{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
741 visninger | Oprettet:

Din overvægt er selvforskyldt {{forumTopicSubject}}

Det mener læge og professor Peter C. Gøtzsche medmindre vi lider af en arvelig hyperkolesterolæmi eller markant forhøjet blodtryk. Han mener heller ikke, at vi andre skal være med til at give tilskud til den medicin følgesygdomme, der er forårsaget af selvforskyldt overvægt.

Jeg synes han har fuldstændig ret.

http://www.bt.dk/sundhed/kendt-dansk-laege-paa-charterferie-det-han-oplevede-ved-morgenbuffeten


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Din overvægt er selvforskyldt
  • #1   15. aug 2017 Nu sidder han og tæller tallerkner og konstanter at de er fede og spiser for meget - det er nok rigtigt, men at overfører hans oplevelser fra en græsk buffet er da plim.

    Hvor er grænsen for selv forskyld?

    Bjergbestigere
    Falck folk
    dumme billister
    fjumre hoveder gående i trafikken
    vejarbejdere osv...

    Man kunne jo bare blive i sengen så er man mere sikker...

    Jobs er i flere tilfælde risikabel og dummer man sig i sit job så skal det ud fra tanken være selvforskyldt.

    Jeg er helt enig i tanken om at folks fedme som ikke skyldes sygdom af nogen art er selvforskyldt. Men mange har også en levevis uden de er overvægtige som giver diabetes - hvordan placere man lige retten til behandling?

    Skal vi til at have et enorm registrerings system som siger at når en ringer så spørger man efter cpr - xxxxx-xxxx - vi kan se du selv er skyld i deres sygdom så vi beder om deres konto nr - jamen der ingen penge på kontoen - bare ærligt, ring når de har penge til at blive behandlet.

    På samme måde en køre 230 km på motorvejen og vælter om, vurderingen siger at det er selvforskyldt så vi lader bare bil og person ligge i grøften fordi personen ikke har dækning for at betale for behandling. WOW. Så bliver det edder mamne trant på motorvejen hvis det hele skal baseret på egen betaling.

    en ringer: Min lastbil med anhænger er i brand og spærre begge spor på broen, man finder ud af at det er selvforskyldt fordi bilen manglede service - ingen penge til at betale til oprydning? så må vi lade lastbilen være indtil der er penge på kontoen.

    Hvem skal sidde og vurderer og side ham/hende er et dårligt liv og økonomisk insolvent - tanken kan så være at der bliver rigtig meget plads i samfundet med en masse døde der bare ligger og flyder fordi de er selvforskyldt og ikke har råd til behandling.


  • #2   15. aug 2017 Polysl
    Så vidt som de eksempler du kommer med, vil det nok ikke komme, man kunne vel bare blive bonnet over skattebilletten bagefter.


  • #3   15. aug 2017 Så skal man skære alt væk som omfatter sundheds systemet, Så alle betaler selv for sin behandling eller via en forsikring-

    Og hvordan vil du bonne en arbejdsløs som ikke kan betale via sin skattebillet da så personen ikke har penge til at leve? Der er jo nogle grænser for hvor meget man kan trække og er der ikke så får vi stå bare flere hjemløse - fedt ik?

    Men de kunne bare lade være med at så op af sengen den dag - ik?


  • #4   15. aug 2017 Polysl.

    Det er der jo intet nyt i, masser har en enorm skattegæld de aldrig kommer til at betale, det kan skyldes at firmaet er krakket og de er gået på bistand, hvori ligger forskellen?

    PS. Folk på kontanthjælp, betaler ikke af på skatte gæld, så det skal den arbejdsløse ikke bekymre sig om.


  • #5   15. aug 2017 Så kan det afvises via din skattebilet da gælden ikke kan inddrives så vi står med en masse mennesker som ikke har råd til behandling - er det systemet du efterspørger?

