{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
832 visninger | Oprettet:

Danmark ikke længere verdens lykkeligste land {{forumTopicSubject}}

Norge har indhentet os. Det skyldes nok flere ting, ja nok mange ting, men nu ved jeg ikke, hvad der kaldes lykke i den forbindelse, måske nogen her, der kan forklare.




Nordmændene har verdens bedste balance mellem velstand, social kapital, lighed og tiltro til myndighederne

NORGE: Norge overtager Danmarks plads på listen over verdens lykkeligste lande.

Det er den nyeste rapport med titlen Verdens Lykkelighedsrapport 2017 udgivet af Sustainable Development Solutions Network (SDSN), der kårer verdens lykkeligste folkefærd.

Danmark har toppet listen flere gange - deriblandt sidste år.

Det globale initiativ blev lanceret af FN i 2012, og det har til formål at promovere lighed og tillid.

Generelt er det landene på den nordlige del af kloden, der er blandt de lykkeligste.

I den anden ende af listen ligger den nederste del af Afrika efterfulgt af uroplagede nationer som Syrien og Yemen.

- Lykkelige lande er dem, der har en sund balance af traditionel velstand, social kapital, forstået som en høj frekvens af tillid til samfundet, lav ulighed og høj tiltro til regeringsapparatet, siger Jeffrey Sachs, direktør for SDSN.
Seks faktorer spiller ind

Efter Norge følger Danmark, Island, Schweiz, Finland, Holland, Canada, New Zealand, Australien og Sverige.

I bunden ligger Sydsudan, Liberia, Guinea, Togo, Rwanda, Tanzania, Burundi og Den Centralafrikanske Republik.

USA er nummer 14. Tyskland befinder sig på en 16.-plads. Storbritannien er nummer 19, mens Frankrig ligger som nummer 31.

Ranglisten er baseret på seks konkrete faktorer: bnp per indbygger, forventet levealder uden sygdom, frihedsgrad, social støtte, grad af generøsitet og fraværet af korruption i stat eller erhvervsliv.

De nederste lande på listen scorer typisk lavt på alle seks parametre.

Jeffrey Sachs siger, at han ønsker, at nationer vil følge eksemplerne fra De Forenede Arabiske Emirater, der har udpeget en minister for lykke.

- Jeg ønsker, at regeringer vil måle på dette, diskutere det og analysere det. Jeg håber, at de vil forstå, når de har gjort noget, der trækker den forkerte vej, siger han.

/ritzau/Reuters




Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Danmark ikke længere verdens lykkeligste land
  • #1   20. mar 2017 Ja jeg hørte det i radioen i dag, men en nummer 2 plads er jo også flot. smiley

    Norge har også en høj formue pr indbygger, de er meget rige, det gør ikke en lykkelig men det hjælper smiley

    Hvorfor mon Sverige ligger som nummer 10, de plejer da at ligge højere. Er der nogen der kan svare på det.


  • #8   20. mar 2017 Ja, jeg elsker også god humor.

    Norge er bl.a. ikke medlem af EU, mon det er derfor de er verdens lykkeligste land smiley - Norge har en fantastisk beliggenhed og verdens smukkeste vandvej, de er ikke afhængige, de har masser af olie og fisk og der er nok også masser af jobs, befolkningstallet ift landets størrelse er vel heller ikke så stor, uden at jeg i skrivende stund er helt sikker.

    Men kapital må de have, for holda fest, hvor er det dyrt at købe ind i Norge, alt koster totalt vildt meget, jeg fik et chok over de priser, da jeg var på vinterferie engang, det var lige før, jeg måtte skrive hjem efter flere penge smiley

    Men jeg er meget overrasket over Frankrig kommer ind på en 31. plads ??


  • #10   20. mar 2017 Tror du, det koster så meget smiley

  • #12   20. mar 2017 Jeg ved ikke, hvor meget det koster, men jeg tror, der er noget om det, jeg ville ikke bytte land med dem, som ligger i bunden af denne her skala, men undersøgelse eller ej, så har jeg nu haft samme mening og fornemmelse hele tiden - jeg har lige siden, jeg ved ikke hvornår, ment at Danmark er Paradis på Jorden - hvor har vi det godt, det tænker jeg stort set hver dag på - og jeg betaler min skat med glæde smiley

  • #14   20. mar 2017 Nej, Torben, jeg så gerne, at vi var NO 1 smiley smiley smiley

