{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
144 visninger | Oprettet:

Alene i et stort hus: Ældre bliver boende, selvom de måske gjorde bedst i at flytte {{forumTopicSubject}}

https://www.dr.dk/nyheder/regionale/nordjylland/alene-i-et-stort-hus-aeldre-bliver-boende-selvom-de-maaske-gjorde

En stor del af parcelhusene bebos nemlig af ældre, enlige eller familier, hvor børnene er flyttet hjemmefra.

Ifølge Statens Bygningsforskningsinstituts opgørelse over to tredjedele af alle landets parcelhuse er godt halvdelen af landets 1,3 millioner parcelhuse beboet af ældre, enlige eller par hvor børnene er flyttet hjemmefra.

Men det kan være en udfordring at bo alene i et stort hus i en høj alder, mener forskere og en ejendomsmægler.

Når ejendomsmægler Tom Pedersen møder de ældre boligejere, oplever han, at de oftest selv har taget beslutningen om at flytte fra boligen. Det vil de selv bestemme.

Men når han møder personer, der på grund af en fremskreden alder er begyndt at overveje at sælge og flytte, opfordrer han dem til at gøre det, også selvom de stadig er forholdsvist friske.

- Jeg plejer at sige til dem i den tredje alder: 'Er det ikke rarest at få lov til at flytte, mens du selv kan pakke flyttekasserne?' Det der med at flytte, det skal man gøre, når man har lysten og modet, og når det passer en selv, siger han.

For mig/os dvs. for min mand og mig har det ikke været nogen svær beslutning at beslutte os til at vil sælge vores hus og flytte til en Senior-Residens.

Gør du dig tanker om, hvor du gerne vil bo, når du kommer op i årene?

Kommentarer på:  Alene i et stort hus: Ældre bliver boende, selvom de måske gjorde bedst i at flytte
  • Madonna M
    Madonna M Online Tilmeldt:
    jan 2019

Følger: 2 Emner: 1 Svar: 53
    #1   12. jan 2 af mine svigerinder flyttede i en ældrebolig, der var en del af et plejecenter, så hvis helbredet blev/bliver dårligere med alderen, kunne de hurtigt komme i betragtning der.

Den yngste i Schweiz bebor en penthouse lejlighed på 250 m2, og blev alene for 9 år siden, men for 4 år siden flyttede en datter ind, som altid har været alene.

Men det skal da overvejes, så længe man er stand til at flytte til noget mindre.

• #2   12. jan Der er flere og flere som vælger en anden løsning: seniorbofælleskaber, hvor de har egen separat og selvstændig bolig samt et stort fælleshus.

https://www.dr.dk/nyheder/regionale/hovedstadsomraadet/pia-flytter-ind-i-seniorbofaellesskab-vil-ikke-vaere-ensom-som

det mener jeg er en god ide, for så kan de ældre bedre snakke sammen og planlægge forskellige aktiviteter. Og ikke desto mindre er det sådan, at lige børn leger bedst.

• #3   12. jan Det som generer mig i artiklen er fx. dette:

Mette Mechlenborg mener, at det ville kunne lette kommunens hjemmehjælp, hvis man får de ældre samlet lidt mere.

- Fra et kommunalt perspektiv kan der være god økonomi at kigge på, om man skulle tilbyde boligformer, der er mindre spredt. Det ville kunne spare velfærdssamfundet for, at man skal køre ud til dem for at hjælpe dem med mad og rengøring, siger Mette Mechlenborg.

Lige præsis den del vil nemlig hurtigt kunne udnyttes af kommuner, blive spekuleret i, som vil presse på, og de ældre vil føle sig pressede til at flytte.
    Mange ældre har de bedste minder fra deres hjem, hvor hele familien var samlet.

For dem som selv ytrer ønske om at flytte til noget andet og mindre er det fint, men ingen må på nogen måde føle sig pressede.

Heller ikke af de speed snakkende ejendomsmæglere, der er ligeglade med de ældre, men kun ser en profit.