  • #6   15. aug 2017 Selvfølgelig skal folk ikke afvises, men de skal selv have lov at betale, når de får råd til det, og hvis de gør det.

  • #7   15. aug 2017 #1 - Polysl - ja lad os lige sætte det hele på spidsen smiley - men lad os holde os til trådens emne i 1. omgang.

    Hvis den fedme skyldes overspisning, for det hedder det vel også, synes du så det er rimeligt, at samfundet skal være med til at betale for medicin til følgesygdommene + evt. behandlinger ??

    Hvad vi vælger at lave af aktiviteter i vores fritid og fjumre på job, har ikke noget med sygdom at gøre, ej heller at køre for stærkt.


  • #8   15. aug 2017 Så skal man skære alt væk som omfatter sundheds systemet, Så alle betaler selv for sin behandling eller via en forsikring- Jr. Polysl.

    Nej vi skal ej, men når du er helt bevidst om, hvad din livsstil indebærer, af div. sygdomme og tidlig død, så har vi selv valgt eller hva ?? - skal samfundet belastes for det ??

    Der er rigtig mange danskere der har tegnet en sundhedsforsikring.


  • #9   15. aug 2017 Ja, jeg har en gennem TRYG.

  • #10   15. aug 2017 OK jeg er KUN i Danmark - måske jeg skulle begynde at studere sundhedsforsikringer smiley smiley smiley smiley

  • #11   15. aug 2017 Jeg har den også kun, fordi apotekeren betaler for den.

  • #12   15. aug 2017 Det er et personalegode, som ikke er at foragte. Men for at kunne tegne sådan en, så må vi vel ikke være for gamle og slet ikke fejle noget ??

  • #13   15. aug 2017 Libbie.

    Næh, den blev bare tegnet uden noget, til gengæld kan jeg ikke blive medlem af Danmark, det er jeg for syg til. smiley smiley smiley smiley


  • #15   15. aug 2017 Ja, der må man slet ikke fejle noget, ligesom piloter heller ikke må smiley - og Danmark har også en aldersgrænse, jeg husker den bare ikke lige i skrivende stund - men de giver meget tilskud, altså efter, hvilken gruppe man vælger, kan aldrig vide, hvornår man får brug for den .... smiley - men sundhedsforsikring er slet ikke dårligt, vil jeg mene smiley smiley smiley smiley

  • #16   15. aug 2017 Claus - jeg vil ikke kalde din overvægt egen skyld, der er en grund, men godt du er på vej til at komme ovenpå igen, men Peter CG langer også kun ud efter dem, som selv er skyld i deres overvægt, ved at grovæde, madsvineri hedder det vel også.

    Der kan være flere sygedomme, der er skyld i overvægt, og det er ikke selvforskyldt.


  • #18   15. aug 2017 Har selv en sundheds forsikring som jeg har benyttet mig af som betyder at jeg er hurtig inde og hurtig ud...

  • #19   15. aug 2017 Ja, dem, som bliver fede af vand har nok en stofskiftesygdom, og det er ikke selvforskyldt, men dem som lever af Pizza/Burger + Cola, det siger sig selv, at det ender galt og hvis ikke de bliver fede af det, så har de nok et for højt stofskifte og det er jo også en sygdom.

  • #20   15. aug 2017 jeg ville hellere lide af for højt stofskifte end for lavt, har selv som mange andre kunne spise hvad som helst og vejede frem til 2001 75 kg - nu er jeg lidt mere og ender på 86 som stadig ud fra min højde ideal.

    Sund mad, motion, masser af søvn, og så gider jeg ikke slik.


