{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
648 visninger | Oprettet:

Vil det være en miljø-gevinst eller hvad. {{forumTopicSubject}}

Ja de fleste tænker ikke så meget på miljøet, men jeg gør det faktisk dagligt og her hvor jeg bor har vi flere glascontainer og hvor folk bare smider flasker og andet glas og hvor det meste jo smadre og hvor der bruges meget energi når det skal omsmeltes.
Jeg har læst mig til at tematuren ved en omsmeltning skal op på 1200 - 1300 grader og der må da være en stor miljøgevinst, hvis man satte pant på hele afleveret glas (uanset hvilken glas det nu var) altså pant efter størrelse.
Der vil både være miljøarbejdspladser i genbrugssektoren (ved rengøring af glas ved 100 grader) OSV + der er vel ikke ret mange der vil smide penge ud af vinduet dagligt - altså vil naturen også og klimaopvarmningen få det bedre ved at lave en pant på glas og nu ved jeg godt at Danmark er et meget lille land, men vi kunne gå først i miljøkampen og hvem husker ikke hjemmesyltningen af alverdens bær og safter.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Vil det være en miljø-gevinst eller hvad.
  • #1   15. mar 2017 Jeg forstår ikke hvad du mener med rengøring af glas ved 100 grader.....?

    Til gengæld ved jeg, at plastic skal afbrændes ved meget høje grader, for hvis du bare brænder skidtet af med benzin eller andet, bliver det giftigt i atmosfæren i årtier. - Så jo højere varmegrader ved afbrænding, jo bedre.


  • #3   15. mar 2017 Leon mener at vi skal sortere, rengøre og bruge glassene som de er og ikke smelte dem om... smiley

    Jeg tror at problemet ved den ide er at der er alt for mange forskellige typer. Hvis der derimod kun var 10-15 forskellige glas med skruelåg,så var det nok overkommeligt. Som du sikkert husker, Leon, så var alle øl f.eks. i samme flasketype for ganske få år siden... Nu skal hvert bryggeri sgu ha' deres egen flaske-type ??? smiley


  • #5   15. mar 2017 Hvis glasværkerne kan få lov til at købe og bruge noget af den billige overskuds-strøm fra de mange vindmøller til smelteovnene. Strøm som vi jo alligevel nærmest forærer væk til vores nabolande, så tror jeg ikke at det kan betale sig at vaske glassene..

  • #6   15. mar 2017 Ja jeg kan se der er en del meninger om den dersens genbrugs pant-tale men hvis sådan stadigt intakte glas lægges i varmt vand (vil etiketterne være lige til at vaske af - næste dag) og der efter kunne de vaskes af i 100 grader varmt vand, så vil de kunne genbruges direkte i industrien og det vil mig bekendt sparre en masse varm energi, da der er forskel på 100 grader og 1200 - 1300 grader smiley


  • #8   16. mar 2017 Korrekt Claus.... Der er bare for mange glas der umiddelbart ikke kan vaskes og bruges igen.
    Jeg tror simpelthen at det hele vil gå op i hat og briller pga. det kæmpe indsamlings- og sorteringsarbejde. smiley

    Desuden tager det også store mængder energi at varme alt det vaskevand op til 100 grader eller mere.

    Jeg er sikker på at en fornuftig anvendelse af overskudsstrøm i smelteovne vil være bedre. smiley


  • #9   16. mar 2017 Jeg syntes ikke det giver mening at genbruge glas, hvor skal indholdet komme fra? Det meste indhold er jo emballeret og der er grænser for hvor meget man selv kan lave.

    Hvem har tid i dag til at henkoge og sylte?

    Jeg vil nødig bruge en masse tid til at snitte rødkål og finhakke det.

    Hvis man skulle lave pant på glas ud fra størrelse så kræver det en helt ny Tomra sorteringsmaskine som pludselig skal håndtere flere tusinde typer. Hvem skulle betale for den? forbrugerne.

    Som det skrives længere oppe i tråden så kan man ikke lagre vindenergi men gives væk så ideen om at energien kanaliseres til glasværker - eller at glasværker selv får vindmøller.


  • #10   16. mar 2017 Jeg tror ikke miljø i den sidste ende skal gøres op i penge, for så kan jorden ikke reddes, nej vi er nød til at se hvad vi kan gøre og se nu bare dem der bor ud ved havet eller i lavt liggende områder skal vi ikke stå sammen frem for at de skal stå alene og jeg kom til at tænke i at et køleskab jo laver varme op til kulde, det kunne jo også ske når fabrikkerne laver ting (genbrugsvarme) OSV


  • #11   16. mar 2017 Kom lige tilbage til virkeligheden, Leon... smiley smiley

    Penge og miljø hænger FULDSTÆNDIG sammen...
    Enhver kapitalist vil skide på miljøet hvis der ikke er penge i miljøforbedringer. smiley


  • #28   17. mar 2017 HM Hvis vi ser tilbage i vores liv, tænker jeg på hvordan mange ting er steget i pris og ja det kan godt være at i/jeg/vi kan finde ting der ikke er steget, men mange af de ting der ikke er steget (har mindre indhold) folk lægger bare ikke mærke til det smiley

Kommentér på:
Vil det være en miljø-gevinst eller hvad.

Annonce