{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
494 visninger | Oprettet:

Julehjælp {{forumTopicSubject}}

Så skal vi igen til at høre om julehjælp (for børnenes skyld) til fattige familier, der ikke har råd til at holde jul.

Sådan skriver en enlig mor på 19 år:

https://ekstrabladet.dk/nationen/julehjaelp/enlig-mor-paa-19-aar-soeger-julehjaelp-med-kun-su-er-man-faktisk-fattig/7399096

- Julen er langt væk, for vi - min datter og jeg - skal sidde alene på 28m2

- Børnepenge og boligsikring får vi ikke. Og med kun SU er man faktisk fattig.

- Vi har Ingen fryser og et køleskab med to små hylder. Vi opholder os på en sovesofa !

- Håber virkelig, at vi får julehjælp, for der er slet ikk' råd til noget.

- Vi har ingen familie og hun ser ikkr sin far, så lidt god julemad, lidt guf og et træ ville forvandle hendes tårer til glæde.

- Kærlig hilsen, en trist mor, der så gerne vil glæde sin datter efter en hård tid, slutter den enlige mor sit håbefulde brev.

Hvis du gerne vil støtte indsamlingen, kan du sende sms, mobilepaye eller bruge din bank. Sidste år donerede mere end 75.000 danskere penge til indsamlingen.

Er der nogen af jer, der giver støtte til julehjælp?

Jeg gør ikke har aldrig gjort det og kommer heller aldrig til det, og jeg må sige, når jeg læser, at sidste år donerede 75.000 danskere penge til juleindsamlinger, er jeg dog forbavset over, at de var så 'få', jeg havde dog troet at det var langt langt flere.

Kommentarer på:  Julehjælp
  • #1   22. nov 2018 Vedkommende unge mor ved tilsyneladende ikke at julehjælp i DK først og fremmest ydes af kirkerne samt Frelsens Hær, Kirkens Korshær og Røde Kors til værdigt trængende (det må det vel siges, at hun er).
    Hvad i alverden nævner EkstraBladet sig selv og Dansk Folkehjælp for?
    ALLE som er værdigt trængende kan ganske enkelt henvende sig på et kirkekontor eller til en præst (som har tavshedspligt) og få en kurv med alt det fornødne til at holde en helt normal jul for, uden at blive registreret..... det er naturalier man får, for der gives normalt ikke kontanthjælp via kirken....
    DET går de penge til, som året igennem lægges i kirkebøsserne, som nu om dage har påhæftet et Mobilepay nummer, fordi ingen mere render rundt med småpenge på lommen.
    Man behøver IKKE at være medlem af Folkekirken for at få hjælp derigennem....

• #2   22. nov 2018 Det lyder lidt mærkeligt at denne unge mor ikke får børnepenge? Hvis faren ikke betaler så lægger kommunen ud indtil videre.

Se denne artikel fra igår. https://ekstrabladet.dk/nationen/julehjaelp/har-faaet-24.000-kr.-af-staten-til-julegaver-enlig-mor-soeger-ikke-julehjaelp/7403901

• polysl
    polysl Online Tilmeldt:
    dec 2014

Følger: 8 Følgere: 191 Emner: 401 Svar: 5.775
    #3   22. nov 2018 Det lyder lidt for ynkeligt,

3 ting hæfter jeg mig ved at skrive:

vi skal sidde alene på 28 kvm
    Har ikke fryser men en køleskab med 2 små hylder.
    Får ikke børnepenge eller boligtilskud

Hvad har kvm med hygge at gøre, ville hun være mere glad hvis hun sad i 100 kvm ?
    Nu kan man godt undvære en fryser, og selv et lille køleskab er da fint til 2.
    Alle mødre får børnepenge, boligsikring er så en vurdering, hvor hun åbenbart ikke er berettiget.

alene det at påstå hun ikke får børnepenge lugter langt væk af svindel, alle mødre ved de får børnepenge, ellers skal man godt nok være uvidende så det råber til himlen.

• Nasty
    Nasty Tilmeldt:
    okt 2016

Følger: 1 Følgere: 18 Svar: 378
    #4   22. nov 2018 Børnepenge: Hvis hun skylder penge til vuggestue el. børnehave modregnes beløbet i børnepengene.

• #5   22. nov 2018 Måske skulle hun have tænkt sig lidt om, inden hun satte barn i verden. I det mindste har hun et sted at bo.

• polysl
    polysl Online Tilmeldt:
    dec 2014

#6   22. nov 2018 Cris

Jeg mener selv om økonomien ikke lige er der til barn, så er det klogt at få det i en ung alder, i stedet for når de er over 30 hvor karrieren køre derudaf og der ikke er så meget tid til barnet som man ønsker.