  • #21   15. aug 2017 Ej, Polysl kan du ikke li slik smiley

    Et for højt stofskifte er lige så belastende for organerne som et for lavt, men flere og flere bliver overvægtige, jeg tror på, at det har noget at gøre med, at vi skal bruge mere tid på at lave sundt mad end usundt, det er altid lige ved hånden og 1 2 3 så er det færdigt, jeg kan godt lide at lave sundt mad, men kun når jeg har tid til det smiley


  • #22   15. aug 2017 jetset

    Det er en længere historie med at jeg var tæt på diabetisk pga. min livsstil med masser god mad og portvin - det blevet drastisk skåret ned så jeg tilsidst var ligeglad med slik - som bare er sukker. Men nyder nogle gange engelsk lakrids for apoteket. Så nu er jeg jo 60 og mit medicinskab indeholder kun hovedpine tabletter som nok er ved at overskride sidste brugs dato.


  • #23   15. aug 2017 Polysl.

    Jeg kan oplyse dig om at apotekerne ikke længere må sælge engelsk lakrids, da det er kommet på positiv/negativ listen som slik, ligesom apoteker ikke længere må sælge læbestift, mascara som ellers gav en god biindtægt, pga. konkurrenceloven. - Til gengæld må Føtex, Kvickly og andre supermarkeder godt sælge medicin, det hænger ikke sammen, men sådan har det været i snart et par år, så formoder det er længe siden du har spist engelsk lakrids fra apoteket.


  • #24   15. aug 2017 Men de må gerne sælge receptfri slankepiller ??

  • #25   15. aug 2017 Vi sælger ikke slankepiller, med mindre du tænker på Metformin, som er til sukkersyge patienter, men som de unge piger desværre misbruger for at kunne slanke sig.
    Vi snakker håndkøb og frihandelsvarer, såsom Panodil, Kodigmagnyl, Strepsil, Bromhexin etc, som supermarkederne gerne må sælge.


  • #26   15. aug 2017 Mærkeligt for jeg har lige købt engelsk lakrids afskåret.

  • #27   15. aug 2017 Polysl.

    Tjah, har da hørt om apotekere der skider på den lovgivning, så umuligt er det ikke.


  • #28   15. aug 2017 er meget tilfreds de skider på det for så kunne jeg få det afskåret, de andre steder er det i stave.

  • #30   15. aug 2017 Broncisal må vi heller ikke sælge, og dem elskede jeg. - Hvis bare jeg så vidste hvor jeg kunne få dem, men har ledt forgæves. smiley

  • #31   15. aug 2017 Alis.

    Utroligt du for få år siden kunne blive medlem af Danmark, når man betænker hvor syg du har været i mange år.


  • #33   15. aug 2017 #30 - Alan, er det sådan nogen ??

    http://www.shopping4net.dk/Helsekost/Forkoelelse/Oevrige/Bronchial.htm


  • #34   15. aug 2017 #29 - Alis, jeg synes også godt om Peter CG han holder nogle forelæsninger engang imellem på Folkeuniversitetet og han ved, hvad han snakker om, men medicinalindustrien kan ikke fordrage ham og der kan vi nok regne ud hvorfor.

    Men nu har han så ved selvsyn set en masse overvægtige spise sig til at blive endnu mere fede, og det er jo ikke kun det sted det handler også om i Danmark, hvor der bliver flere og flere overvægtige. Er det hver 3. af os, der er overvægtige.

    Når det er selvforskyldt, så må vi have så meget rygrad, at kunne sige os selv, at den eneste der kan gøre noget ved min overvægt er mig selv. Nu ikke al det der barnepigementalitet, noget må vi selv gøre.

    Mærkelig indstilling, at alle skal have en barnepige, skal vi slet ikke tage ansvar for noget ??



  • #36   15. aug 2017 Jamen, tror du ikke han ved det, jeg er 101% sikker på, han ved det, men nu havde han lige en iagttagelse som han ville fremhæve, det har jo været et kendt fænomen, skal vi sige 30 år.

    Og nej, det er ikke nemt, men du er ikke blevet overvægtig over en nat, det er madmisbrug over flere år.

