{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
242 visninger | Oprettet:

Genopdragelse {{forumTopicSubject}}

Genopdragelse – det forbinder man normalt med muslimer, der sender deres børn tilbage til hjemlandet en tid, for at de kan lære deres families normer og kultur at kende, i stedet for at drukne i danske normer og forvirring.
Men danskerne har været til genopdragelse i årevis her i vores eget land. Vi blev ikke engang spurgt om vi ville have ændret vores mentalitet. Vi genopdrages til alle de gamle småborgerlige fordomme og ulighed. Til klassekampen. Til magt hierarki og lydighed, uskrevne regler om hvem der skal kontrollere hvem. Til topstyret selvkontrol i stedet for uddannelse og forståelse for hvad verden, vi selv og vores medmennesker har brug for.

Et forenklet billede kan være en hjælp til at forstå lidt af hvordan vores sociale normer bygges op. To yderpunkter er at enten kontrollere man sine omgivelser eller også kontrollerer omgivelserne dig.
Den ideelle balance er både – og … at på nogle punkter får andre deres vilje og på andre holder man fast på sin egen.

Det mønster er der flere variationer over end mulighederne med de 32 brikker på et skakbræt. Det ideelle findes ikke – nogle mennesker er gode til at styre en proces, andre har det bedst med ikke at være den, det hele afhænger af. Den demokratiske pointe er at det skal være frivilligt, og at man automatisk finder sin plads i situationen.

Samtidig med at vi i midten af det tyvende århundrede for alvor opbyggede velfærdssamfundet opbyggede vi også forståelse af demokrati og frihed – en frihed, der ikke afhang af social status eller af hvor mange penge man havde. Desværre var der stadig en gruppe i samfundet, som mente at de ejede det hele og at de havde ret til at bestemme det hele. Der kom politikere, der appellerede til egoismen og svinehunden i folk, og som lavede karriere på det. Som omskrev vores demokratiske værdier og fælles ansvar til ”enhver er sin egen lykkes smed” og som gik i gang med at genindføre jungleloven. Den stærkes ret. Og de spillede ikke med åbne kort, for det var ikke meningen borgerne selv skulle tage stilling. Vores normer og vores identitet skulle nedbrydes og ændres.
Vores selvstændighed og selvværd kom under angreb. Og angrebet fortsætter. Vi lærer at lade os kontrollere, og at holde dem nede, der stadig kæmper for frihed og selvstændigt ansvar. De udstødes.

Men vi har rejst os fra lige så meget klassekamp og undertrykkelse før, og det kan vi gøre igen. Vi kan genopbygge et godt samfund, hvor mennesker betyder noget og hvor alle har rettigheder. Og det er sjovt. At vise sine medmennesker omsorg og at føle ansvar for hele samfundet er meget mere meningsfyldt end det indskrænkede neoliberale konkurrencesamfund, vi sidder fast i nu.
Mennesker, der ikke har respekt for naturlig menneskelig værdighed, egner sig ikke til at have magt.

Kommentarer på:  Genopdragelse
  • #1   8. okt Alis C respekten skal jo helst gå begge veje og det er der jo desværre nogle mennesker der ikke kan finde ud af også derfor der er den ballade

• #2   8. okt Så vidt jeg ved så er grundloven ændret sidst i 1953, så de demokratiske værdier er stadig de samme som i 1953.

Med hensyn til genopdragelse så er det vel ikke underligt at lære om danske værdier som danskere til forskel for muslimer som lader deres børn genopdrage til deres muslimske kultur fordi de mener de er blevet for danske så der er en himmelvid forskel.-

Nu ved jeg ikke om lige Udby behandlingshjem høre under det med danske værdier og dog.....

Har været der lige da de åbnede 3 afdelinger hvor jeg var på bøgehuset. Et kanon sted med danske møbler og design, heste, skov,skole, en træbyggeplads et stor hul til at grille i - hvor jeg gik i skole i Nr Åby - grunden var bare at jeg var ustyrlig og kunne blive væk i dagevis som dreng. Jeg ved ikke hvad man kalder det i dag men dengang vil jeg bare sige at jeg var nysgerrig med masser lyst til livet. Men her lære jeg noget om ansvar over for hinanden, sammenhold - en fantastisk tid.

Og hvad lære man lige i udlandet om danske værdiger med genopdragelse.?

