{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
911 visninger | Oprettet:

Hvad mener i om hende? {{forumTopicSubject}}

http://nyheder.tv2.dk/samfund/2017-06-06-dansk-kvinde-faar-twitter-til-at-gloede-verden-rundt-alle-terrorister-er-maend

I kølvandet på weekendens terrorangreb i London, mener komikeren Sofie Hagen, at vi bør debattere den 'giftige maskulinitet'.

Lørdag angreb tre mænd London Bridge og Borough Market med en hvid varevogn og knive. Den danske komiker Sofie Hagen bor i London til dagligt, og en af hendes reaktioner på angrebet, har fået Twitter til at gløde.

Søndag skrev hun i et tweet, at vi hellere skal fokusere på den måde, drengebørn bliver opdraget på, end at terrorister har en bestemt religiøs baggrund.

- Alle terrorister er mænd. Det er et problem ved den giftige maskulinitet. Mange flere af terroristerne er mænd end (påståede) muslimer. Adressér det! skrev hun.

Udmeldingen har fået mange twitterbrugere til tasterne. I skrivende stund har den over 1800 kommentarer – de fleste af dem uforstående over for, hvorfor Sofie Hagen skriver det, hun gør.

Og hendes komiker-kollega, George Rigden, mener ikke, at tiden er inde til at debattere den 'giftige maskulinitet'.

Men det er Sofie Hagen dybt uenig med ham i.

- Tiden er inde. Mere end fucking nogensinde, min ven, svarer hun.
Det er faktuelt forkert

Men når Sofie Hagen skriver, at alle terrorister er mænd, er det forkert.

Ifølge terrorforsker, Magnus Ranstorp, udgør kvinder mellem 20 og 30 procent af alle dem, der tilslutter sig terrororganisationen Islamisk Stat.

Derudover findes der utallige eksempler på, hvordan kvinder har udført terrorangreb og taget mange mennesker med sig i døden. Og det gør Twitter-brugerne Sofie Hagen opmærksom på.

Mange deler billeder af blandt andre den tyske Ulrike Meinhof, som var en af grundlæggerne af den venstreekstremistiske terrororganisation, Rote Armee Fraktion.

Billeder af Reem Raiyshi, som detonerede en selvmordsbombe i en sikkerhedskontrol mellem Gazastriben og Israel i 2004, er der også mange af i kommentarsporet. Reem Raiyshi figurerer på en liste, som avisen The Telegraph har lavet over de fem mest dødelige og opsigtsvækkende angreb, der er foretaget af kvindelige terrorister.

Her nævner de blandt andet de to selvmordsbombere Dzhanet Abdulayeva og Maryam Sharipova, der efterfølgende blev kendt som "Sorte Enker". Den 29. marts 2010 detonerede de to bomber i metroen i Moskva. Angrebet kostede 38 personer livet og sårede over 100.

Men Sofie Hagen vil dog ikke gå ind i diskussionen om, hvorvidt det er rigtigt eller forkert. Det handler nemlig om noget helt andet, mener hun:

- At sidde og påstå at grunden til, at jeg modtager diverse trusler og hadefulde kommentarer, er, at jeg skrev 'all terrorists' i stedet for 'most terrorists', er for dumt. Det er afsporing af den samtale, vi burde have: At der skal fokuseres rigtig meget på, hvordan vi opdrager drengebørn. At konceptet maskulinitet er giftigt, skriver hun i en mail til TV 2.
Ufølsomt og feministisk dumhed

Brugeren Joe McCallion kalder det for dumt og ufølsomt at bruge angrebet til at starte en kønsdebat og nævner Boko Haram, Hamas, De Tamilske Tigre og Rote Armee Fraktion som eksempler på grupper med kvindelige terrorister.

En anden bruger, Jennifer Donohue, mener, at komikeren bruger sin kvindelige styrke forkert i sit forsøg på at starte en debat.

