{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
452 visninger | Oprettet:

Claus G
Claus G Hjælpe-administrator

Følger: 5 Følgere: 11 Emner: 34 Svar: 1.391

Hvornår er man for gammel {{forumTopicSubject}}

Et spørgsmål der kan få mange folk til at diskutere etik og moral.

Hvornår er mennesket for gammel til at reproducere?
Er det alderen der betyder noget, er det sindet, eller måske bare egoet og lysten?

Jeg personligt kan ikke sætte en direkte aldersgrænse på hvornår jeg synes det er rigtigt eller forkert, men mit eget valg er at efter jeg fyldte 30år, skulle jeg ikke have flere børn. Det var faktisk et valg jeg havde truffet i mine teenager år.

Hvad mener du?

Kommentarer på:  Hvornår er man for gammel
  • #1   13. mar Svært spørgsmål Claus, jeg ved ikke, hvad der får kvinder på langt over 50 og 60 år til at få børn i så sen en alder, det kan jo også kun lade sig gøre gennem kunstig befrugtning, og det bliver i Tyskland ikke foretaget på kvinder over 50 år. Men det forhindrer ikke kvinder på over 50 og 60 år at tage til udlandet og blive kunstig befrugtet, som den skøre lærerinde i Berlin på 65 år, der blev kunstig befrugtet i Ukraine og fødte firlinger i 2015.

Jeg har ingen gang et gæt på, hvad der får sådan en enlig kvinde til at ville have børn i så sen en alder.

• #2   13. mar Godt spørgsmål, Claus. Hvis det handler om børn, så vil jeg sige for kvinder, at sidste udkald til 1. gangsfødende er 30 og efterfølgende graviditeter ikke over 35, jeg forstår slet ikke kvinder, der har lyst til at få børn senere i livet. Jo ældre kvinder bliver, jo flere komplikationer, kan opstå og hvorfor er der ikke nogen, som tænker på børnene. Vi skal være unge med vores børn, men dog ikke for unge, og hvad er så for unge. Jeg mener det er for ungt, når vi selv er børn.

Men til andre ting i livet, der finder jeg ingen aldersgrænser, for vi bliver vel aldrig for gamle til at være unge

• #3   13. mar Jeg er på ingen måde tilhænger af den udvikling vi har set gennem mange år hvor uddannelse, status og materielle goder har førsteprioritet.
    Flere og flere bliver skilt eller bor hver for sig og stadig flere får børn uden en far el. mor indblandet.
    4/3- 5/2-10/4 m.fl slags delebørn er blevet reglen fremfor undtagelsen og det er nu muligt at tilrettelægge en familieforøgelse næsten på dato.
    En helt uhørt udvikling der i mine øjne afspejler et samfundsproblem der forstærkes af det faktum at en speciel religion breder sig med lynets hast fordi den holder fast i de traditioner som vi desværre har opgivet

• Ronald G
    Ronald G Online Tilmeldt:
    dec 2015

Følger: 7 Følgere: 26 Emner: 50 Svar: 1.680
    #4   13. mar Og jeg ville slet ikke have nogen. det var rigeligt med de 3 ældre søskendes unger. der fik jeg afsmag. og det har holdt til nu.. Min VIV har heller ikke været interesseret. og det fik hun gjort noget ved.
    Jeg finder det latterligt at ældre mennesker får børn. de fleste når jo ikke at se dem vokse sig store. Det er lige så latterligt at se ældre hvor tossede de er med deres børnebørn. de går jo nogen gange helt amok.

• #5   13. mar Ron, jeg havde også en underlig indstilling til børn, før jeg fik børn, men efterfølgende, så kan jeg berette om, at det er mine GULDKLUMPER og uanset hvor gamle de bliver, er det stadig mine GULDKLUMPER, de giver mig meget glæde, jeg har endnu børnebørn tilgode, og jeg er stensikker på, at jeg bliver en god FARMOR

Men for nogen er det et fravalg og nogle kan bare ikke få børn og accepterer det. Andre adoptere, fordi de har overskud til det.

