{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
305 visninger | Oprettet:

Kvindelige lærlinge i opråb! {{forumTopicSubject}}

https://nyheder.tv2.dk/live/samfund/2024-03-08-i-dag-er-der-fokus-paa-kvindekampen

Idag er det kvindernes internationale kampdag som blev indført her i 1910.

Der er selvfølgelig sket meget i de 114 år der er gået. Men er der sket nok?

Vi vil gerne have mange flere i faglært i arbejde, og mange unge kvinder ønsker det, og har talent for fagarbejde af/i forskellige områder.

Ingen tvivl om at det kan være svært i et mandsdomineret arbejdsmiljø, og kræver en vis robusthed.

Men den dér rendestenstale, som flere mænd bruger overfor kvindelige lærlinge, og såmænd også over for faglærte, skal stoppes!

Hvad bilder de sig ind! De er jo dårligt opdraget, og formår ikke at acceptere at kvinder kan arbejde på ligefod med dem.

Samtidig skal kvinderne heller ikke finde sig i at skulle køre med på den hørm og grovheder for at blive accepteret.

Det er en pligt for en arbejdsgiver at sørge for at en lærling/faglært kvinde ikke bliver chikaneret på arbejdspladsen, at 'tonen får en anden lyd', og gribe ind.

Men det er der så også desværre nogle der ikke formår, og de skal helt afskæres fra at får lærlinge, samt opgaver i det offentlige regi.

Hvad mener I?













Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kvindelige lærlinge i opråb!
  • #1   8. mar UPS !!! - jeg tror, jeg lige er kommet til at blande dine tråde .... smiley

  • #2   8. mar smiley Jetset

    Tror dit indlæg kan bruges begge steder.


  • #3   8. mar Jetset, jeg har tilladt mig at lægge dit indlæg her også, håber det er okay?

    Jeg er 100% enig i dit oplæg, Cris. Og når en problematik går for vidt, så mister jeg også respekten. Jeg går ind for ligeløn ved lige arbejde. Hvad der er af køn i bestyrelser, det er vel dem, som bliver valgt, der sidder i div bestyrelser, så er den vel ikke længere. Og ja, feminister er latterlige efter min mening, nærmest tøse agtige, de vælger så meget fra, at de vælger at føde donorbørn, det skulle forbydes efter min mening, stakkels børn, de råber op om så meget frastødende og latterliggør kvindekønnet, så nej tak til dem.

    Jeg synes det er rigtigt flot af unge kvinder, som vælger at gå i lære i de traditionelle mandefag, så flot og dog, så har jeg stadig en bekymring om det fysiske, jeg mener ikke at drenge og piger fødes med de samme fysiske evner anno nutiden, og der kan komme et problem. Og så er der tonen i en skurvogn, jeg tror ikke, at kvindelige lærlinge/svende, kan lave om på den, der er mandehørm - og så er spørgsmålet, skal kvinder lave om på den ?? - eller skal de bare acceptere den, hvis de vil, deres valgte fag ?? jvf. Jetset


  • #4   8. mar Super smiley

  • #5   8. mar Jetset

    Selvfølgelig er mænd og kvinder ikke skabt med den samme fysiske styrke.

    Selvom jeg ikke er så stor, så havde jeg masser af kræfter, og kunne 'trække krog' med mænd og vinde. smiley

    Viljen gir kræfter, både fysik og psykisk smiley

    Nej, man skal aldrig acceptere grov tale, eller sexistiske kommentarer.

    Det er mere måden man vælger at reagere på det, der er vigtig.







  • #6   8. mar Ja, Cris, jeg er slet ikke i tvivl om din kunnen smiley - nej, vi skal ikke acceptere grov tale, det kan vi også godt blive enige om, men vi må ikke glemme, der er bare et "skur" sprog, så spørgsmålet er: skal vi acceptere det, eller skal vi lave om på det ? - Det er jo i Skurvognen, det foregår. Min mening er, det skal vi ikke lave om på, vi skal gå ind i det som kvinder og acceptere det, hvis vi vil faget. Husk !!! - det er gamle mande fag, det er den store forskel på mænd og kvinder, jeg er ikke foretaler for, at der bliver lavet om på det. Men et er "skur" sproget og et andet er SEXCHIKANE, det går jeg på ingen måder ind for, der kan de lukke deres klamme mund.

  • #7   10. mar Som mand der har brugt et halvt arbejdsliv i skurvogne på div. byggepladser vil jeg lige give mit besyv med.
    For 50 år siden var kvinder på byggepladsen absolut et særsyn, de dukkede først op når byggeriet var færdig og der skulle slut rengøring til og da var alle skurvognene væk.
    For ca. 30 år siden var der en del kvindelige malere og tømrere i skurene og det var bestemt ikke en dans på roser for lærlingene - de blev ofte placeret under kalenderen med de halvnøgne fotomodeller smiley
    Dem der blev udlært dengang havde dæleme hår på brystet.
    Nu stoppede jeg i byggeriet for 25 år siden, men jeg ser stadig mine yngre kolleger fra dengang og de fortæller at skurreglerne naturligvis er fuldstændig ændret, men til gengæld er der ikke ret mange der tør arbejde med de kvindelige lærlinge fordi risikoen for en sex chikane beskyldning er blevet tårnhøj efter “metoo” og “woke” sagerne.
    Det er synd det er blevet sådan og desværre er der ikke tegn på bedring smiley


  • #8   10. mar En dag hvor min 2 trykker var syg, aftenhold, fik jeg i stedet en som ellers kørte alene på en mindre maskine. Vi var kun os to tilstede.