Flere kvinder forbander at de ventede for længe - så er det økonomien, karrieren, bolig forhold osv...Når man førhen uden børnepenge og 4 børn og 1 indkomst kunne få enderne til at hænge sammen så er det bare et spørgsmål om prioriteringer.

Det indlæg på EB er en tynd kop te, med så få økonomiske oplysninger og mange hulke oplysninger. Skulle nogen vurder det røg det direkte i skraldespanden. Udover det så finder jeg det besynderligt at hun ikke har nogen som helst familie medlemmer.

• #7   22. nov 2018 Ja, det er i orden at få et barn i en forholdsvis ung alder, men man er samtidig forpligtiget til at se på sin egen situation, og om man har trygge omgivelser, uddannelse i sigte osv.

Alt for mange mener at det er Kommunernes ansvar at hjælpe til.

• #8   22. nov 2018 Der er desværre en masse der svindlet sig til et større beløb gennem de sociale medier, uden egentlig at have brug for pengene.
    Og hvert år er det EB og BT der formidler kontakten.

Nej, jeg giver ikke en krone, jeg køber måske et jule hjerte, men det er så det.

• #9   22. nov 2018 #8
    DERFOR bør HELE julehjælpen lægges over i kirkeligt regi !!!!
    De trængende får IKKE penge - men naturalier i støtte - og det
    belaster ingen - der er ingen særindsamlinger (hvor der formentligt
    går administrationsudgifter fra) - men julehjælpen dækkes af det
    der lægges i kirkebøsserne.
    se mere ovenfor i mit forrige indlæg!

• #10   23. nov 2018 Ja kreativiteten indenfor tiggeri overgår sig selv år efter år og der vil nok altid være nogen der hopper i gyngen og sender penge.
    Alle der har prøvet at være fattig på den gammeldags måde har forståeligt nok svært ved at forstå moderne fattigdom hvor sult og tag over hovedet ikke indgår.
    Fattigdom idag er et diffust begreb og ikke fattigdom i øjnene på den ældre generation.
    Vi husker nok alle “fattig Karina” der synes hun var fattig i forhold til alle andre selv om hun havde et fuldt udstyret hjem, råd til smøger og tatoveringer, men ikke penge nok til at gå i byen hver weekend.
    Fattigdom på basale fornødenheder forsvandt den dag det gik fra at være et personligt ansvar til at være statens ansvar

• #11   23. nov 2018 Fattigdom på basale fornødenheder forsvandt den dag det gik fra at være et personligt ansvar til at være statens ansvar.

• #12   24. dec 2018 Utilfredshed med julehjælpen

https://www.bt.dk/samfund/formand-reagerer-paa-jule-shitstorm-jeg-bliver-ked-af-det

‘På billedet i det indsatte link ser I, hvad vi hentede hos en af vores fattige flygtningefamilier i aftes, efter de havde været i kirken og hente deres julehjælp. Det må kunne gøres bedre næste år’

Sådan skriver 50-årige Marina Paulsen, der er stifter af venligboerne Næstved, i et Facebook-opslag.

I opslaget kommer hun med det, hun selv kalder for ‘et lille surt opstød om julehjælp’. Hun synes nemlig ikke, det er i orden, at en stor del af julemaden, de fattige familier får tildelt, består af svinekød.

På billedet, hun har delt, kan man se et kilo hakket svinekød, en svinekam, en medister og en pakke leverpostej.

Det hele havde hun taget med hjem fra en syrisk familie, hun kender, som fejrer jul, men som altså ikke spiser svinekød. Kassen havde familien fået tildelt af frivilligeorganisationen ‘Svovlstikkerne’, som hun altså mener bør nuancere deres julehjælp en smule fremover-

Marina Paulsen afslutter da også sit opslag med at nævne, at familien blev meget glade for kartoflerne, appelsinerne, oksekødet og anden. B.T. har forsøgt at få en kommentar fra Martina Paulsen, men uden held.

Jeg vil foreslå, at alle der fra næste år yder GRATIS julehjælp til fattige familier allerede i november burde udgive et spisekort, så familier der søger julehjælp, kan krydse af, hvad de gerne vil have, ekstra ønsker kan ligeledes skrives på spisekortet.

• #13   26. dec 2018 Muslimer fejrer ikke jul. For hvis de virkelig gjorde, så ville de intet have imod at spise svinekød.

Men de vil gerne modtage julehjælpen, som er til trængte familier der normalt fejrer jul, og ikke ser andre muligheder for lidt god mad. At beklage sig over indholdet i hjælpen er virkelig utaknemmeligt!

De kunne sikkert i al fredsommelighed havde byttet varer med andre, hvis det var dét.

Hvorfor skal hjælp gøres til et problem?

Hvordan kan det forsvares at hjælp her, gratis, bliver kritiseret og krav stillet?