Men det siges, at hver 5. mand ikke får nogen børn. Det er tilsyneladende ikke så let at få, som vi tror, jeg kender ikke helt årsagen.

• #6   13. mar #4
    Fornuftig beslutning Ron, så er min mand og jeg ikke ene om aldrig at ville have børn, om vi har fortrudt det, nej det har vi ikke.

• #7   13. mar Og så har I forhåbentligt testamenteret jeres formue til Inges Kattehjem

• #8   13. mar Næh, de er testamenteret til Tulles bordel.

• #9   13. mar #7
    jetset

Kun et beløb til et kattehjem i Berlin.

• #10   13. mar Jeg har besluttet, at jeg ikke skal være frivillig på Tulles Bordel, men Inges Kattehjem og min rørende formue må mine børn dele, der er også en del til Inges Kattehjem, jeg lyder som rig, nej, det er jeg ikke, men en del når man da at samle i et menneskeliv

• #11   13. mar Vi skulle en gang hente vores søn hjem fra en lejrskole. Der var spisning for børn og forældre inden hjemturen.

En af kammeraterne havde en mor, der var fra Filippinerne, og vi troede, at det var hans bedstefar, der var med. Det viste sig, at det var faderen.

Det er fint, at børn kommer på ferie hos bedsteforældre, men det er nu ikke for børnenes skyld, at forældrene er på samme alder som deres kammeraters bedsteforældre.

• #12   14. mar Mine forældre ønskede inderligt et barn. Min mor blev gravid med tvillinger, men pga. en bilulykke mistede hun dem. Fik af vide at det var helt umuligt at hun igen kunne blive gravid.
    De overvejede i et par år hvad så?

De adopterede en uønsket nyfødt dreng.
    Der gik 12 år, min mor var da 39 år, far 40 år, og pludselig så var jeg dér.

Jeg har haft de bedste forældre, en fantastisk god barndom, trods pengene ikke hang på træerne.

• Claus G

#13   15. mar #12
    Det er netop derfor jeg ikke kan sætte en aldersgrænse på med hvornår jeg synes det er for sent. Det jeg dog har meget imod, er at nogle i midt 40'erne eller ældre, bevidst forsøger at få barn, og endda vha kunstig befrugtning. Det finder jeg ikke som værende videre gennemtænkt eller moralsk iorden. Det er i hvert fald ikke barnets tarv.

• #14   15. mar #13 - Enig. Jeg kalder det topegoisme, de tænker slet ikke på det evt. kommende barn, tænk at skulle komme i skole, hvor der bliver spurgt om det er mormor eller farmor, nææh nej, det er min mor/far, det er bare for meget.

Og igen, jeg fatter slet ikke kvinder, der vil have børn i den alder, der er langt overskredet for, hvad der er moralsk iorden

• #15   15. mar #14
    Og så er der også tilfælde, hvor moren ser så ung ud, selvom hun faktisk er ret 'gammel', da jeg var barn og ung pige, troede folk, der ikke kendte os, at min mor var min storesøster, jeg må dertil sige, at min mor var 30 (min far var 40), da hun fik mig, og jeg er den ædste af 3 søstre.

• #16   15. mar Siden sidst i tresserne hvor vi som 18-19 årige begyndte at producere afkom er der langsomt sket et aldersskred.
    Vores børn producerede vores børnebørn da de var i midt tyverne og vores ældste barnebarn er nu selv tæt på midt tyverne og møgungen har ingen planer om at producere oldebørn foreløbigt selv om vi presser på
    Jeg mener dog ikke at man kan lovgive sig til en aldersgrænse selvom det i mine øjne må være forfærdeligt at have forældre der er 40 år ældre

• Claus G

#17   15. mar Min bror og jeg blev til, mens mine forældre var i starten/midten af tyverne. Mine børn fik jeg da jeg var i midten af tyverne, der er 15 mrd mellem dem. Ingen af dem, var direkte planlagt, men jeg vil for intet i verdenen undvære at have fået børnene på det givne tidspunkt.
    Min mor er efternøler, i en søskendeflok på 4. Der er 10 år mellem hende og den næstyngste. Og vist nok 15 år mellem hende og den ældste.
    Det med at få børn meget sent, gør også noget i generationen, bla misser mange børn at lære deres bedste og oldeforældre at kende, da de oftest vil være døde eller meget gamle og syge. Det giver imo en skævvridning i generationerne.