    Og nej, selvfølgelig er det ikke en målstok, hvordan folk lever på et feriecenter, men deres madvaner og hvad de spiser og hvor meget de spiser kan da godt måles på et feriecenter, de ankommer overvægtige.

    Jeg vil stadig påstå, at ganske alm mennesker godt har en anelse om, hvorfor de er overvægtige, hvis ikke det handler om sygdomsbetinget, så handler det bare om, at spise for meget og de forkerte ting, det gør ikke noget, at vi kan træde i karakter og selv tage ansvar for eget liv.


  • #38   15. aug 2017 Libbie.

    Det kunne godt lyde som dem, når jeg læser ingredienserne, men så har de fået ny pakning igen, men vil da forsøge dem. smiley smiley smiley smiley


  • #39   15. aug 2017 Alis, hvis ikke der er nogen sygdom der skyldes overvægt og det kun er overpisning så handler det om at tage sig sammen, ingen har sagt, at det er nemt, men overvægt kommer ikke over en nat.

  • #41   15. aug 2017 Ja, Alis - vi kan vel nok også godt blive enige om, at det handler om vaner, hvis familien synes slik, kager, sodavand og fed mad er noget af det bedste, så skal det ende galt og vanens magt er en svær størrelse, nogen har bare ikke karakter til at komme ud af det selv, de skal have hjælp.

    Men er det noget samfundet skal betale ??


  • #43   15. aug 2017 Stop en gang cement op i røven på dem, så vil de hurtigt få en følelse af mæthed.

  • #45   15. aug 2017 Det kommer da an på hvor meget cement du bruger... smiley

  • #46   15. aug 2017 Alternativt, godt med araldit på en korkprop, og så op i røven med den.

  • #48   15. aug 2017 Ja, uden at vide, hvad en diætist koster, men det kan vel mange gange godt være en plan og gode råd, så det kan hænges op på køleskabet.

    Jeg har også engang kendt en overvægtig, men det var pga af psykisk sygdom, han var så stor, at han var blevet indstillet til en fedmeoperation, men han nåede den ikke, han blev kun 42, synd og skam, han var et godt menneske.


  • #50   15. aug 2017 Det lange af det korte er, at kan du ikke skide, har du sikkert heller ikke lyst til at spise.

  • #51   15. aug 2017 Det er jo nok det korte af det lange..... Ihhh altså....

  • #52   15. aug 2017 Ikke mange tror jeg, tænker over, hvor godt det er, at have et sundt fordøjelsessystem, ingen tænker på, hvor vigtigt det er, at have sunde tarme, de kan fortælle videnskaben meget, for det er der alle vores sygedomme starter.

  • #54   15. aug 2017 Så havde han også selv valgt det. Vi bestemmer selv, hvordan vi vil leve vores liv, men ham her, var bare ulykkelig, han var psykisk og fandt trøst i at spise konstant, det var så svært for ham at komme ud af det og han nåede desværre ikke operationen, som han var indstillet til, han glædede sig så meget, for han ville gerne komme til at se normal ud, han var så stor, så han ikke kunne sidde i en sofa, han lå altid på gulvet - det var bare så sørgeligt ....

  • #56   15. aug 2017 Ja, har også set det program nogen gange, men er det ikke typisk amerikansk mener jeg det er - forfærdeligt, så man kan æde sig uformelig smiley

  • #58   15. aug 2017 Ja, men de har altid været smæk fede i USA, har du nogen sinde set en amerikaner på cykel, gå, de kører til alt, de lever af Burger+Cola og har slet ikke nogen sund madkultur, men danskerne er ved at komme godt efter, sørgeligt.

    Jeg tænker på diabetes medicin, hvis udviklingen fortsætter, så bliver det en guldgruppe for Nove Nordisk + andre følgesygdomme af overvægt.


  • #59   15. aug 2017 Houston er kåret sin den fedeste by i usa ikke fordi den er fed at besøge men at de har usa rekorden som den by med flest fede mennesker.

