan sikre man det?

• #8   28. dec 2018 #2
    Claus

Jeg synes ikke det virker dobbetmoralsk, hvis vi giver vore husdyr en chip under huden, det er mere til dyrenes egen sikkerhed, dyrene kan med disse chips spores til deres ejere, hvis de pludselig forsvinder.

Mine katte har aldrig haft en chip og får det heller aldrig.

• #9   28. dec 2018 #8

Vores katte har ikke alle haft chip i. Det er kun vores maine coons der har haft det, da det var krav fra opdrættet. Alle de andre, har haft enten øretatoveringer eller slet intet.

• #10   28. dec 2018 Hvad har et dyrs chip på nogen måde at gøre med at sætte en chip på et menneske?

INTET!

• #11   28. dec 2018 Princippet er da det samme, så selvfølgeligt har det en sammenligning. Dyrets chip er til identificering. Det er den omtalte chip i artiklen også, bare til mennesker.

• #12   28. dec 2018 Nej, man kan ikke samligne denne chip på nogen måde mellem dyr og mennesker.

I princippet er det det samme hvis man dermed ønsker at vide hvor den ansatte befinder sig døgnet rundt. Hvilket er et uhyggeligt senarie.

Jeg forstår simpelt hen ikke at nogen overhovedet vil tillade at udsætte sig selv for det!

Det er ekstrem overvågning, på en dårlig måde.

• #13   28. dec 2018 Der er ikke GPS i den omtalte chip. Så jo det er sådan set helt det samme.

• #14   28. dec 2018 Jeg vil holde min moralske skrubler om sådan mikrochip for mig selv for som så meget andet tænker jeg i vores farver nye verden og fremtid smiley

• #15   28. dec 2018 Ved seneste serviceeftersyn af bilen blev der, efter at fået det forslået 2 gange, installeret en chip/GPS i bilen, under påskud af at Vejservice altid kunne finde bilen, selv de mest øde steder.

Det er selvfølgelig nok en fordel , hvis bilen skulle blive stjålet, men de øde steder kommer jeg ikke mere, så jeg overvejer stadig.

Den skal nemlig først aktiveres af mig i en mail de sendte mig , før den virker... smiley

Ville I andre ikke betænke jer?

• #16   28. dec 2018 Sådan en tracker, har tyvene allerede værktøj imod idag. Det kaldes en jammer. Så det er lige så falsk tryghed som en tyverialarm smiley

Men smart nok til vejhjælp og lign. Man kan jo risikere at køre i stykker midt ude et øde sted. Så er det fint nok at de kan finde koordinater på bilen, via GPS.
    Men så igen, de fleste har jo navigation i enten bilen eller i mobilen, og den kan jo det samme.
    Så jeg ville takke nej smiley

• #17   28. dec 2018 Overvågning, overvågning, og igen overvågning!

Hvilket bliver brugt under dække.

FØJ!

• #18   28. dec 2018 Madonna og Claus

Vi har i vores bil en nødhjælpskontakt, den er direkte forbundet med (nå ja så må jeg fortælle hvilken bil vi har - en Mercedes) Mercedes, hvor der er vagt på 24 timer i døgnet. Kontakten har tillige en kode, så Mercedes til hver en tid, kan følge bilen.

Og den sk... knap har jeg ramt et par gange, når jeg har rodet rundt med at indstille spejlet til min kørestilling, for knappen sidder lige over spejlet, men er næsten usynlig.

Når jeg ved disse fejltagelser har aktiveret kontakten, kommer der med det samme en stemme og spørger, hvilken hjælp jeg har brug, heldigvis ingen, jeg undskylder mange gange og håber, at det ikke sker igen.

• #19   28. dec 2018 Annella, ja der er efterhånden en del bilmærker der har taget det til sig med nød/vejhjælp knap integreret i bilen.
    Faktisk har større entreprenørmaskiner brugt denne sporingsform i mange år, ligesom de har i det maritime og flytrafikken smiley
    Så om vi tager en sejltur fra Sjælland til Jylland i færge, eller flyver til Kreta, så er vores transport overvåget.

• #20   28. dec 2018 Den eneste fordel er at man er fri for at passe på alle de kort og huske koder, men virker chippen når vi er døde, så ville en masse mennesker pludseligt mangle den ene hånd?????

Kommentér på:
En mikrochip skudt ind i hånden