{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
169 visninger | Oprettet:

Er vindkraft løsningen? {{forumTopicSubject}}

Tja det er jeg nu ikke helt sikker på.
For 23 år siden købte jeg andele i et nyt vindmøllelaug med ti møller.
De første ti år gik godt men derefter kom der stigende reparationer og efter 16 år stoppede udbetaling til andelshaverne, som indtil da samlet havde fået lidt mere end hvad andelen havde kostet, reelt en negativ forrentning.
Siden da er al indtjening fra salg af strøm brugt til den daglige drift og overskuddet opspare man for at have penge til at fjerne møller og deres fundamenter, eller få dem levetids forlænget hvis det er muligt.
Her er der tale om møller på lavt vand tæt på land og ikke langt ude i den barske nordsø, og med en idealistisk bestyrelse der har haft samme formand i alle 23 år.
Er det et helt normalt mølle livsløb? Eller er de møller man sætter op i dag af en hel ny og mere robust type, hvis ikke kan man godt glemme den type vedvarende energi, med mindre man er parat til at betale en højere pris på el til vore stikkontakter, og ikke en lavere pris som mange mener vindenergi kan.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Er vindkraft løsningen?
  • #1   30. apr Godt og værdifuld indspark Ole.

    Jeg tror at vindkraft er godt, og som nabo til havnen in Esbjerg kan jeg konstatere det med egen øjne.

    Men det er ikke løsningen mener jeg, der er pt. mange alternative energi former som Brint, små atomkraft værker og fusions energi projekter som står i kø

    For ikke at glemme Solid State Batteri teknologien som jeg personligt tror på.

    Jeg tror at vindmølle teknogien er en skridt i den rigtige retning, lidt på samme måde som de titusindvis af solcelle parker. de er godt, men de er ikke løsningen.

    Hatten af for dig dersom du investerede i vedvarende energi dengang, du var fremsynet og innovativt

    Det gjorde jeg/vi også, lidt mere i den bæredygtige stil med O engergi huse, de er godt, men de er stadigvæk for dyrt smiley


  • #2   30. apr Jeg er mulitiskeptisk overfor alternative energiformer fordi det eneste vi har oplevet siden den grønne energi blev udrullet er konstant stigende gebyrer og afgifter.
    Det er muligt at den rene el pris til tider er rekord lav, men hvad fanden hjælper det når de konstant skruer op for gebyrer og afgifter smiley


  • #3   1. maj
    Cody
    Det er muligt at den rene el pris til tider er rekord lav, men hvad fanden hjælper det når de konstant skruer op for gebyrer og afgifter


    Jeg er ikke helt sikker om alt det er pga. høje lønninger men da jeg for over ti år siden forlød arbejd markedet fik jeg ca. 135 kl. netto i løn p/t

    Nu ligger det tæt på 400 kr. p/t og jeg læste i går at en af verdens største fly selskab indberettede en rekord underskud hvor lønninger fik skylden.

    Men personligt synes jeg at alle alternative energi løsninger bidrager til renere luft for alle, og selvom der skal mere til er det trods alt en skridt i den rigtige retning., jeg kørte med min cykel bag en bus i går og hvor de pleje at svine byen med deres diesel motorer kørte den på el. Og by er skraldebiler også kommet på el.
    Dejligt


  • #4   1. maj Har Mette F ikke holdt et foredrag om deres planlægning, at de vil fylde hele Nordsøen med Vindmøller og at det kunne gavne det danske samfund at sælge overskuddet til hele EU.

    https://www.regeringen.dk/nyheder/2023/topmoede-skruer-op-for-vindenergien-fra-nordsoeen/


  • #5   1. maj #4
    lad os se om der overhovedet kommer tilbud.
    Tror vi skal være tilfredse hvis projektet ikke vil give os højere el priser.


  • #6   2. maj Helt enig Ole S det er jo næsten altid den vej det plejer at gå smiley

  • #7   2. maj Ole S
    Lad os se om der overhovedet kommer tilbud.
    Tror vi skal være tilfredse hvis projektet ikke vil give os højere el priser.


    Jeg satser på at der kommer flere tilbud efter rygterne, og det er især de store pension selskaber som driver interesse, mht. højere priser er de værd at vide at alle tilbud kommer, eller skal komme med en 30 års prisgaranti.

    Vi hører aldrig ret meget om det, men mht. vindmølle investeringer er vi langt bagud Tyskland, og jeg ser gerne en verden med mere miljø venligt strøm til mine børnebørn, og skulle det koste lidt ekstra er det fint med mig.
    Smiley


Kommentér på:
Er vindkraft løsningen?

Annonce