  • #60   15. aug 2017 Jeg har taget over 5 kg. på siden januar.

    Det må være selvforskyldt, fordi jeg er holdt med at ryge!

    Da jeg kom hjem efter blodproppen i januar, kunne jeg mærke, at 50 års rygning var 98% vaner, og ikke afhængighed af nikotin. Derfor kunne jeg stoppe, efter at jeg ikke havde tobak i 8 døgn, under indlæggelsen.


  • #61   16. aug 2017 hæ...Bushann du er det man kalder paradokset, og ja det er selvforskyldt for at stoppe med at ryge giver appetit - rygere kan stort set undvære mad i et helt døgn eller flere bare der er smøger nok. Men 5 kg er småting bare din BMI er ok i forhold til din højde.

    Og du har ret for man nyder stort set kun den første smøg om morgenen, middagen og aften - resten er faktisk bare vane. Derfor har jeg også begrænset mig til 3 om dagen for jeg kan ikke holde og i grunden heller ikke lyst.

    Men dejligt at du er frisk igen og kan nyde det at have mere energi uden smøger.


  • #62   16. aug 2017 Min datter var et år i USA, de havde ikke særlige tider de spiste på, spisestuen blev aldrig brugt. Hun blev spurgt hvad hun spiste og svarede salat og grønt, fruen købte en stor pose til hende og smed den ind i køleskabet.
    Hun tog 10 kilo på, var ellers pænt slank, hver aften sad de foran TV med hver sin bøtte flødeis med marblesauce det var problemet.


  • #63   16. aug 2017 ja USA er et fedt land smiley

  • #65   16. aug 2017 Markgreven

    Hvordan vil du få mennesker til at betale som ikke kan, du siger man ikke skal afvise nogen, men det er jo resultatet hvis de ingen penge har. Hvor skal grænsen gå - ? når det er selvforskyldt? livstruende behandling - ærgerligt hvis der ingen penge er til behandlingen så er vi tilbage til det system i USA: At dem som har råd til forsikring også er dem som får behandlingen.


  • #66   16. aug 2017 Nr. 57 - Claus G.

    Jeg vil give dig ret; i mange lande er der efterhånden flere og flere mennesker, som bliver overvægtige. Og en del endda direkte fede.

    I går var jeg med min datter på Mc Donald i Aarhus. Den ligger i Mega Syd, hvor der kommer en del mennesker pga de mange butikker.

    Et par borde væk fra os sad der 2 mænd, der begge var midt i 30'erne. Den ene var rimelig slank, men den anden var tromle-fed for nu at sige det pænt.
    Begge spiste et fastfood måltid og drak deres sodavand i stor størrelse, men bagefter rejste Fedeberg sig og bestilte yderligere fastfood: en æske chicken McNuggets, burgere og noget andet, som jeg ikke lige forstod, hvad var. Og så skulle han lige have en burger, som han spiste, mens han ventede på, at det øvrige blev lavet til ham.

    Jeg siger ikke, at alle er overvægtige. Og jeg siger ikke, at alle overvægtige bare skal tage sig sammen.

    Men netop sådan en Fedeberg, som ham jeg beskriver ovenfor, han gør ikke noget godt sig selv for nogen - heller ikke for sig selv.

    Pengene, han brugte hos McDonald, kunne være givet bedre ud i forhold til at få hjælp og støtte til at tabe noget af den enorme overvægt, han allerede har raget til sig.

    Og i samme gruppe sætter jeg gerne de mennesker, som propper sig med anabole steroider og andre væksthormoner for at få store muskler.
    Når det går galt for dem, ærgrer det mig, at mine skatte penge går til dem, i stedet for at gå til børn, der mistrives, eller ældre, der ikke får ordentlig pleje.
    Eller måske endda endnu en højt betalt good-for-nothing-skiderik i DR smiley smiley smiley


  • #67   16. aug 2017 Polysl.

    Nu er du jo lige så firkantet som Donald Trumph.

