{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
372 visninger | Oprettet:

Nu er eventyret forbi for børn {{forumTopicSubject}}

https://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/det-synes-jeg-er-lidt-nederen/7455397

Ved du, hvad det bedste er?’ Bum bum.

Ja, det ved de fleste danske børn godt, og det har de vidst i over seks årtier.

BR-legetøj blev skabt af Edith og Børge Rasmussen, som i 1950 købte en kiosk i Roskilde, der solgte papir– og festartikler, og kun ved hver jul havde legetøj på hylderne.

Parret havde tre børn, og siden blev forretningen overtaget af deres to sønner, som lavede den om til en specialbutik for legetøj.

Det blev ifølge Wikipedia til en kæde, der i 2018 havde 77 butikker i Danmark, 62 i Sverige, 16 i Norge, én på Færøerne, 16 i Finland og 11 i Tyskland.

Fætter BR går konkurs efter svigtende julesalg, og nu er børnenes store legetøjs-eventyr slut.

Jakob Mortensen, der kommer gående forbi butikken med sin 11-årige datter Monika og resten af familien, bryder sig heller ikke om, at den ikoniske legetøjsbutik nu lukker.

– Jeg synes, det er lidt sørgeligt. For da jeg var barn, der var det altid rart at gå ind i en Fætter BR-butik. Det var altid noget, man så frem til.

Han forklarer, at når der var fødselsdag eller jul, var det Fætter BR, man brugte.

– Jeg synes, at det er synd, at næste generation ikke får lov at opleve det at være inde i en legetøjsbutik, siger Jakob Mortensen, der mener det skyldes internettet.

Alt har sin tid og intet forbliver, som det er, men jeg synes nu alligevel, at det er synd for de børn, der ikke kommer til at opleve en BR-legetøjs-butik.

Jeg selv har ingen børn, men jeg (bosat i Roskilde) kom meget i BR med mine niecer og nevøer, da de var små, og selv for mig som voksen var det en oplevelse at se børnenes glæde bare ved at de gik rundt og kiggede på alt legetøjet, og nå ja selvfølgelig købte moster altid et stykke legetøj til dem, når vi var inde i forretningen.

Jeg kan kun tilslutte mig denne kommentar/galgenhumor - skrevet af Lars C.

Folkekrav til statsministeren: Erklær landesorg nu.

Folkekrav til dronningen: nationen vil være MEGET skuffet hvis Deres Majestæt IKKE nævner Fætter BR’s endeligt.

Det var så det danske BRexit

Kommer du (på dine børns vegne) til at savne Fætter BR?

Kommentarer på:  Nu er eventyret forbi for børn
  • #1   29. dec 2018 Vi har da købt mange gaver der til børn og børnebørn, mon ikke folk syntes det er nemmere at købe legetøj sammen med den øvrige handel i de store supermarkedskæder.

For slet ikke at tale om nethandelen...

Ligesom boghandlere efter eget udsagn nok heller ikke eksisterer så meget længere, pga. supermarkederne har fået lov at sælge bøger.

Sidst jeg købte en bog hos boghandleren, fik jeg returret, såfremt jeg fandt den samme bog billigere i Føtex.

• #2   29. dec 2018 Ja alt kan ske nu til dags og ser det som om det er blevet letter for dem der ejer firmaerne at slippe - forstået på den måde at hvis det ikke giver x-antal mange penge i overskud går de konkurs og hvad med alle de underleverandør smiley

• #3   29. dec 2018 Fanden stå i det internet smiley

Tiden før den satans opfindelse var så langt at foretrække og ingen skal bilde mig ind at fordelene opvejer ulemperne - “not even by a longshot” smiley

Internettet fødte Globalismen med ragnarok til følge overalt og på alle parametre !

Hver gang nye katastrofer opstår som følge af internettet bruger man selv samme internet til bekæmpelse og nye katastrofer opstår.

Alle kan finde positive sider ved internettet, men kun de færreste tænker over hvor meget skade det har gjort og stadig gør.

Når verden bindes sammen og geografiske afstande ikke mere har nogen betydning forsvinder individualitet, tilhørsforhold og sammenhængskraft hos land og folk smiley

Kun mennesker af en vis alder har et sammenligningsgrundlag og da disse mennesker ikke mere er i flertal er løbet kørt desværre smiley

• #4   29. dec 2018 Cody #3

Jeg vil så vinkle den en anden vej som at det ikke er internettet som er banditten men de folk som bruger det til af ren dovenskab - det er dem som lukker butikker. Jeg savner specialbutikker hvor man kan købe en dims og ikke 100 dimser i en pakke som ude i store varehuse, det er også dem og deres kunder som mere og mere udsulter den fysiske butik.

