{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
150 visninger | Oprettet:

Atomsky og hvorfor først nu. {{forumTopicSubject}}

Ja læste for mange timer siden at der hænger en atomsky over det meste af Europa og at den er kommet fra øst "ganske som de plejer" og det skulle så være franskmændene der har mål radioaktivitet i skyerne (radioaktiviteten skulle være ganske ufarligt) jeg må sige som det første: hvorfor høre vi først om den radioaktivitet efter x-antal dage og hvorfor varsler østlandene ikke resten af verden om hvordan den radioaktive sky er opstået (eksempelvis hvis der er sket en atomkraftværksulykke) hvem husker ikke Tjernobyl i 1986 hvor folk købte jod på apotekerne (hysteri) jeg lever da stadigt væk også uden jodindkøb.
Men jeg bryder mig nu stadigt ikke om hvordan den med talen (ufarlige radioaktive atomsky) der ligger over Europa for kan en radioaktiv atomsky være ufarlig - kaos - kaos.
Hvad tænker i

Kommentarer på:  Atomsky og hvorfor først nu.
  • #1   10. nov Det er utrygt, at vi ikke kan regne med at få besked! Gyys!

Har du læst Nevil Shute's bog 'På stranden, Ventetid' fra 1984?
    Den er læseværdig! Kan sikkert lånes på biblioteket, eller købes brugt.
    Bogen er også filmatiseret.
    http://filmz.dk/film/paa-stranden

"Efter en kortvarig atomkrig ligger hele den nordlige halvkugle øde, og det radioaktive nedfald driver langsomt mod syd. Bogen følger en gruppe mennesker i Australien i de sidste seks måneder inden deres undergang"

• #2   10. nov Nasty jeg tror faktisk jeg har læst bogen for mange år siden

• #3   11. nov Leon

Hvorfor vi først hører om det nu, spørger du, det er for ikke at skabe panik i befolkningen, vi hører først om det, når det ikke længere kan hemmeligholdes.

Det var det samme med den Super-GAU, der skete i Tjernobyl, den blev jo også forsøgt hemmeligholdt, indtil Atomenergi-kommission i Wien målte forhøjet radioaktivitet, kommission troede i første omgang, at den forhøjede radioaktivitet kom fra Barsebäck, gav svenskerne besked, de lukkede med det samme reaktoren, men russerne måtte gå til bekendelse, at radioaktiviteten kom fra en eksplosion i Tjernobyl.

I øjeblikket er det franske atom-kraftværk Cattenom en stor risiko, siden slutningen af august i år, er der blevet fordelt jod-tabletter til borgerne i byen Saarbrücken det samme er tilfældet i byen Aachen pga det belgiske atom-kraftværk Tihange.

• #4   11. nov #1
    Nasty

Det er utrygt, at vi ikke kan regne med at få besked! Gyys!

Rigtigt gyyys men desværre er det sådan, at vi ikke bliver oplyst om de uhyggelige hændelser, der sker på en atom-reaktor, oplyst bliver vi først, når det ikke længere kan hemmeligholdes. Uden at røbe for meget, kan jeg da fortælle, at min mand kommer fra denne sektor og stadigvæk er medlem i bl. a.den ingeniørforening, der arbejder og forsker på området atom-energi.

• #5   11. nov Leon

Nu ved jeg lidt mere om denne atomsky: Målestationer i forskellige europæiske lande har målt lave niveauer af det radioaktive stof ruthenium-106. Eksperter fra Federal Office for Radiation Protection (BfS) har mistanke om at kilden er et sted i Østeuropa, formodet ca. 1000 km øst for Tyskland, men har stadig ikke noget bevis for deres formodning.

Den højeste stråling er forøvrigt målt i Wien. Tjekkiet, Polen, Frankrig, Italien og Schweiz har ligeledes bekræftet målingen af det radioaktive stof.

Kommentér på:
Atomsky og hvorfor først nu.