{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
80 visninger | Oprettet:

Københavns Kommune fremmer altanegoismen {{forumTopicSubject}}

https://politikenbyrum.dk/Debat/art7006460/K%C3%B8benhavns-Kommune-fremmer-altanegoismen

I København er armene blevet åbnet på vid gab for altaner, skriver forfatter og københavner – uden altan – Janus Kodal, der mener, at arkitekterne i forvaltningen er tvunget til at godkende projekter, som er arkitektonisk og æstetisk uforsvarlige.

Her i en lille andelsforening i København K, hvor jeg bor, er den også gal. Interessekonflikten er brudt ud, fordi vi er nogle stykker, der indvender, at de 'forbedringer', tre andelshavere vil lave i form af store altaner i en meget lille gård, vil påføre os andre tilsvarende forringelser.

Om de vil tage hensyn og lave altanerne lidt mindre? Næh, for kommunen har godkendt dem så store, som de overhovedet kan blive! Om de vil holde kvistaltanen inden for tagfoden, så den ikke hænger som en stor helikopterplatform ud gennem taget? Fandme nej, for kommunen har godkendt den! Når det private territorium skal udvides, bliver dialogen og de kønne ord om naboskab ligesom lidt fjerne.
Pyt med, at altanen kun bruges halvdelen af året, men påfører underboerne forringelser hele året. Når bare markedet vækster. Og når altanfirmaerne trues på pengene, sætter de alt ind for at pylre så fornærmet, at politikerne makker ret.

Det skete for eksempel i forbindelse med den famøse dagslysberegner. Den blev trukket tilbage, da den rent faktisk viste, at forringelserne for mange underliggende lejligheder i København oversteg, hvad loven tillod.

Hvis det er altaner, som på billedet i dette link:

https://politiken.dk/debat/debatindlaeg/art6188598/K%C3%B8benhavnernes-%C3%A6kle-altansyge-lukker-resten-af-verden-ude

så forstår jeg ikke opstanden og modstanden mod disse små 'udhængsler', og så meget lys kan jeg heller ikke forestille mig, de tager fra underboen.

Og så kan jeg forøvrigt godt forstå de Københavnerne, der gerne vil have en altan, hvor de lige kan træde ud på i den (sikkert ikke altid) friske luft.

Din mening?

Kommentarer på:  Københavns Kommune fremmer altanegoismen
  • #1   5. feb "arkitekterne i forvaltningen er tvunget til at godkende projekter, som er arkitektonisk og æstetisk uforsvarlige."

spørgsmålet er her om bygningernes bærende elementer ikke bliver belastet af de store tunge altaner, og det kræver en del beregninger for at finde ud af det.
    Forvaltningens arkitekter er nødt til at holde skansen, selv om kommunen presser på.

• #2   5. feb Hvem vil have en altan med udsigt i gården, det må da være ret ucharmerende, med hensyn til gene så kan det vel være ligegyldigt for der har folk jo soveværelse de fleste steder så lige gener kan jeg ikke få øje på. Med hensyn til det æstetiske så er det også ligegyldigt da ikke andre end beboerne kan se altanerne.

• Madonna M
    Madonna M Online Tilmeldt:
    jan 2019

Følger: 5 Følgere: 3 Emner: 8 Svar: 299
    #3   5. feb Bare arkitekterne er garanter for, at altanen ikke skvatter ned, så må det være okay,

Vi fik forøget altanens bredde med 60 centimeter, da vi fik lukkede altaner.

Kommentér på:
Københavns Kommune fremmer altanegoismen