Der kan da være en charme i at kunne gå på biblioteket og læse om Sønderjylland genforening i 1920 - men en del nemmere bare med få klik komme til samme oplysning.

Jeg kan heller ikke se ideen i at betale en formue for at ringe til udlandet når man kan skype gratis, se flere tusinde film på youtube, have adgang til en masse programmer, apps, service på få sekunder.

Det er så lige en meget forkortet udgave af hvordan jeg ser det, for der kunne skrives sider op og sider ned med fordele og ulemper men hvem fanden gider læse 100 a4 sider. smiley

• #5   29. dec 2018 Annella

Hvis jeg tænker på at jeg snart fylder 62 år så har jeg aldrig været i en BR butik eller købt noget som helst hos BR. Så en lukningen har som sådan ikke nogen betydning andet for familier som helt sikkert har haft deres gang i forskellige småbutikker lige indtil flere lukkede og man samlede det i store supermarkeder.

Odense er svært ramt af politikere som har ambitioner om at lukke hele centrum med deres møg bane byggeri - som også har resulteret i at over 70 butikker har måtte dreje nøglen om og andre holde åben i mere sæson tider.

Når det bliver for besværligt at komme til en fysisk butik så står folk af - og bruger online butikker. Eller store varehuse med gratis parkering. Med alle de gribbe som tæsker rundt og giver folk parkeringsbøder gør det heller ikke nemmere.

• #6   29. dec 2018 Ak.

Jeg ville selv have skrevet om fætter BR og Toy`sa`rus, eller hvordan sidst nævnte staves, men afholder mig fra det, nu da Lone har skrevet et indlæg.

Jeg forbander den nethandel der findes i dag, og som kvæler de "små" butikker. Måske er jeg ikke selv helt fin i kanten, men handler meget sjældent på nettet. Jeg har dog købt en del til min kat i Tyskland på nettet, fordi jeg ikke ville kunne slæbe kradsebræt og andet hjem, så måske har jeg også selv været skyld i butiksdød blandt dyrehandlere. smiley

Vi startede i 60´erne med supermarkeder, der fik aflivet ostebutikker, fiskeforretninger etc.
    Nu er turen kommet til legetøjs butikker, og internettet hjælper godt til med at give dødsstødet til de sidste butikker.

Man kan dog stadig ikke få lappet sin cykel eller blive klippet på nettet eller i supermarkedet, så disse butikker overlever indtil videre, og typisk af udlændinge, SMART!

Jeg husker som barn, at alle sidegader på Vesterbro var fyldt med forretninger, de er nu lavet om til boliger, men hvor er det røvkedeligt..... Det hele virker så dødt.
    Nævnte jeg bagerne? - Væk er de, de er i supermarkedet i dag. smiley

Skal du købe fisk.... Supermarkedet.
    Skal du købe ost.... Supermarkedet.
    Skal du købe legetøj.... Supermarkedet, internettet.....

Her har vi en slagter i Holmbladsgade... (endnu)…. Jeg lover for det smager bedre, end det de har i supermarkedet.

Jeg græder i mit stille sind.

• Nasty
    Nasty Tilmeldt:
    okt 2016

Følger: 6 Følgere: 18 Svar: 385
    #7   29. dec 2018 3000 ansatte opsagt, grundet konkursen.

En anden synsvinkel:
    Nikolaj Vraa skriver på sin FB-profil: "Ja, det er en trist sag. Især for medarbejderne. Hvad firmaet bag BR angår vil jeg dog sige, at jeg godt kan huske de tre små, selvstændige legetøjsbutikker i Sønderborg der måtte lukke, da BR kom til byen i sin tid. Og nu er BR selv slået af banen af internethandel."

I min by bukkede to butikker under.

• #8   29. dec 2018 # 7

Ja, sådan har det altid været fra tidernes morgen, og sådan vil det fortsætte:

"Den enes død, den andens brød".

Men derfor kan vi 50+ godt blive lidt nostalgiske indimellem, og længes tilbage... smiley

• Nasty
    Nasty Tilmeldt:
    okt 2016

#9   29. dec 2018 # 8
    Sandt!

• #10   29. dec 2018 Det er heller ikke fordi jeg har meget tilovers for fætter BR, det er bare tendensen jeg er ked af.
    De unge ved ikke hvad et pulserende byliv er, bortset fra når de går på Strøget.

