{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
144 visninger | Oprettet:

cris7
cris7
Online Tilmeldt:
16. dec 2014
Følger: 16 Følgere: 80 Emner: 351 Svar: 3.390

Hospitaler drukner i engangsinstrumenter! {{forumTopicSubject}}

https://www.dr.dk/nyheder/indland/hospitalerne-drukner-i-engangsinstrumenter-hundredtusindevis-af-sakse-og-pincetter

I Region Midtjylland arbejder man flere steder målrettet på at overgå fra engangs- til flergangsinstrumenter. Alligevel ender mindst 280.000 instrumenter af kirurgisk stål som affald efter bare et enkelt brug. I Region Nordjylland er det omkring 150.000, mens de i Region Syddanmark vurderer, at 500.000 instrumenter lider samme skæbne.

Metalinstrumenterne brændes af sammen med det kliniske risikoaffald og ender som slagger. I nogle tilfælde bliver metallet sorteret fra og genanvendt, men ofte slutter det som vejbelægning, fordi metallet er svært at udskille. jvf. dr.dk


Det gælder nemlig også for alt fra kitler til operationshuer, tæpper, iltmasker, lejepapir og meget, meget mere, og det er netop dét, der er problemet, siger Tim McAloone. jvf. dr.dk

Jeg har været så naiv at tro, at disse instrumenter af kirurgisk stål blev rengjort og steriliseret grundigt i store beholdere og genpakket.

Det må jo være en ekstrem udgift, bare at købe nyt og smide væk, af så mange forskellige ting hver eneste dag.

Vidste I at det fungerede sådan?




Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hospitaler drukner i engangsinstrumenter!
  • #1   2. maj Nej, det vidste jeg ikke noget om, men det er nok heller ikke billigt at rengøre og sterilisere for derefter at pakke div ting ind igen, måske går det lige op. Udover instrumenter, så er der også udstyr til kirurger, sygeplejersker, de er også pakket godt ind, sundhedsvæsenet koster milliarder.

  • cris7
    cris7 Online Tilmeldt:
    dec 2014

    Følger: 16 Følgere: 80 Emner: 351 Svar: 3.390
    #2   2. maj Helt ærligt tror jeg, at det er billigere i længden, at 'vaske' og sterilisere instrumenter og diverse beklædningsdele og tæpper på hvert hospital, end at købe nyt hver gang.

    Der er jo tale om knap 1 million engangsinstrumenter. Dog står der ikke i artiklen om det er på årsbasis. Men mon ikke det er tilfældet?





  • #3   2. maj Ja, det kunne da være interessant at se et regnskab for det, så det kunne give god mening, men måske har de ikke tal på det.

  • cris7
    cris7 Online Tilmeldt:
    dec 2014

    Følger: 16 Følgere: 80 Emner: 351 Svar: 3.390
    #4   2. maj Helt sikkert de har et regnskab over det. Men nok ikke så offentligheden kan få indblik.

    Dette er den største leverandør i DK
    https://mediqhospital.dk/produkter/

    Der foregår ofte mange politiske beslutninger som vi ikke har kendskab til, men som koster meget, eventuelt et firma muligt har lobbyed sig til det, fået en langvarig kontrakt, som kan koste dyrt at komme ud af.





  • cris7
    cris7 Online Tilmeldt:
    dec 2014

    Følger: 16 Følgere: 80 Emner: 351 Svar: 3.390
  • #6   2. maj Cris
    Jeg har altid været interesserede og deltaget i sortering af affald og været interesserede i de detaljer omkring sortering.

    Jeg tager artiklen ikke seriøst, det er længe været skik og mening at lette og tungere metaller bliver sorteret fra slagger og flyveaske fordi der faktisk god penge i det.

    Eneste affald, fra sygehusene og læger osv. er de nåle som bliver brugt og kasseret, men den nåle som jeg fik i mit øje for par dage siden blev bestemt genbrugt.

    Videre er der speciel firmaer som arbejder med ny og brugt kirurgisk metal, link kan skaffes

    Men om der findes steder som sløser med genbrug kan jeg ikke vide noget om, Jeg ved dog at mindre virksomheder som behandler elektronisk skrot har problemer at sortere deres affald, ikke mindst fordi de skal af med penge, dette kan de dog lette komme om ved med at sortere printplader fra.

    Jeg har en ven som er nattevagt i byen, og jeg vil forhøre mig om hvad de gør med de beskidte nåle de finder på gaden efter festen er slut
    Smiley


Kommentér på:
Hospitaler drukner i engangsinstrumenter!

Annonce