  • #15   20. mar 2017 Tænker bare hvor heldig jeg er ikke at være norsk, alene klimaet er forfærdeligt, maden og TV er kedsommeligt, er der overhovedet noget der hedder mode deroppe. De er kendt for olde-striktrøjer, og strikhuer. Har I været i Oslo, det er den kedeligst hovedgade jeg har set i hele mit liv....den lykke kan de godt beholde for mig... smiley smiley smiley

  • #18   20. mar 2017 Ja men er vi ikke bare tilfredse med livet, jeg vil nu ikke brokke mig for så vil jeg være et skarn, dog så jeg gerne vores velfærdssystem søger for dem der har brug for det sygdom og hvad der ellers kan gøre fattigfolks hverdag lettere og Jetset jeg gav en tigger nogle penge i dag, så jeg må have nok selv smiley

  • #19   21. mar 2017 Hvis Norge er det lykkeligste land i verden så forstår jeg ikke det at der kommer flere og flere hjemløse. Jeg kan dårlig forestille mig at det at være hjemløs er en lykkelig omstændighed.

  • #21   21. mar 2017 Koldt at være hjemløs deroppe.
    Da jeg var ung spillede vi musik på Carl Johan, gågaden.
    Altså mest om sommeren lige ved metro nedgangene.
    De blev selvfølgelig glade og lykkelige af vores danske sange ☺


  • #23   21. mar 2017 Ole

    Den er hyleskæg..


  • #26   21. mar 2017 Nu har jeg aldrig været i Norge men set billeder af naturen deroppe, fantastisk, men nu er jeg mere et bymenneske, muligt at Oslo er en kedelig by men så er der så alt det andet udenom som er mere interessant.

  • #27   21. mar 2017 Jamen, jamen Torben det er da ok at du er vild med Norge,
    jeg har aldrig vandret i fjelde, og kommer heller ikke til det,
    min hverdag i Norge ville være håbløs..... smiley smiley smiley smiley


  • #31   21. mar 2017 Tak torben selvom jeg ikke nogensinde kommer til Norge, så kan man jo godt nyde.

  • #32   21. mar 2017 Jetset

    >Jeg har ingen anelse om hvordan man måler lykke da det er en meget subjektiv følelse - hvis man nu kan måle følelser så har man opfundet en dybere tallerken og blive en del af verdens vidunder nr 8.

    For mig er lykke en familie som harmonere helt ud i anerne, ikke at skulle spekulere på om det koster en 25 øre mere. <At være tilfreds med mit job og elsker at møde. En fritid hvor man laver det man elsker.


  • #33   21. mar 2017 # 32, Polysl man kan faktisk godt måle følelser i hjernen. Det har jeg set adskillige gange,
    Man giver forsøgs personen elektroder på og sender billeder via en skærmbrille, imens ligger han i en MR skanner og så måler man de reaktioner visse billeder skaber, Og det ses i farver i bestemte områder i hjernen , smiley smiley
    Undskyld lidt uden for emnet. smiley


  • #35   21. mar 2017 Kisser det er en subjektiv bedømmelse og en latterlig måde at beskrive lykke.

  • #37   21. mar 2017 Det er pølse vrøvl at måle lykke, det er det samme med spise kagen og beholde den. pølse pølse pølse vrøvl...

  • #39   21. mar 2017 Nej, I kan selv være pølser - Jeg har også set, at følelser kan måles, selvfølgelig kan de det, hvis ikke hjernen er død, BØØØH smiley smiley smiley

  • #40   21. mar 2017 ja netop >Ole subjektivt.

  • #41   21. mar 2017 bull jetset

  • #43   21. mar 2017 Og rigtigt, jeg synes også Norge er et smukt land, aldrig har jeg oplevet så meget hvidt hvidt hvidt helt uberørt sne og kun dyrespor og ski og en hel ubeskrivelig skøn stilhed uden bilos og larmende mennesker, det smukkeste vejr højfjeldsol og gnitrende sne, det vil jeg aldrig glemme, skønt for lemmer og sjæl smiley smiley

    Mht til Oslo, så jeg ikke for så længe siden, at de faktisk er ved at modernisere Oslo, så den kan fremstå lidt mere spændende - jeg har ikke selv været i Oslo, kun kørt igennem.