Man kan så lige læse mellem linjerne om janteloven som hele tiden skal bringes frem og knaldes ned i hoveder på os alle. Fy da føj at naboen har tjent 21 kr mere end mig - sikke en bandit som bare rager det hele tid sig.

Penge er et resultat af hård arbejde og visioner, at tage en chance og udleve den.

Vores regering opfordre faktisk folk til at tage chancer på aktie markedet med nogle skattemæssige fordele.

• #3   8. okt Polysl

I 1953 blev grundloven ændret med tronfølgerloven. Mig bekendt var der ikke noget andet, der blev ændret.
    Jeg taler imidlertid ikke om grundloven, jeg taler om mentalitet og alle de love, der er blevet ændret p.g.a. ændringer i vores mentalitet. Ikke mindst overførselsindkomsterne, men også retssikkerhed og sundhedsvæsen. Ser vi bare 30 år tilbage, så er Danmark så ændret at det faktisk ikke er til at kende igen.

Hvad mener du med danske værdier? Dine værdier og mine er vidt forskellige. Engang var der plads til begge dele, og man delte opgaverne imellem sig alt efter hvad man var god til. Idag dominerer den yderste højrefløj alle andre grupper i samfundet. Selv Socialdemokratiet og SF.
    Så vidt jeg ved endnu ikke Enhedslisten. Den tekst, jeg har sat ind i billedet, kom oprindelig fra Johanne Smidt Nielsen m.fl.

Penge er ikke et resultat af hårdt arbejde, det er et resultat af spekulation eller arv. Hele min tekst er en protest imod den misforståelse, at rige mennesker har arbejdet hårdere end fattige. Det er ikke rigtigt, og vi har alle ret til respekt uanset vores økonomiske status.

Ja, jeg har set opfordringerne til at begynde at spekulere i aktier. Det var vist oprindeligt Brian Mikkelsens forslag. Jeg har også set advarslerne mod at lave Danmark om til ludomanernes paradis.

Vi er mange, der foretrækker at vores land hviler på nogle helt andre værdier.

• #4   8. okt //citat

Penge er ikke et resultat af hårdt arbejde, det er et resultat af spekulation eller arv

//citat slut

Mener du dermed at mit hårde arbejde har givet mig en økonomisk frihed er at sutte den af på de fattige?

Hvis så ----er du da mere pløk åndssvag end gennemsnittet.

Min barndom var i mega fattigdom med en slik pose til jul og en sodavand og så formaster du dig til at mene at jeg har arvet mine penge eller af spekulation....Du må da have tabt sutten

faktisk føler jeg mig overfor dig ubehøvlet behandlet over at jeg har lidt på kistebunden som gør at jeg fiser den af. 46 år bare at nakke de svage - hold da op så dum kan ingen være.

Jeg har kæmpet for hver krone - sat flere 100,000 på et projekt så så er jeg bandit i dine øjne....her mister jeg alt for dig Alis - du er sgu ikke værd at samle på.

Godnat til dig Alis.....jeg kommenter ikke noget fra dig fremover.

• #5   8. okt Polysl # 4

Der fik du leveret et eksempel på de genopdragelsesmetoder, som hverken jeg eller andre skal finde os i: at skyde folk noget i skoene, som man kan angribe dem for.

Jeg aner ikke hvordan du har tjent dine penge, eller hvor mange du har tjent, så det har jeg aldrig udtalt mig om. Jeg ved at du har tjent nogle af dem på våben-aktier hvilket jeg ikke har noget tilovers for, men ikke hvor mange, eller hvad du ellers har tjent penge på. Jeg aner simpelthen ikke hvad du laver.
    Derimod har jeg sagt flere gange, at jeg ikke vurderer folk efter hvor mange penge, de har. Det står også i den tekst, jeg har indledt denne tråd med. Det er helt andre ting, der har betydning for om jeg synes at mennesker er interessante for mig.
    Jeg har kendt fattige mennesker, der var en oplevelse at være i selskab med.

Om du vil kommentere mine indlæg fremover er jeg ligeglad med. Der kommer sjældent noget fra din pen, jeg kan bruge til noget.

Formålet med denne tråd er netop at få folk til at tænke over, hvad det er for værdier, vi skal stræbe efter i det danske samfund, men jeg havde håbet på en fredeligere debat om emnet.

Kommentér på:
Genopdragelse