• #18   15. mar # 16 Cody

"selvom det i mine øjne må være forfærdeligt at have forældre der er 40 år ældre "

Jeg kender en del, der har fået børn, da de var i 20'erne, som aldrig burde have haft børn. Til gengæld kender jeg også nogle stykker, der har fået deres første barn/børn, da de var omkring de 40 år, som er fantastiske forældre. Hvis jeg selv kunne have valgt, ved jeg med sikkerhed, hvem jeg helst ville have tilbragt min barndom med.

• #19   15. mar Ja der er både for og imod. Mine forældre fik mig, da de selv var børn, jeg har været ung med mine forældre hele deres liv, mine klassekammerater elskede, når der skulle holdes noget hos mig, for mine forældre var jo stort set ikke meget ældre end mine klassekammerater havde forældre der var 10-15 år ældre end mine og det kunne også mærkes med stort set alt.

Men min mor har altid sagt, husk nu at du skal være ung mens du er ung og det betød, at jeg ikke skulle begå samme fejl, for jeg har nok været en del af skylden i, at de ikke kunne være "unge" på samme måde, som vennerne.

Det har så gjort, at jeg ventede til jeg blev 30. Men i dag er noget helt andet, der går de jo i skole til de er 30, derfor er det nok blevet forskudt en hel del år med at få børn.

Har I nogen set: De unge mødre, OMG

• #20   15. mar Jeg mener dog ikke at man kan lovgive sig til en aldersgrænse selvom det i mine øjne må være forfærdeligt at have forældre der er 40 år ældre

Næh Cody det er der overhovedet ikke noget forfærdeligt i slet ikke, jeg ville for alt i verden ikke have haft andre forældre, end dem jeg havde.

• #22   15. mar Nasty og Anella.
    Det anede mig at jeg stak hovedet i et hvepsebo i samme sekund jeg trykkede "send"
    Jeg har ingen erfaring med "gamle" forældre overhovedet og børn elsker jo sine forældre uanset alder så min mening er derfor uden betydning

• #23   15. mar # 22 Cody

" jeg stak hovedet i et hvepsebo "

Jeg svirrer sgutte rundt i et hvepsebo.
    Jeg mener bare noget andet, end du gør. Der skal da være lidt spænding i tilværelsen.

• #24   17. mar Jeg synes denne overskrift ^"Gamle mødre er ulækre, gamle fædre er lækre" i en blog i Berlingske er rammende, for er der ikke noget om det?

• Claus G

#25   17. mar Jeg er ikke fan af folk som feks Rod Stewart der får børn sent. Jeg synes stadig det er forkert. Hans yngste barn er yngre end begge mine børn, og jeg er da ikke rundet de 40 år endnu, hvor Rod er årgang '45, dvs 73 år.

• #26   17. mar Jeg tror nu mere, det er de gamle fædres pengepung, der er lækre. Kvinder ser op, ihvertfald en stor del af dem

• Claus G

#27   17. mar Ja det har nok også noget at sige. Men jeg synes stadig moralen og etikken er forkert i at få børn i den alder, hvad enten det er mand eller kvinde. Det er selvfølgeligt deres egen sag, hvad de gør. Men risikoen for at man bliver alvorligt eller livstruende syg i 50'erne eller ældre, den er jo støt stigende, i forhold til hvis man feks er i 20'erne eller 30'erne.

• #28   17. mar Jeg er enig, Claus. Jeg synes det er topegoistisk at få børn i en høj alder, der forlængst har overskredet datoen for, hvad der er anstændigt. Synd for børnene.

Kommentér på:
Hvornår er man for gammel