• #11   29. dec 2018 markgreven

>I Odense
    stadig en slagter
    stadig en bager (hvis man kan kalde det i dag)
    stadig ostehandlere
    stadig fiskehandlere
    stadig en boghandel.
    stadig en special butik for kaffe
    stadig vinbutikker
    stadig skobutikker
    stadig tøjbutikker - bare ikke lige til min årgang.
    stadig møbelbutik/sengetøj
    stadig ur butikker hvad de så ellers skal bruges til
    og så er der en del skrammelbutikker....

>Det er som nævnt i centrum

Men det er spørgsmål om tid, hvad kunder gør, gider osv...

Selv køber jeg gård kyllinger for jeg vil ikke betale for at den er halal certificeret og dermed til at støtte kolbøtte foreningen af den arabiske liga som går ind for udemokratiske styreformer og behandling af andre.

• #12   29. dec 2018 Polysl.

Jamen Odense må jo være en herlig by at bo i.
    Det kan da også være jeg kan finde en osteforretning på Vesterbro og en fiskeforretning på Østerbro og en bager på Nørrebro, men det er lidt besværligt ikke?

Du snakker altid om dine gårdkyllinger..... Skal jeg tage en taxi ud på landet til 1000 kr, for at købe sådan en svend, eller hvad foreslår du?

• #13   29. dec 2018 #6
    Alan

Jeg kan nikke genkendede til det, du skriver. Jeg kan også huske de forretninger, du omtaler, osteforretninger, hvor man fik smagsprøve af de forskellige ostesorter, fiskehandleren hvor vi altid købte frisk fisk, slagteren hvor de forskellige kødsorter, smagte af det kød, man købte, og så til bagerne, da mine forældre købte bagerforretning i Roskilde i 1958, var der 42 bagere i byen, der dengang havde 33.000 indbyggere, i dag ser jeg 3 bagerforretninger men en hel del supermarkeder, hvor hverken brød, morgenbrød eller kager smager som i de 'gode gamle dage'.

Men jeg hører helt sikkert selv med til dem, der er med til at ødelægge de små forretninger, det jeg kan købe på nettet, køber jeg også på nettet f.eks. læser min mand og jeg mange bøger, dem bestiller jeg hos Amazon, for bestiller jeg en bog i dag, bliver den leveret i morgen og jeg bliver fri for at rende rundt i et supermarked for at købe bøger, boghandlere har vi for længst ingen af mere.

• #14   29. dec 2018 Du snakker altid om dine gårdkyllinger..... Skal jeg tage en taxi ud på landet til 1000 kr, for at købe sådan en svend, eller hvad foreslår du?

Kan du ikke tage cyklen? du får motion og kommer ud i den friske landluft smiley

• Claus G
    Claus G Online Tilmeldt:
    jan 2018

Følger: 3 Følgere: 21 Emner: 8 Svar: 727
    #15   29. dec 2018 Det er synd og skam de er gået konkurs, men som med de små lokale købmænd, så bliver de udkonkurreret.

Jeg ved ikke om det er pga nethandel, men tænker da at sådan noget som feks ebay m.m. har taget en del af handlen.
    Jeg kender ikke så meget til legetøjsbutikker, det er alligevel nogle år siden jeg har haft brug for at købe legetøj smiley
    Men kan det ikke skyldes at børn ikke rigtig leger så meget mere med legetøj, det er vel ipad, iPhone, xbox, Playstation, droner og den slags der underholder børnene idag?

• #16   29. dec 2018 #12

Nej du skal ikke køre ud på landet med taxa, det er bedre at du køber din papkylling hos den lokale abdullah butik her kan du få kyllinger med kamel smag, eller du kan købe den i et supermarked hvis et sådan sjældenhed findes i dit område - men den er stadig halal infi certificeres og med til at støtte kolbøtter.

I øvrig med alle de gård der er i området så må der da være en du kan nakke som fredags kylling. nå lidt jokeri markgreven....

Nu kender jeg ikke dit netværk, men jeg kender flere som tager på gård vandring som jeg kalder det og køber kyllinger, grønsager osv....vi hjælper hinanden hvis man ikke lige kan komme derud.

• #17   29. dec 2018 Men kan det ikke skyldes at børn ikke rigtig leger så meget mere med legetøj, det er vel ipad, iPhone, xbox, Playstation, droner og den slags der underholder børnene idag?

Jo Claus det var faktisk det første, jeg tænkte på, da jeg læste om konkursen, det er sikkert nok nogle af årsagerne til lukningen af BR-butikkerne.

• Claus G
    Claus G Online Tilmeldt:
    jan 2018

#19   29. dec 2018 Dejligt varmt billede Nasty smiley

Ja, det var en generalisering jeg fik lavet der. Det er naturligvis ikke alle børn idag der ikke lærer værdien af at lege og være kreativ og fantasifuld med rigtig legetøj. Beklager min firkantede formulering smiley

• Nasty
    Nasty Tilmeldt:
    okt 2016

#20   29. dec 2018 Ingen undskyldning nødvendig! Du har jo ret et langt stykke hen ad vejen!