    Det siges også at verdens mest smukkeste vandvej er Norge smiley smiley



    profilbillede
  • #44   21. mar 2017 #41 - det kan du selv være Polysl, men hvis I ikke tror på det, så vær venlig at forklare, hvorfor det ikke kan måles, det skal være et hamrende godt argument, tak smiley smiley

  • #45   21. mar 2017 Polysl skrev Hvis man nu kan måle følelser så har man opfundet en dybere tallerken. Citat slut.
    PØLSE Som Rune Klan siger, Polysl du skal sq ikke kalde mig pølse, smiley smiley
    Det var dig selv der efterlyste en bestemt ting, jeg reflekterede på at du bad om en bestemt handling, nemlig at kunne måle følelser, Så hvidt jeg ved findes der mere en en følelse i os mennesker, ikke kun Lykke. smiley smiley smiley


  • #46   21. mar 2017 ja kisser derfor man man ikke bare overføre følelser til et diagram og så er man på forkant.

  • #47   21. mar 2017 Ole har jeg sagt dumme i den her tråd? skrue lige ned for spiritussen....

  • #48   21. mar 2017 Hold nu op Polysl, din pølse smiley - det måles i farver, og de kan se, hvor lykke findes i hjernen og hvad det er for stoffer, der bringer lykke i hjernen, men vi efterlyser et godt argument for, at det kan man ikke fra de 2 påståelige herrer, der deltager i denne her tråd smiley

  • #49   21. mar 2017 hvad farve har lykke? Hvad farve har lykke overfor naboen, samfundet, hverdagen, livet generelt?

  • #50   21. mar 2017 Altså Pllysl nu er du stædig hva. Men det ved de hjerneforsker der undersøger folk.
    jeg kan fortælle dig at der er pædofile der har været en tur igennem og de fik vist børnebilleder og hver gang blussede farverne op i den del af hjernen der indeholdt seksuelle lyster, de fik så et stød hver gang og det dæmpede lysterne.


  • #52   21. mar 2017 Nej den er ej Claus den er GUL, total ynglingsfarve.

  • #53   21. mar 2017 Syntes stadig det er noget forbandet vrøvl og spil af millioner at bevise noget som ikke i realiteten kan bevises - bare at man sætter fare på lykke så er de nhellige grav forvarret...hold da kæft.

  • #55   21. mar 2017 Skal vi også begynde at diskuter biorytmer, læse i teblade, snakke med en munk i Tibet, kontakte jehova svinder, eller andre kolbøtter?

  • #56   21. mar 2017 Jamen, det behøver vi ikke Polysl, vi har dig. Denne her gang er du helt ude i skoven og du kunne blive meget klogere af at læse det her:

    Og så kan du komme tilbage med et bøjet hoved og sige, det vidste jeg ikke, men nu ved jeg mere smiley smiley

    http://ldcluster.com/wp-content/uploads/2016/01/New-ways-of-working-del-1.pdf


  • #57   21. mar 2017 Immigrerer til månen - jeg har hørt at der er et måne fartøj så jeg kan køre rundt og hygge mig. Svært at trække vejret men he - det er bare spørgsmål om farve.

  • #58   21. mar 2017 Det var virkelig interessant læsning , Og det viser mig hvor vigtigt det er at man har sit gode humør, det forlænger livet tror jeg. smiley smiley

  • #59   21. mar 2017 # 57 . Ja Polysle. Først bliver du rød i hovedet så bliver du blå om læberne så bliver du hvid i kroppen og til sidst bliver din hud plettet. Skal jeg blive ved med at farvelægge dig. dig he he. smiley smiley smiley

  • #62   22. mar 2017 Det var da noget af en tur - skønne billeder, naturen skal vi passe på smiley

  • #63   22. mar 2017 Ser smukt ud Torben.....hvor er fjeldene, jeg googlede et foto med vandfald. smiley

    profilbillede
  • #65   22. mar 2017 Foretrækker nu Mauritius......her også med vandfald og knap så høje fjelde. smiley

    profilbillede
  • #66   22. mar 2017 wow det er dælme smukt - helt vildt.

  • #67   25. mar 2017 Jeg ved godt hvorfor Norge netop i år er kåret som verdens lykkeligste folk.

    De har fået Niklas Bendtner.


  • #68   25. mar 2017 Selvfølgelig, Alan, du har en pointe smiley

Kommentér på:
Danmark ikke længere verdens lykkeligste land

Annonce