    Staten lægger i forvejen penge ud for folk som ikke kan betale, men de bliver holdt op på det resten af deres liv.

    Det sker ved retssager, hvor forudrettede får tilkendt en erstatning, som tiltalte ingen mulighed på nuværende tidspunkt har råd til at betale, så lægger staten ud, for selvfølgelig skal forudrettede have sin erstatning, lige gyldigt hvad, men den skyldige kommer aldrig til at kunne rokke med ørene mere.


  • #68   16. aug 2017 Jeg synes nu nok Polysl har en pointe med begrebet selvforskyldt. Det kan jo komme ind under mange forhold og nemt køre af sporet.
    Synes faktisk også at elitesportsfolk og alle deres skader er selvforskyldte.
    Narkomaner sprøjter sig selv, ingen andre gør det. De er virkelig dyre med al den behandling det koster samfundet.
    Hvordan skal vi få brugt alle de midler vi sparer hvis de selvforskyldte ikke skal behandles. Kom med nogle bud. Måske lidt off topic.


  • #69   16. aug 2017 Ok, den enlige mor, der har en mand der ikke kan betale børnepengene, dør jo ikke af sult, for så lægger kommunen ud og sørger for at manden kommer i spændetrøje, han får bare en stor gæld.

    Og der er sikkert mange andre eksempler på, hvor stat/kommune lægger ud.

    Man kan jo ikke lade en fed dø af en blodprop i hjertet, fordi personen ingen penge har, han/hun skal behandles.... Men bliver der vundet en million i lotto, så skal man komme efter dem.

    Så jeg kan ærlig talt ikke se Polysls pointe, den er lidt for firkantet til mig.


  • #70   17. aug 2017 #60 - Busmann, det siges at nikotin giver en høj forbrænding, der er noget, der kaldes rygevægt og normalvægt, så du har måske bare fået din normalvægt smiley - men klap dig selv på skulderen, det er altid flot at slippe af med en dårlig vane, jeg er selv x-ryger.

  • #71   17. aug 2017 Markgreven

    Det er muligt at staten er garant for behandling men ikke ubegrænset, for der er masser eksempler på at staten kun dækker et vis stykke tid. samt at forsikringer altid finder smuthuller i deres police så personen ikke får dækket sine udgifter på længere sigt.


  • #72   17. aug 2017 #64 - Alis, jeg er enig med dig et langt stykke af vejen, dog er jeg ikke enig i, at samfundet skal betale for selvforskyldt fedme, der er jeg helt enig med Peter C.G.. Vi er i dag så oplyste om, hvad vi skal gøre, spise osv., for at have det godt, og så er økologiske varer ikke ret meget dyrere end andre varer. Eks. slik er meget meget dyrere end økologiske frugt og grøntsager.

    Så nej har du valgt at blive smæk fed ved at spise usundt og grovæde, så må du også selv tage konsekvenserne, det kan aldrig komme det danske samfund ved.

    Men det er en helt anden snak, hvis det skyldes sygdom, herunder også psykisk, udover bulimi, anorexi og tvangsoverspisning.


  • #73   18. aug 2017 du har helt sikkert ankler som en elefant selv smiley sikkert derfor du kan sætte dig ind i det smiley

  • #74   18. aug 2017 Kim, der må jeg desværre skuffe dig, jeg har faktisk flotte slanke ben og en god røv og ved lidt om hvad god ernæring er smiley

  • #75   18. aug 2017 kig på foden så kan man se no elefantitisk..

  • #76   18. aug 2017 Libbie.

    Jeg kan bekræfte dit udsagn, hvilket nogle nok vil være lidt jalou over. smiley smiley smiley smiley smiley smiley smiley smiley


  • #77   18. aug 2017 Tak min skat *kysse-ikon* smiley smiley smiley smiley smiley smiley

Kommentér på:
Din overvægt er selvforskyldt

Annonce