Varmt billede: Ja, og min svigerdatter har taget mange rørende billeder af sine drenge i årenes løb. smiley

• #21   29. dec 2018 Tror nu, at der kommer delikatesseforretninger fremover, selvom folk så også kommer til at betale for det, og det gjorde de også hos slagter og fiskehandler i Holmbladsgade, da min veninde boede i en sidegade.

Her er en smuk ny chokoladebutik på det mondæne Christianshavn...

profilbillede
  • #22   29. dec 2018 #18
    Nasty

Jeg har bl.m.a. givet ham Briotog siden hans første Jul. I år fik han en ny forsyning. Det har han leget med, siden det blev pakket ud. Julemorgen, 1. Juledag, vågnede han klokken 5:30 og gik i gang med at lege med togbanen.

OT - Jeg måtte skraldgrine, da jeg læste den kommentar, for det minder mig om for mange år tilbage, hvor min nevø fik en julegave fra min mor, det var en en kæmpestor træplade, hvor min mor og jeg i flere uger havde lavet en hel lille landsby på med bl.a. jernbanestation, masser af skinner og diverse toge og togvogne, og hvem legede med togene og signalerne, jo det gjorde min svoger og min mand, indtil min nevø grædende i vilden sky skreg, "Er i slet ikke klar over, at det er min jernbane, og den skal i ikke lege med", nå ja de to herrer stoppede med legen, men ak ja 1. juledag, hvor min nevø endnu ikke var stået op, fortsatte de to mænd deres leg, og de opførte sig som små børn.

• Nasty
    Nasty Tilmeldt:
    okt 2016

#23   29. dec 2018 # 21

Wow! Den er flot!

Tror, du har ret. Der er sikkert altid kunder til forretninger, der kan tilbyde noget særligt.
    Min bys eneste slagterforretning, 'Kræs' klarer sig glimrende på at lave kvalitetsprodukter.
    Selv har jeg med største fornøjelse set TV udsendelser med 'Kagedragen m. fl.

• Claus G
    Claus G Online Tilmeldt:
    jan 2018

#24   29. dec 2018 Jeg kan huske at min bror og jeg fik Märklin ting til vores togbane, til hver jul. Vi havde en kæmpe bane med tilbehør til sidst, den fyldte det meste af kælderen i mit barndomshjem. Men... ja sjovt nok var min far altid med os når vi skulle lege eller bygge om på det hele smiley
    Han legede altid med os.

• Nasty
    Nasty Tilmeldt:
    okt 2016

#25   29. dec 2018 # 22

Det er da også træls, at de voksne går i selvsving over enhver drengs, både de små og stores, drøm. smiley smiley smiley

M. har også lært meget bestemt at sige: "Nej mor, Det er M's!", når mor griber fat i noget nyudpakket legetøj.

• #26   29. dec 2018 #24
    Claus

Det er vist ikke et sjældent fænomen hos voksne mænd, at de er lige så fascinerede af børns togbaner, som børnene selv er.

• Claus G
    Claus G Online Tilmeldt:
    jan 2018

#27   4. jan Så kom der lidt nyt. Der er jo ikke noget der er så skidt, uden det er godt for noget andet.
    Coolshop, ja vel sagtens en af Danmarks største webshops, har planer om at købe konkursboet efter top toys, inkl lager, samt nogle af butikkerne.

Coolshop har fysisk butik også, og det er gået forrygende med det også.
    Så de har en solid forretningspolitik og en ekstremt potens handleplan, så jeg er optimistisk. Coolshops koncept afspejler sig i deres succes.
    Jeg kender lidt til den ene partner/medejer i firmaet, og jeg har altid beundret hans måde at drive konceptet på. Det er et koncept der går ud til kunderne, og samtidigt behandler og servicerer den enkelte kunde på en ordentlig måde.
    Jeg er spændt på det, og om det lykkedes Coolshop at overtage konkursboet. Der skal jo naturligvis være en rentabel forretning i det, med sådan en kæmpe investering og dermed sats.

• Claus G
    Claus G Online Tilmeldt:
    jan 2018

#29   4. jan Jeg er også meget begejstret for coolshop. Jeg har brugt dem i en del år, netop fordi de er realistiske i priserne, og kundeservice er i top. Det er et koncept norden elsker, for de har også mange kunder i de nordiske lande smiley

Kommentér på:
Nu er eventyret forbi for børn