    Han drak ret meget, havde været længe i firmaet, siden han blev udlært. Sidst i 30'erne.

    En gummidug røg, og skulle skiftes. Det var man normalt to om. Han var ikke glad for at være nr. 2, irritabel, og drak den ene øl efter den anden. Så jeg gjorde det selv. Mens jeg halvt ligger inde mellem værkerne, tager han mig bagfra i skridtet.

    Jeg røg op, stiktosset og sagde: Hvad bilder du dig ind din idiot! Du er fuld, sæt dig over i hjørnet og så kommer du ikke i nærheden af mig eller maskinen mere i dag.

    Det gjorde han så, mens han drak videre. Jeg havde ikke tænkt mig at sige det til nogen, det skulle jeg nok klare selv, og så tage en snak med ham når han var ædru næste dag.

    Da jeg så møder på arbejdet næste dag, bliver jeg kaldt op til direktøren. Her får jeg så af vide at denne gut havde klaget over mig, at jeg havde været ubehagelig og forvist ham fra maskinen. Jeg var derfor nødt til at fortælle hvad der var sket.

    Jeg kan forestille mig at han havde regnet med at jeg ville klage over ham og ville komme mig i forkøbet.

    I stedet fik han valget mellem at blive fyret eller komme på tvungen alkoholafvænning.

    Der gik nogle år, og jeg var blevet projektleder. Jeg var nødt til at sende en stor sag 'i byen', for vi kunne ikke nå selv at lave den. Så jeg ringede til mit 'gamle firma', som var glade for at tage den.

    Jeg havde sagt at jeg skulle til trykstart og godkende det. Jeg bliver ringet op af selvsamme gut, som siger at han er klar til godkendelse i løbet af en halv time.

    Da jeg kommer, er han høfligheden selv, men har svært ved at se mig i øjnene. Minsandten om han ikke undskylder for sin tidligere opførsel, for han vidste godt at det var ham som havde været en idiot, samt at han havde været ædru lige siden.

    Det tager jeg 'hatten af for', for det var ikke nemt for ham at indrømme.

    Sådan kan det også gå nogengange. smiley










  • #9   10. mar Du får et stort flot 12-tal fra mig. Jeg elsker indrømmelser og respekt, det er heldigvis forbeholdt de kvinder, der udstråler selvtillid og respekt smiley - og respekt til kollegaen, der har indset, at han handlede idiotisk.

  • #10   10. mar #7 - ved du hvad, "gamle" dreng, glæd dig over, du har levet i den sjoveste skurvogn tid. Nu er det desværre blevet sådan, at mænd - det er faktisk et must - at de skal have kvindelige dyder, taler som kvinder, mene som kvinder jeg ved ikke om de også skal have make up på, men hvis ikke, så bliver det nok det næste.

    Debatten af Clement ordfører forleden om ligestilling - jeg er ved at brække mig over alt deres ligestilling, der var som sædvane invitere en masse "kloge" om emnet, sjovt nok, så var der kun 2 mænd resten var dominerende feminister, jeg kan bare ikke klare dem og alle deres gode ideer.

    Men jeg synes også, at den moderne mand siger for lidt, træd nu i karakter og kom ind i kampen, hvad mener I om den, jeg hører kun på dominerende feminister og alt det, som de synes mænd skal, hvad siger mændene selv, jeg har ikke hørt nogen krav om, hvordan kvinder skal være.

    I er alt for "søde" - fortæl de frustrerede feminister, at de er i en forkert "boldgade".


  • #11   11. mar Hej Jetset
    Ja jeg er klar over at jeg var der i den gode tid, men vores fag/arbejde indenfor jernkonstruktion appellerede ikke ligefrem til kvinder dengang.
    Mine erfaringer med kvinder i skurvogne stammer kun fra de observationer jeg havde når vi drøftede arbejdsfordeling og tidsplaner med de andre firmaer så vi ikke gik i vejen for hinanden og nåh ja også når vi havde fredags spisning sammen smiley
    Idag er der vist adskillige kvinder ansat i metalindustrien som både smede og svejsere.
    Jeg talte igår med en tidligere kollega der fortæller om adskillige blandede sjak indenfor de fleste faggrupper og det står jo noget i kontrast til det jeg fik oplyst fra den anden kollega.
    Forskellen på de to er dog at de ikke arbejder på de samme byggepladser 🤔


  • #12   12. mar Så er du måske grovsmed. Der er jo flere forskellige grene indenfor Metalindustrien. Jeg har meget svært ved at se kvinder, som grovsmede, mener der skal en god fysik til. Jeg kan mere forstå kvinder indenfor klejnsmede.

    Jeg mener også, der skal en god fysik til at være svejsere. Det kræver en del, mener det er et speciale, jeg ved skibsværfter kræver speciale i svejsning. Ingen "klatter" kan accepteres. Jeg kan slet ikke se for mig, at kvinder skulle hænge på siden af et skib i et reb med en svejsepistol i hånden, det har jeg svært ved at se.


Kommentér på:
Kvindelige lærlinge i opråb!

Annonce