- At være en stærk kvinde bør aldrig handle om at træde på andre - heller ikke mænd. Det handler om at løfte hinanden op, skriver hun.

Også den berømte britiske mediepersonlighed, Piers Morgan, har reageret.

- Spydig, rabiat, feministisk dumhed, skriver han om Hagens kommentar.

Til det svarer komikeren:

- Siger den menneskelige kartoffel.

Efterfølgende har hun præciseret, at hun ikke taler om Piers Morgens udseende, men hans "kartoffel-agtige intelligensniveau".
Mænd kæmper også imod terror

Brugeren Bou spørger Sofie Hagen, om det er gået op for hende, at de fleste af dem, der gjorde en indsats for at stoppe terroristerne i lørdags, er mænd.

Herefter linker han til en række historier om forskellige civile mænd, der på den ene eller anden måde forsøgte at sætte en stopper for angrebet. Blandt andet den rumænske bager, Florin Morariu, der slog en af terroristerne med en kurv.

Det svarer Sofie Hagen ikke på.

Angrebet i London kostede syv personer livet og sårede yderligere 48.

Kommentarer på:  Hvad mener i om hende?
  • #1   6. jun Jeg kan kun sige en ting: hun fik jo en del opmærksomhed og jeg husker det jo selv som barn der fik mig til at være en rigtigt spasmager for at få opmærksomhed uanset om den var god eller dårlig, det kunne jo til tider gør ondt - men opmærksomheden fik jeg

• #2   7. jun Så må vi have ligestilling med flere kvinder som springer sig i luften, vi kan virkelig ikke have en forskel på 70 og 30. Jeg vil straks maile til forskellige terrorister om at der skal være ligestilling mellem mænd og kvinder når de sprænger sig i luften.

Jeg vil også opfordre til at lave en skole på en øde ø hvor de kan træne i at springe sig i luften - det kunne blive det helt nye reality show med popkorn og en stor øl eller sodavand.

Skal man opdrage mindre maskulint? lade drenge lege med dukker og dukkehuse og sjippetov og gå i kjoler? Hun har da tabt sutten hård ned i hovedet - møgkælling.

• #3   7. jun Jeg kunne mere forstå hvis hun havde skrevet:

Ikke alle muslimer er terrorister, men alle terrorister er muslimer -

se det vil give mere mening.

Så er der så halalhippier som siger at kristne laver terror, ja da, det gjorde de engang hvis vi kiggede på Rote Arme, og IRA, og USA hvor de angreb abortklinikker, men det var dengang. Kigger man på nyere tid så har jeg ikke hørt kristne bombe en eneste Moske, men omvendt har muslimer bombet en masse kirker og synagoger i både Ægypten og Israel.

Men skulle muslimer begynde at bombe vores kirker så bomber vi deres moskeer og da de er papmoskeer og ikke af gammel bygnings struktur så tror jeg de kommer til kort. Men jeg tror ikke danskere vil se til hvis det skete - vi vil fjerne deres lorte templer fra jordens overflade til der ikke er en sten tilbage og er der en sten tilbage så ville jeg tage den og kaste den over foden på den første Imam som dukker op. Vil de en kamp så får de den.

• #4   7. jun #3

Hvem er "vi" der skal bombe deres moskeer. Det bliver da kun hvis højreorienteret gør det. "Vi" vil aldrig bombe deres moskeer, da vi har lært at enes med andre og desuden er for vattede til det,

• #5   7. jun Vi er nok folk som træder frem hvis vores kirker bliver bombet, tag ikke fejl af hvad nogle danskere kan finde på i hvis det sker.

• #6   7. jun #5
    Jeg ved udmærket godt hvad folk vil gøre. De vil sætte sig på nettet og skrive side op og side ned om hvordan "nogen" skulle gøre noget og "nogen" vil gøre noget.
    Men sjovt nok gør ingen noget. Hverken politikerne eller "nogen", for alle er for fede, dovne og for konfliktsky til at gøre det.

Kommentér på:
Hvad mener i om hende?