{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
808 visninger | Oprettet:

Yderlig støtte til kunstnere {{forumTopicSubject}}

Naser Khader (K) vil give kunstnere SU yderligere i et år når de er færdiguddannet, reglen i dag at man ikke kan få SU efter endt uddannelse og jeg ser heller ingen grund rent logisk at man skal til at lave særregler/love som begunstigere nogle faggrupper.

grund ideen er at SU skal være grundlag for at de kan etablere sig så de kan leve af deres kunst. Eh? Det kan da ikke være statens opgave at forsørge en etablering. De kan som færdig uddannet søge midler fra Kunstfonden som uddeler omkring 500 mill. om året.

//citat

- Kunst kan man ikke sætte en pris på. Kunst er enormt vigtigt for vores kultur og sammenhængskraft, og derfor er det en gruppe, vi må støtte, siger Naser Khader til DR.

//citat slut

Kan man ikke sætte pris på kunst?

Jeg elsker kunst og har da også igennem årene købt værker ikke som investering men fordi jeg kunne lide det - kunst er subjektiv, men det er et tømmer arbejde også, for nogle kan se det som godt andre kan set det som mindre godt og flere mener det er noget juks.

Så lad være med at begynde at bære kunst i guldstol, datidens største kunstnere har måtte lide og male et billede bare for at kunne få et måltid mad. Men det er jo tiden hvor man skal rydde alle sten af vejen så ikke kunstnerne snubler. Kunst eller en bestemt kunstner afspejler sin trængsel sine problemer via sin kunst og hvis det bare var ud af landevejen så er det at sammenligne med fabrik eller hvor man bare laver kopier.

Nej få et arbejde om det så er flaskedreng i Rema1000 og arbejde på at etablere sig som kunstner via dit arbejde i din fritid.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Yderlig støtte til kunstnere
  • #2   30. jul 2017 Claus

    //Så hellere bruge puljen til at hæve SU generelt//

    Så rigtig formuleret, og det kan ikke siges bedre.


  • #3   30. jul 2017 Der er masser af penge, der betales af staten til kunstnere, så det er uanstændigt at drage SU-penge ind i den problematik.

    Adskillige kunstnere og forfattere, får livslang "kontanthjælp", selv om de tjener gode penge på deres udladninger.

    Er det helt urimeligt, at de opfører sig lidt solidarisk, over for deres unge kolleger????

    I mange år var det sådan, at sygeplejeelever fik en rimelig god elevløn. Den solgte sygeplejerskerne for at få mere i løn til sig selv. Derefter måtte eleverne nøjes med SU. (Det ligner samme procedure igen)


  • #4   30. jul 2017 selvfølgelig skal de da ikke ha SU.

  • #5   31. jul 2017
    Mange af de ting der fremstilles og kaldes kunst, ligner faktisk ikke kunst, Tag for eksempel Per Arnoldi, Hvis jeg brugte en lineal eller en lille underkop kunne jeg lave det samme klatværk som ham, Det er ren "kejserens nye klæder".
    Kunstnere kan vel som andre mennesker starte i det små, og hvis der så er salg i deres materiale,begynde at leve af det. Det burde være deres værker der skulle tale for sig selv, så de blev solgt.
    Men som det er nu er det statens kunstfond der promoverer og bestemmer hvem der må udstille . Det burde være, som i den kedelige almindelige verden, udbud og efterspørgsel.
    Jeg kender flere kunstneriske personer der maler og tegner lige så godt og smukt som nogle af de anerkendte, men som ikke kan få lov at udstille på statens museum for kunst. Så det er et spørgsmål i det hele taget Hvad er kunst.


  • #6   31. jul 2017 Der er en kunstner i alle, det kræver lidt tid eller masser af tid hvis man bruger Windows Paint som den her som jeg lavede for år tilbage. Men er det kunst? jeg kan sige det er en kunst at bruge Paint hvor billedet faktisk er lavet pixel for pixel som tog måneder at lave, samt at få lyset rigtig med et andet grafik program.,



    profilbillede
  • #7   31. jul 2017 Jeg ved ikke om det ikke kan være lige så meget kunst som EN bold, Paraply eller en anden geometrisk figur,
    Men jeg fik lige lyst til at flytte dukkemøbler ind i dit "kunstværk" så det er vel det man føler når man ser kunst der tæller, så det ene kan vel være lige så meget kunst som det andet.
    Da jeg havde mine børnebørn på ferie lavede jeg et dukkehus og møbler af pap, plastik, og andet, som blev, et kunstværk, ihvertfald efter børnenes mening. SÅHHH ???


  • #8   31. jul 2017 Kunst/kultur er, i min forestilling, noget der er rart eller interessant at se på, eller litteratur, der er interessant at læse.

    For en del kunstnere er det bare noget "skrammel", der provokerer beskueren/læseren.

    Det lader til, at det kun er provokatørerne, og snobberne, der bliver belønnet af statens kunstfond.



  • #9   31. jul 2017 Det sidste nye kunst jeg så på Charlttenborg var små lasede og nussede sedler, og drømmesenge i en rundkreds...hvis det er kunst????? smiley smiley smiley

  • #10   31. jul 2017 Ja det er svært at se kunst i nogle senge sat i en rundkreds, hvor er det bare depraveret og arrogant, de skulle ikke have tilskud til den slags fims. Iøvrigt et godt ord for den slags, he he. smiley

  • #11   31. jul 2017 Vi kan vel snart udstille vores underhylere, så kan folk med lup, se efter om der er bremsespor i..... Gud fader til hest!

  • #12   31. jul 2017 Det fortæller lidt om standarden,Elizabetta

    jeg elsker at gå til Fernisering hvor det nyeste kunst bliver vist det er speciel litografier jeg går efter og har nok omkring 60 - jeg går ikke efter navne men efter om jeg kan lide det eller ej.


  • #13   31. jul 2017 Jeg burde udstille mine underhylere da jeg en aften gik hjem med dårlig mave og 200 meter fra hjemmet måtte overgive mig. Underhylere og bukser smattet til af lort. Satans ud med dem - skulle have ringet til kunst akademiet for når det kan være kunst at komme lorte i dåser så skulle jeg have store chancer.

    Piero Manzoni fik sine lorte dåser solgt for en million. Jeg har så ikke hørt om nogen har åbnet dåsen og lugtet til lorten. >tænk at kunne sælge sin lort for mere end 100 gange mere end guld var værd grammet????

    Havde jeg vidst det dengang så havde jeg taget til tyrkiet og spist alt muligt så man får en løbene afføring og så kan jeg hurtig fylde 90 dåser som Piero Manzoni gjorde.


  • #14   31. jul 2017 Må indrømme jeg foretrækker min pensel og lugtfrie farver. smiley smiley smiley

  • #15   31. jul 2017 ja det er også nemmere at placere på væggen end en dåse lort smiley

  • #16   1. aug 2017 Kunst er smag og behag, det kan man ikke diskuttere, jo det kan man godt, hvad jeg kan li er ikke sikkert du kan li, men godt det findes.

Kommentér på:
Yderlig støtte til kunstnere

Annonce