• #4   13. jan Sikke dog en gang manipulerende fis, som overhovedet ikke tager hensyn til dem, det handler om - nemlig de ældre!
    Klart at ejendomsmæglerne gerne vil have de store, gode villaer med på deres lister - for der er jo penge at tjene... Det handler KUN om profit!
    Klart at de sociale myndigheder hellere vil have alle de ældre ud af de store, gode villaer - for det er jo betydeligt lettere for hjemmehjælpen at rengøre 70 m2 end f.eks. 200 m2, og det giver langt mere kørsel og mindre besvær for social-medarbejderne at have de gamle pakket sammen på institutioner og i ældreboliger... Det handler KUN om besparelser....
    Man glemmer totalt, at de enlige i de store boliger ofte har betalt huset 100% og hvordan dælen tror man dog, at man kan få de personer til at flytte til noget MEGET mindre - og smide de fleste af deres mindeværdige indbo ud, for at flytte til en bolig, som koster minimum et 5-cifret antal kroner pr. måned, hvis man er heldig at kunne leje - eller at bruge friværdien og købe noget mindre???
    INGEN tænker på de ældres økonomi!
    Jeg er selv netop flyttet i en ældrebolig og alene flytningen, afregning med den gamle og indskud i den nye lejlighed løb op i over 100.000 - huslejen blev brutto 1100 mindre - men så kan jeg ikke få den beskedne boligsikring, som jeg fik hvor jeg boede før.
    Det er hovedløst!

• Madonna M
    jan 2019

#5   13. jan "Klart at de sociale myndigheder hellere vil have alle de ældre ud af de store, gode villaer - for det er jo betydeligt lettere for hjemmehjælpen at rengøre 70 m2 end f.eks. 200 m2, og det giver langt mere kørsel og mindre besvær for social-medarbejderne at have de gamle pakket sammen på institutioner og i ældreboliger... Det handler KUN om besparelser.... "

Mig bekendt får man ikke hjemmehjælp til samtlige kvadratmeter, hvis man bebor en villa på 200 kvadratmeter.

De fleste steder 65 m2.

I vores kommune får en bekendt over 80 år tilkendt 20-25 min støvsugning på, selvom hun har 90 m2, selvom hun er tilknyttet onkologiskafd. på et hospital.

Og Ældre Sagen har været med indover.

• Madonna M
    jan 2019

#6   13. jan "Jeg er selv netop flyttet i en ældrebolig og alene flytningen, afregning med den gamle og indskud i den nye lejlighed løb op i over 100.000 - huslejen blev brutto 1100 mindre - men så kan jeg ikke få den beskedne boligsikring, som jeg fik hvor jeg boede før.
    Det er hovedløst!"

Med mindre man får et overskud i likvider på over ca. 1,5 mio. ved salg af lejlighed eller villa, kan man få boligsikring til den nye lejlighed.

• #7   13. jan Gør du dig tanker om, hvor du gerne vil bo, når du kommer op i årene?

Nej det gør jeg ikke, og for senior bofælles skaberne er det i øvrigt 25 år for sent, de er kun for yngre mennesker.
    Har boet her næsten 30 år alene, med 500 m til nærmeste nabo, og det vil jeg blive ved med så længe helbredet holder, foretrækker at blive båret ud herfra.

• #8   13. jan #7
    det bedste er selvfølgeligt at man selv vælger hvor og hvordan man vil bo, uanset hvor meget forskellige interesserede aktører presser på.

Desværre er kommunen ikke altid god til at tænke på de ældre, bureaukraterne tænker først og fremmest på økonomi (og deres bonusser)

• #9   14. jan Torben H og ole S.
    Helt enig herfra, ingen skal få held med at lokke os til en ældrebolig så længe vi er raske og rørige.
    Som andre skriver er de ældres huse jo synonym med familiens samlingssted gennem mange år og jeg forudser store protester fra børn og børnebørn hvis vi luftede tanken om at flytte
    Stat og kommuners neoliberale kassetænkning og bundlinje fokusering giver jeg ikke en skid for
    Ældre mennesker er ikke ansvarlige for den liberale globalismes “lyksaligheder” som ex. kapitalfonde, investeringsselskaber, udliciteringer og effektiviseringer med nedskæringer og lukninger til følge
    Vore akademiske unionsliderlige politikere ligger som de har redt og beklageligvis er det “ældrebyrden” der har fostret grundlaget for deres globalistiske eskapader selvom det absolut ikke var hensigten

Kommentér på:
Alene i et stort hus: Ældre bliver boende, selvom de måske gjorde bedst i at flytte