• polysl
    polysl Online Tilmeldt:
    dec 2014

#14   26. dec 2018 Muslimer betaler en "skat" sakat ud fra deres indkomst til moskeen som så uddeler penge til trængende muslimer.

Jeg vil anbefale kristne, ateister osv at ansøge moskeen om hjælp på lige fod med alle andre kristne foreninger som modtager ansøgere uden skelen til religion, Det kunne så være interessant hvor mange der får et afslag.

• polysl
    polysl Online Tilmeldt:
    dec 2014

#15   26. dec 2018 Ubehøvlet af Marina at kritisere hjælpen fra "svovlstikkerne" men hun spiser jo ikke selv svinekød så grunden ligger måske der begravet. Hun er også rendt ind i en shitstorm på Facebook, hvor flere kritisere hendes sure opstød, men som der skrives er så det sponsorer de henter varerne hos, og skulle de begynde at stille krav eller sorterer i sponsorer så kan de godt vinke næste års julehjælp farvel.

Man skal da også være ualmindelig dum at ansøge om julehjælp hvis man ikke spiser hvad de får - så skulle de afholde sig fra at ansøge og give plads til andre som er ligeglad med om det er grisekød eller en dromedar.

Det som kan få mig lidt op i det røde felt er at Marina siger at der burde være en ønskeseddel næste år...og hvordan laver man så en ønskeliste hvis man ikke ved hvad man får af sponsorer.? Har Marina en krystalkugle?

Jeg vil anbefale at der er endnu mere svinekød næste år.

• #16   26. dec 2018 I avis står omtalt at bl.a. pizzariaer med halal pizza'er kørte rundt og udelte til hjemløse.

Men det er stadig ikke sagen!

Sagen er enkel, nemlig at Julehjælpens pakker bliver kritiseret for indhold, hvilket er langt ude, for så kan man bare lade være at modtage en gratis hjælp, eller bytte om man vil.

Men man kan ikke forlange at der bliver ændret på gratis julehjælp-pakkerne!

Det er så utaknemmeligt!

• Nasty
    Nasty Tilmeldt:
    okt 2016

Følger: 1 Følgere: 18 Svar: 378
    #17   26. dec 2018 "eg vil foreslå, at alle der fra næste år yder GRATIS julehjælp til fattige familier allerede i november burde udgive et spisekort, så familier der søger julehjælp, kan krydse af, hvad de gerne vil have, ekstra ønsker kan ligeledes skrives på spisekortet. "

Altså, varer, der deles ud af "Stop Madspild" er overskudsvarer fra forskellige supermarkeder og lokale forretninger. Det betyder, at de ikke på forhånd ved, hvilke varer, der kan blive tale om. Så idéen med en bestillingsliste fra modtagere er uladsiggørlig og uoverkommelig at administrere for de frivillige, der står for afhentning og uddeling.
    Princippet er: Take it, or leave it!!!

• polysl
    polysl Online Tilmeldt:
    dec 2014

#18   26. dec 2018 cris

Jeg vil kritisere at formaste sig at uddele halal pizza, men er der nogen som har spekuleret på hvor fyldet kommer fra?

• Claus G
    Claus G Hjælpe-administrator
    Online Tilmeldt:
    jan 2018

Følger: 2 Følgere: 19 Emner: 22 Svar: 780
    #19   26. dec 2018 #13
    Det er din egen idé, om at de ikke fejrer jul.
    Der er rent faktisk muslimer der er gift med en kristen eller andre religiøse der fejrer jul, eller bare helt alm Danske muslimer, som deltager i vores traditioner. De fejrer jul. Lad nu være med at generalisere. Det er virkeligt ikke pænt at læse.
    Uvidenhed er den værste kilde til splid.
    Ud over det, er vi faktisk enige, det er bestemt ikke pænt at klage over noget man har fået gratis, men mon ikke medierne har haft en finger med i at gøre historien værre end den er. Der findes stadig muslimer der spiser svinekød.

• #20   28. dec 2018 I et omdiskuteret opslag på Facebook kritiserer Fatema Abdol-Hamid, søster til tidligere folketingskandidat for Enhedslisten Asmaa Abdol-Hamid, de muslimer, der pynter op til jul. Hun skriver blandt andet:”Det er ikke tilladt at fejre julen, selvom I har en god intention og gør det for hyggens skyld. Ibn Al-Qayyim (ledende imam fra 1200-tallet) skriver i sin bog, at de lærde er enige i, at det ikke er tilladt for muslimerne at deltage i ikke-muslimers højtider.”

Det var ikke medierne der startede diskutionen, det var denne Marina Paulsen, en 'venlig boer'.

• #21   28. dec 2018 #20

Det var ikke medierne der startede diskutionen, det var denne Marina Paulsen, en 'venlig boer'.

Ja da det fremgår jo også tydeligt i det indsatte link.

Kommentér på:
Julehjælp